اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

موضع ائتلاف سائرون درباره درخواست گفت‌وگوی واشنگتن با بغداد

نماینده ائتلاف سائرون عراق با مبهم خواندن هدف اصلی پشت‌پرده درخواست گفت‌وگوی واشنگتن با بغداد، گفت که اولویت تشکیل دولت جدید عراق و اجرای طرح اخراج نظامیان خارجی از کشور است.

موضع ائتلاف سائرون درباره درخواست گفت‌وگوی واشنگتن با بغداد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسعد عبدالساده» نماینده پارلمانی عضو ائتلاف سائرون عراق درباره درخواست مذاکره دولت آمریکا با دولت عراق درباره آینده روابط میان بغداد و واشنگتن، موضع‌گیری کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» تصریح کرد: پیش از هرگونه گفت‌وگو با واشنگتن، تشکیل دولت جدید عراق که بتواند از منافع ملت دفاع کند و تصمیم پارلمان مبنی بر اخراج کلیه نیروهای خارجی را اجرا کند، بسیار مهم است.

عبدالساده توضیح داد: درخواست اخیر آمریکا شاید در چارچوب مانور سیاسی یا مبتنی بر استراتژی جدید آن برای ساماندهی به وضعیتش در عراق باشد. به ویژه که نیروهای آن با عقب‌نشینی از چند پایگاه نظامی در عراق،  در دو پایگاه اصلی این کشور، مستقر شده‌اند و هنوز حضور دارند.

وی افزود که آمریکا از یک سو به دلیل پیامدهای شیوع ویروس کرونا از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد و از دیگر سو اخیرا درک کرده است که دیگر در سایه مخالفت شدید مردم عراق باید به حضورش در عراق پایان دهد. لذا تلاش می‌کند از طریق این درخواست، آبروی خود را در مسیر خروج از عراق حفظ کند.

این نماینده وابسته به جریان صدر عراق تصریح کرد: به هر حال طی روزهای آتی واقعیت و مضمون درخواست اخیر واشنگتن روشن خواهد شد اما باید تاکید کرد که حضور آن در عراق دیگر تمام شده است و خروج نیروهای آمریکایی از کشور ما اولویت و مسئله روز ماست. طرح پارلمان در این راستا نیز، کاملا قانونی است و پشتوانه حمایت مردمی را نیز با خود دارد.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق شب گذشته (چهارشنبه ۸ آوریل)،  تایید کرد که چندروز پیش یادداشت رسمی از طرف دولت آمریکا در ارتباط با تصمیم به ایجاد روابط راهبردی و باز انتشار نیروهای  این کشور در عراق و انجام گفت‌وگوها بین هیأت های رسمی دریافت کرده و طی مدت اخیر، تماس هایی متقابلا بین مسئولان ارشد دو کشور صورت گرفته است.

وی گفت که عملیات خروج گسترده نیروهای بیگانه از عراق که اخیرا صورت گرفت، در مراسم رسمی و مطابق قانون و نظم صورت گرفت.

اخیراً شماری از نیروهای ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضدداعش به رهبری آمریکا عراق را ترک کرده‌اند و نیروهای آمریکایی هم گفته می‌شود به دلیل ترس از واکنش نیروهای مقاومت عراق به عملیات‌های ترور اخیر، برخی پادگان‌ها و پایگاه‌ها را ترک کرده و تحویل عراق داده‌اند و در پایگاه‌های مهمتر و مجهزتری مانند عین الاسد مستقر شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول