اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مهم ترین دستورالعمل در رسانه های برون مرزی چیست؟/ حسینی: موفقیت ایران در مدیریت کرونا اولویت دارد

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این که ما جمهوری اسلامی توانسته ایم این بحران را مدیریت کنیم و شاهد آسیب و تلفات کمتری باشیم، باید در قالب اطلاع رسانی و تولیدات رسانه ای این شبکه ها به دنیا معرفی شود.

مهم ترین دستورالعمل در رسانه های برون مرزی چیست؟/ حسینی: موفقیت ایران در مدیریت کرونا اولویت دارد

«سیدمحمد حسینی» دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و وزیر پیشین ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس ضمن تحلیل رفتارهای دوگانه رسانه های غربی، به اهمیت شبکه های برون مرزی کشورمان نظیر پرس تی وی، سحر، العالم و ... تاکید کرد و گفت: بیشترین اخبار بی بی سی انگلیسی طی این روزها در مورد ایران بوده است، این همه تمرکز بر روی ایران نشانه چیست؟ آیا آنها دلسوز ما هستند، آیا می خواهند  نقدی اصلاح گونه بر سیستم حکومتی ایران داشته باشند، یا می خواهند جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؟ااین القا که مسئولان به فکر مردم ایران نیستند و ناکارآمدی در نظام اسلامی وجود دارد، توسط شبکه های برون مرزی ما باید شفاف سازی شود.

وی با اشاره به همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و ابتلای شمار زیادی از جهانیان به این ویروس، گفت: این ویروس علاوه بر این که بر روند زندگی مردم شریف ایران تاثیرگذار بوده است، آنها را با یک جنگ روانی کرونایی نیز مواجه کرده است. دشمنانی که ما در خارج از کشور داریم به دنبال سوژه ای هستند که نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم را تضعیف کنند، روحیه امید را از آنها بگیرند، لذا شروع به تخریب کشور کردند، برگزاری انتخابات را زیر سوال بردند در حالی که ما دیدیم بعد از مدتی از شیوع ویروس کرونا انتخابات در فرانسه برگزار شد و هیچ فضاسازی علیه این کشور صورت نگرفت.

وی در ادامه افزود: آنها ابتدا به گونه ای جلوه دادند که ویروس از ایران به کشورهای دیگر در حال سرایت است. بسیاری از معاندین که متاسفانه ایرانی هستند، شروع به فضاسازی علیه جو حاکم بر کشور کردند و این مسئله را  فرصتی برای تخریب دین قرار دادند و اعلام کردند که علما و مراجع مخالف قرنطینه هستند در حالیکه علما در رعایت دستورات بهداشتی پیشگام بودند و این کار بزرگی بود که صورت گرفت که حرم امام رضا (ع)، مساجد و نماز جمعه ها تعطیل شد . کاری که در تاریخ کشور ما بی سابقه بوده است. دشمنان رسانه ای ما سخن رهبری و مراجع را تقطیع و بخش هایی که مربوط به رعایت نکات بهداشتی بود را حذف کردند و فقط قسمت هایی را که مربوط به دعا و نیایش و تلاوت قرآن بود، منتشر کردند.

حسینی گفت: معاندان در ادامه رفتارهای تخریب گرانه ای که داشته اند، اظهارات برخی از وعاظ را به نظر مراجع تقلید و رهبران مذهبی تعمیم و تسری دادند و به طور کلی یک غرض ورزی کاملا آشکار را شاهد بودیم. شیوع ویروس کرونا اتفاق جدیدی بود که جهانیان را غافلگیر کرد،  ایران هم مثل بسیاری از کشورها با برخی از ضعف ها در سیستم بهداشتی مواجه شد تا اینکه امکانات به طور کامل بسیج شد، اما شبکه های معاند این مشکلات را برجسته کردند، در حالی که سازمان بهداشت جهانی زیر ساخت های ما را به خوبی می شناسند و ما دیدیم که بیمارستان ها به سرعت تجهیز و آماده  شدند، ارتش و سپاه وارد کار شدند وحتی بخش خصوصی به یکباره سه هزار تخت بیمارستانی را آماده کرد. اینها کارهای مهمی بود که در کشور انجام شد و هیچ وقت در رسانه هایشان منتشر نکردند. در نقطه مقابل، این رسانه ها نظام را متهم به مخفی کاری و عدم شفافیت کردند و اینجاست که نقش حیاتی شبکه های برون مرزی صداوسیما همچون شبکه پرس تی وی برای آگاه سازی مردم جهان و جلوگیری از ایران هراسی به چشم می آید.

وزیر پیشین ارشاد و فرهنگ اسلامی گفت: ما با این مشکلات که ذکر شد مواجه بوده ایم ولی تجربه هشت سال جنگ تحمیلی و چهار دهه مبارزه با دشمنان را داشته ایم، با آن روحیه ای که مردم ما دارند و در چنین شرایطی همراهی می کنند، افراد داوطلب بسیاری داشتیم از دانشجویان انقلابی، بسیجیان، هیئتی ها، روحانیون و طلبه هایی که آمدند و جان خودشان را به خطر انداختند و در بیمارستان ها کمک کردند. همه اینها باید از طریق رسانه های برون مرزی ما منعکس شود.

وی ضمن تحلیل رفتارهای دوگانه رسانه های غربی، به اهمیت شبکه های برون مرزی تاکید کرد و گفت: بیشترین اخبار بی بی سی انگلیسی طی این روزها در مورد ایران بوده است، این همه تمرکز بر روی ایران نشانه چیست؟ آیا آنها دلسوز ما هستند، آیا می خواهند  نقدی اصلاح گونه بر سیستم حکومتی ایران داشته باشند، یا می خواهند جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؟ این رویکردها را باید تبیین کرد. مثلا این که چرا فقط به ایران باید پرداخته شود؟ مثلا این همه اشکالاتی که در ایتالیا وجود دارد و در خیابان ها هم تخت بیمارستانی گذاشته اند و از کنترلشان خارج شده است، در خود امریکا وضعیت بغرنج است، ضعف ها و پنهان کاری هایی که وجود دارد، چرا از طریق رسانه های جبهه مقابل ما انعکاس داده نمی شود؟

حسینی تاکید کرد: در ابتدا ترامپ به شیوع کرونا اهمیت نداد و این بیماری را توهم دانست و بعد ناچار شد اقداماتی را در جهت مقابله با این ویروس انجام دهد. در انگلیس جانسون اعلام کرد قرنطینه معنایی ندارد. هجمه هایی که در برخی کشورها به فروشگاه ها بردند، هیچ کدام از این رفتارها از ملت با فرهنگ ایران دیده نشد در حالی که مردم ما در قالب پویش های مختلف نسبت به همنوع و هم میهن خود عطوفت به خرج دادند. سفرهای نوروزی ما کاهش پیدا کرد و قرنطینه خود خواسته از سوی مردم صورت گرفت. تمام اینها مواردی هستند که شبکه های برون مرزی ما می توانند روی آنها متمرکز شده و به انعکاسشان بپردازند.

استاد دانشگاه تهران گفت: وظیفه شبکه های برون مرزی رسانه ملی است که تلاش های جهادگونه کادر درمان و همه نیروهای مردمی را که در این روزها تلاش می کنند، به نمایش جهانی بگذارند، این نقاط قوت باید به مردم دنیا معرفی شودد، واقعیت ها به عنوان یک تجربه موفق برای مردم دنیا به نمایش گذاشته شود، تغییر خط تولید بسیاری از کارخانه ها و در خدمت بهداشت و ایمنی مردم قرار گرفتن آنها در دنیا کم نظیر است، همه اینها ظرفیت هایی است که شبکه های برون مرزی ما می توانند از آن استفاده کنند، خانم هایی که در منزل هایشان ماسک تولید می کنند تا به نیازمندان بدهند؛ اینها سوژه هایی هستند که می تواند برای بازتاب در شبکه های برون مرزی مورد استفاده قرار بگیرند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با اشاره بر نقش محوری شبکه های برون مرزی کشورمان در ارائه واقعیت های جامعه نظام جمهوری اسلامی به جهانیان، تصریح کرد:  انعکاس فعالیت سیستم آموزشی، دانشگاه ها و مراکز علمی در این دوران در کنار رشادت های کادر درمان جواب محکمی به اقدامات معاندان در این روزها است. شبکه های برون مرزی ما از پرس تی وی گرفته تا هیسپان تی وی و العالم در این ایام بلندگوی جمهوری اسلامی ایران به شمار می آیند. مظلومیت نظام جمهوری اسلامی و فعالیت های مثبتی که انجام شده و این که ما توانستیم این بحران را مدیریت کنیم و شاهد آسیب و تلفات کمتری باشیم، باید در قالب اطلاع رسانی و تولیدات رسانه ای این شبکه ها به دنیا معرفی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول