اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| پیگیری خبرنگاران از مطالبه ۱۰ هزار نفر در سامانه فارس من/ درخواست دانشجویان برای حذف ترم جاری دانشگاه‌

مطالبه کاربران سامانه فارس من در کمپین «حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا» به ۱۰ هزار امضا رسیده است، خبرنگاران فارس این مطالبه مخاطبان را پیگیری کرده‌اند.

فارس من| پیگیری خبرنگاران از مطالبه ۱۰ هزار نفر در سامانه فارس من/ درخواست دانشجویان برای حذف ترم جاری دانشگاه‌

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار «حذف ترم جاری دانشگاه‌ها به دلیل کرونا» شده‌اند.

تعداد امضاهای این کمپین از ۱۰ هزار امضا فراتر رفته است و خبرنگاران فارس این مطالبه را از مسوولان مربوط پیگیری کرده‌اند.

خبرنگاران فارس به این سوژه پرداخته‌اند: 

*خواسته دانشجویان چیست؟

مخاطبان در این کمپین اعلام کرده‌اند که با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و کلیه کتابخانه های کشور و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید و از طرفی نبود فضای مناسب در خانواده ها جهت ادامه روند تحصیل، ما دانشجویان سراسر کشور تقاضا داریم، تمامی فعالیت های دانشگاهی را لغو کرده و ترم تحصیلی جاری را به طور کامل حذف کنید تا شاهد برقراری عدالت آموزشی در سراسر کشور باشیم و در ترم جدید با حضور در کلاس ها بتوانیم مطالب درسی را به صورت کامل و فارغ از هر گونه استرس و با کیفیت مطلوب فراگیریم.

*پیگیری خبرنگار فارس از مسوولان

در حال حاضر براساس ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان حذف ترم براساس شرایط دانشجو و شرایط آموزش الکترونیکی در دانشگاه را با نظر دانشگاه فراهم کرده است، اما دانشجویان در این کمپین خواستار حذف کامل و سراسری ترم تحصیلی جاری در همه دانشگاه‌ها شده‌اند.

خبرنگار فارس برای پیگیری این مطالبه کاربران به سراغ مسوولان رفته است.

*همه موافق حذف ترم هستند؟

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره اینکه آیا حذف کامل ترم برای همه دانشجویان ممکن است، گفت: به دلایل واقعی چاره‌ای جز پایان ترم تحصیلی جاری در دانشگاه وجود ندارد، زیرا از نظر شرایط شخصی همه دانشجویان یکسان است و همچنان که برخی دانشجویان خواستار حذف کامل ترم هستند اما برخی دانشجویان هم در شرایطی قرار دارند و برای زندگی‌ خود برنامه‌ریزی‌هایی دارند که مخالف جدی حذف ترم هستند و در همین شرایط که با محدودیت‌هایی مواجه هستند حتی با جدیت بیشتری برای یادگیری و فهم دروس تلاش می‌کنند تا از برنامه‌های خود عقب نمانند. بنابراین خواسته حذف ترم، درخواست بخشی از دانشجویان است و خواست همه دانشجویان نیست.

*ترم حذف نمی‌شود؟

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: علاوه بر شرایط شخصی دانشجویان، ملاحضات عمومی دیگری هم از جمله لطمه نخوردن به ترم تحصیلی آینده، عقب نماندن نسل جدیدی از دانشجویان که در ترم تحصیلی سال بعد وارد دانشگاه‌ها خواهند شد هم وجود دارد که در نتیجه از نظر عملیاتی تصمیم حذف ترم براساس شرایط دانشجو و شرایط آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها با نظر دانشگاه بهترین تصمیم بوده است.

حسینی گفت: در این صورت وقتی دانشجو دلایل منطقی و قابل قبول به کمیسیون موارد خاص دانشگاه ارائه کند درخواست دانشجو برای حذف ترم پذیرفته می‌شود. همچنان که معمولا در ترم‌های عادی هم دانشجویانی با ارائه دلایل موجه درخواست حذف ترم می‌کنند و در این شرایط هم برای مثال دانشجو یا خانواده وی در معرض بیماری قرار گرفته باشند.

*حذف ترم بهتر نبود؟

اما در حالی که برخی دانشجویان حذف ترم را گزینه مناسبی می‌دانند، مسوولان وزارت علوم معتقدند حذف ترم ایده خوبی نیست، آنان استدلال می‌کنند که ضرر حذف ترم از منفعت آن بیشتر است، از جمله محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی حذف ترم منطقی‌تر نبود؟ می‌گوید: حذف نیم‌سال ممکن و ضروری نیست؛ طبق تقویم دانشگاه‌ها، در مهر ۹۹ تعداد زیادی داوطلب کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود به دانشگاه برنامه‌ریزی کرده‌اند و اگر فارغ‌التحصیلی دانشجویانی که قرار است این ترم از دانشگاه‌ها خارج شوند به تعویق بیفتد، ورود دانشجویان جدید هم یک نیم‌سال تحصیلی با تاخیر مواجه می‌شود. از سوی دیگر هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان مخالف حذف نیم‌سال و تاخیر در فارغ‌التحصیلی هستند.

*امکان حذف ترم بدون احتساب در سنوات 

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم در پاسخ به این سوال به خبرنگار فارس، گفت: براین اساس بهترین تصمیم‌ این بود که تصمیم‌گیری درباره حذف نیم‌سال تحصیلی و طولانی‌تر شدن ترم تحصیلی به دانشگاه‌‌ها سپرده شود و در این بین هم تفاوتی بین دانشجویان و مقاطع تحصیلی آنان برای ارائه درخواست حذف نیم‌سال بدون احتساب در سنوات تحصیلی دیده نشده است و فقط باید با موافقت دانشگاه باشد.

*بهتر نیست درباره حذف ترم وزارت علوم به جای دانشگاه تصمیم بگیرد؟

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: درباره حذف نیم‌سال تحصیلی نمی‌توان دستور یکسانی به همه دانشگاه‌ها داد، زیرا شرایط آموزش‌ها در هر دانشگاه‌، متفاوت است و برای مثال وقتی در دانشگاهی کلاس‌ها به صورت غیرحضوری با برنامه‌ریزی در جریان است و استقبال دانشجویان از کلاس‌ها خوب بوده، کیفیت کلاس‌ها رو به بهتر شدن است و مسوولان دانشگاه هم از روند برگزاری کلاس‌ها رضایت دارند، برای برگزاری کلاس‌های عملی در ترم بعد یا در تابستان برنامه‌ریزی کرده اند و با چند هفته اضافه ترم را به پایان می‌رسانند چرا باید دستور یکسان حذف ترم به همه دانشگاه‌ها بدهیم؟ قطعا کاستی‌هایی در این تجربه آموزش فراگیر الکترونیکی که برای اولین بار در این سطح در کشور اجرا شد وجود دارد و ما هم همواره بر بهبود کیفیت آموزش تاکید داریم. نیم‌سال باشد.

*اگر دانشجویی به هر دلیل مایل به اتمام نیم‌سال نبود

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که اگر دانشجو به هر دلیل مایل نبود به روش غیرحضوری دروس این نیم سال را بخواند و ترم را پشت سر بگذارد تکلیف چیست؟ گفت: ممکن است برخی از دانشجویان به هر دلیل مایل به ادامه نیم‌سال جاری نباشند و برای این افراد پیش‌بینی شده که دانشجو دلیل خود را برای حذف ترم به معاونت آموزشی دانشگاه ارائه دهد تا براساس دلیل دانشجو تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول