اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نخستین لازمه عدالت در جامعه، رهبری حجت خداوند است

پژوهشگر حوزه مهدویت گفت: برای تحقق عدالت در جوامع بشری، مجموعه عواملی نیاز است که نخستین آن، رهبری حجت خداوند است.

نخستین لازمه عدالت در جامعه، رهبری حجت خداوند است

حجت‌الاسلام علی محزونیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با تبیین موضوع عدالت مهدوی و همچنین لازمه‌های آن در زمان غیبت اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ای حکومت مهدوی، شاخصه عدالت است، در روایاتی که به مقایسه تطبیقی بین سیمای جهان قبل از ظهور و پس از ظهور پرداخته شده، از شخصه عدالت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت مهدوی یاد شده است.

 پژوهشگر حوزه مهدویت با اشاره به تعبیر روایت «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا» ادامه داد: خداوند به‌واسطه حضرت مهدی (عج) زمین را پر از قسط و عدل می‌کند همان‌طوری که پر از ظلم و جور شده است، البته عدالت در حکومت مهدوی دارای عوامل و ابعاد متعدد است.

وی با بیان تعریف عدالت به معنای آن است که حق صاحب هر حقی، به او اعطا شود، تصریح داشت: درمجموعه تعالیم اسلامی چهار حوزه ارتباطی برای انسان تعریف شده است، ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و ارتباط با جهان هستی که در هرکدام از این حوزه‌ها یک سری حقوقی تعریف می‌شود که متناسب با آن، برای ادا آن حقوق تکالیفی تعیین می‌شود.

چرا عدالت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حکومت مهدوی است؟

محزونیه با تبیین علت آن‌که یکی از شاخصه‌های مهم حکومت مهدوی عدالت است تأکید کرد: عدالت در تمام ابعاد و سطوح آن یعنی در چهار حوزه ارتباطی انسان، به نحو احسن و کامل محقق خواهد شد به‌گونه‌ای که عدالت در حوزه ارتباط با خداوند، عبودیت پروردگار است، خداوند به‌واسطه خالقیت، مالک ما و دارای حق عبودیت است و این عبودیت در عالی‌ترین سطوح خود منوط به یک سری عوامل درونی و بیرونی است که در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اینکه در رأس هرم رهبری جوامع بشری، حجت خدا قرار بگیرد، خودش عدالت است چرا که یکی از مصادیق عدالت در حوزه انسان‌ها این است که از یک رهبر عادل، آن‌هم عدالتی در حد عصمت از هرگونه لغزش علمی و عملی برخوردار باشند که این مورد هم در زمان ظهور با رهبری جوامع بشری توسط حضرت مهدی (عج) محقق می‌شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به عدالت در ابعاد و عرصه‌های مختلف مانند عدالت در عرصه‌های اقتصاد، تعلیم و تربیت، قضا متذکر شد: وقتی که به مجموعه روایات نگاه می‌شود، متوجه خواهیم شد که تمام این ابعاد در عصر ظهور محقق می‌شود که برای مثال در مورد عدالت در عرصه عبادت در روایت داریم که یکی از جلوه‌های عبادت مهدوی این است که پس از ظهور ایشان در ایام حج، فقط اجازه تشرف افرادی در سرزمین وحی را می‌دهند که بر عهده آن‌ها، حج واجب است یعنی اجازه نمی‌دهند افرادی که حج واجب را انجام دادند در آن ایام در سرزمین وحی حضور داشته باشند.

عوامل و بسترهای لازم برای تحقق عدالت مهدوی

محزونیه با تشریح عوامل و بسترهای لازم برای تحقق عدالت مهدوی اضافه کرد: برای تحقق عدالت در جوامع بشری، مجموعه عواملی نیاز دارد که نخستین آن، رهبری حجت خداوند و دوم مجموعه قوانین است که تحت عنوان دین به صورت کامل در اختیار حجت خداوند قرار دارد و عامل سوم پذیرش مردم است به‌گونه‌ای که یکی از تفاوت‌های دوران حکومت حضرت صاحب‌الزمان (عج) با سایر اهل‌البیت (ع) از جمله امیرالمؤمنین (ع) به‌عنوان امامی که دارای حکومت بوده این است که مردم تشنه حاکمیت معصوم هستند.

پژوهشگر و محقق حوزه مهدویت ابراز داشت: مردم در طول تاریخ با نظام‌های سیاسی مختلفی که ادعا عدالت داشته‌اند، مواجه شده‌اند و به این نتیجه می‌رسند که امام معصوم باید رهبری جامعه بشری را بر عهده بگیرد، علاوه بر آن ما در روایت داریم که زمانی که حضرت ظهور می‌کنند، عقل‌ها کامل می‌شود و این کامل شدن عقل‌ها و بالا رفتن سطح معرفت و شناخت، خود یک بستری برای تحقق عدالت است.

وی در ادامه گفت: ما از شاخصه عدالت حکومت مهدوی در دوران غیبت و به‌ویژه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌توانیم الگوبرداری کنیم، درست است که عدالتی که محقق کنند آن حضرت مهدی (عج) است را نمی‌توانیم محقق کنیم اما می‌توانیم یک قله و کمال ایده آل را لحاظ کنیم و به سمت آن حرکت کرده و از آن الگوبرداری کنیم.

با الگوبرداری از عدالت مهدوی، باید به سمت قله حرکت کنیم

محزونیه با ذکر مثالی برای الگوبرداری از عدالت مهدوی در مسأله عدالت در عبادات بیان داشت: همچنان که حضرت مهدی (عج) در ایام حج اجازه حضور افرادی که حج واجب خود را انجام داده‌اند را در سرزمین وحی نمی‌دهند و تنها کسانی که حج به جا نیاورده‌اند می‌توانند حضور داشته باشند، ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم و یا در مهندسی شهری، مراکز عبادی، حسینیه‌ها و مساجد به صورت متراکم در یک منطقه نداشته باشیم بلکه این مراکز بر اساس مدیریت اسلامی شهرها باید در مناطق مختلف پخش باشد.

استاد حوزه علمیه با تبیین عدالت در قضا تأکید کرد: در زمینه عدالت قضایی باید به عدالت قضایی مهدوی به‌عنوان یک قله نگاه کنیم و متناسب با امکانات و توان خود که ما انسان‌های معمولی از آن برخوردار هستیم، عدالت در این عرصه و همچنین عرصه‌های دیگر همچون تعلیم و تربیت و... را مورد بازخوانی و تحلیل قرار دهیم و به سمتان قله و عدالت حرکت کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: تحقق عدالت به‌ویژه عدالت جمعی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، آموزش‌وپرورش، عبادت و... می‌تواند به‌عنوان زمینه‌ساز حکومت حضرت مهدی (عج) نقش‌آفرینی کند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/م۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول