اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

توجه طیب و اسماعیل رضایی به امام زمان (عج) و نقش بهایی‌ها در به شهادت رساندن آنها

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: در ماجرای قیام ۱۵ خرداد شهیدان طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی دستگیر شدند و بعدها براساس اسناد منتشره معلوم شد که یکی از افرادی که بر اعدام آن دو شهید اصرار داشت حبیب ثابت پاسال از بهائیان بود.

توجه طیب و اسماعیل رضایی به امام زمان (عج) و نقش بهایی‌ها در به شهادت رساندن آنها

به گزارش خبرنگار تاریح خبرگزاری فارس: موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر طی سخنانی با اشاره به نقش مهدویت در تاریخ معاصر اظهار داشت: جشن نیمه شعبان یکی از جشن‌های مهم و باشکوه در ایران اسلامی به ویژه از دوره صفویه به بعد بود که همه ساله در کشور برگزار می‌شد. اما با روی کار آمدن رضاخان به ویژه از سال ۱۳۱۲ شمسی به بعد مانع برگزاری مراسم‌های مذهبی از جمله نیمه شعبان شد.

وی افزود: یکی از مأموریت‌های ویژه رضاخان مقابله با تشیع به ویژه شعائر شیعی بود که در قالب منع عزاداری و برگزاری جشن‌های مذهبی، منع حجاب، منع سفر به عتبات ادامه پیدا کرد. بعد از سقوط رضاخان آزادی نسبی در کشور ایجاد شد و مردم هم مطابق سنت‌ها مراسم مذهبی و جشن را برگزار می‌کردند. تا اینکه  انتشار خبر مرگ رضا شاه در چهار مرداد ۱۳۲۳ شمسی مصادف با پنجم شعبان بر اثر سکته قلبی در جزیره موریس باعث ایجاد موجی از شادمانی در مردم ایران شد و در مطبوعات آن دور هم قید شده بود.

حقانی گفت: خبر مرگ رضاخان عزم مردم ایران برای برگزاری جشن نیمه شعبان را صد چندان کرد و ملت چنان جشنی برگزار کردند که در تاریخ ایران بی‌سابقه بود هر چند مردم در آن سال با مشکلات گوناگون از جمله مالی، تهیه ارزاق، بیماری و قحطی مواجه بودند.

وی با بیان اینکه برگزاری باشکوه جشن نیمه شعبان پاسخ طبیعی مردم ایران علیه سیاست‌ها و رفتارهای ضد مذهبی رضاخان بود که با دو روش انتظامی و فکری اجرا می‌شد.

حقانی ادامه داد: رضاخان با ابزار انتظامی چادر از سر زنان می‌کشید و از طرف دیگر با آزاد گذاشتن فعالیت افرادی نظیر شریعت سنگلجی و احمد کسروی سعی داشت شعائر دینی به خصوص موضوع مهدویت را زیر سؤال ببرد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر گفت: شریعت سنگلجی و احمد کسروی و افراد همسو با آنان تبلیغات گسترده‌ علیه شعائر دینی به خصوص در موضوع امامت و مهدویت انجام دادند اما خوشبختانه ملت ایران هیچ اعتنایی به این جریان و جریاناتی که از آنها تبعیت می‌کردند نداشتند.

وی ادامه داد: امروز جریاناتی با عنوان روشنفکری دینی ادامه دهنده مسیر شریعت سنگلجی و احمد کسروی هستند. این جریانات مبلغ دین حداقلی و سکولاریسم با نفی ولایت، امامت و منجی باوری بوده و سعی دارند باورهای سکولاریستی را در جامعه گسترش دهند. خوشبختانه مردم ایران نه تنها در ۱۳۲۳ بلکه در سال‌های بعد هم با برپایی جشن باشکوه نیمه شعبان تمام این تبلیغات و تمام این اقدامات را ناکام گذاشتند.

وی همچنین نقش باور به مهدویت و ظهور منجی در تهییج مسلمانان و شیعیان در مقابله با استکبار جهانی، استعمار و صهیونیزم بین‌الملل در تاریخ معاصر ایران اشاره کرد و گفت: به همین جهت استعمارگران تمام تلاش خودشان را برای مقابله با باور به منجی به کار بستند. یکی از اقداماتی که انجام دادند ایجاد فرق ضاله قادیانیه ، بابیه و بهایه بود که همه فرق اصل واحد باور به مهدی موعود و منجی عالم بشریت را هدف قرار داده بودند.

حقانی افزود: یکی از جوانب اعتقاد به منجی جنبه اعتراضی شیعیان و مسلمانان نسبت به حکومت‌های جائر و دول استعمارگر و استعماری و استکباری است و برگزاری جشن‌های باشکوه نیمه شعبان یکی از  مظاهر مبارزه با استکبار جهانی است.

وی گفت: جشن نیمه شعبان قبل از سال ۱۳۴۰ شمسی و بعد از فرمان آیت‌الله العظمی بروجردی مرجعیت شیعه در مقابله با فرقه ضاله جنبه سیاسی پیدا کرد. شهید محمد اسماعیل رضایی از جوانان متدین و پیرو مرجعیت شیعه بود که در ملی شدن صنعت نفت با آیت‌الله کاشانی همکاری کرده بود.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ادامه داد: آن شهید بزرگوار بعد از فرمان آیت‌الله العظمی بروجردی در مقابله با بهاییت نقش فعالی در این مبارزه داشت. مراجع به دلیل آنکه نوشابه پپسی کولا توسط حبیب ثابت پاسال از سران فرقه ضاله بهاییت تأسیس و اداره می‌شد را حرام اعلام کردند. حبیب ثابت در سال‌های  ۱۳۳۲ تا ۱۳۴۲ فعالیت گسترده‌ای را برای ترویج فرقه ضاله بهایی در کشور انجام داد. او همچنین رئیس و مؤسس تلویزیون ملی ایران بود از ظرفیت اقتصادی شرکت پپسی کولا و فرهنگی تلویزیون ملی ایران برای مقابله با تشیع در کشور استفاده می‌کرد. لازم به ذکر است که در یکی از سال‌ها در تلویزیون به اصطلاح ملی که توسط حبیب ثابت اداره می‌شد یکی از گویندگان تلویزیون فرارسیدن نیمه شعبان و روز عید منجی عالم بشریت را به همه شیعیان و مسلمانان تبریک گفت که اقدام این گوینده تلویزیون با واکنش سخت بیت‌العدل مرکز اصلی اداره کننده فرقه ضاله بهایت مواجه شد و سختگیری این چنینی در خصوص نیمه شعبان و موضوع مهدویت از سوی آنها اعمال می‌شد.

وی افزود: حاج محمداسماعیل رضایی با توجه به رهنمودهای روحانیت شیعه و برای مقابله با اقدامات کارخانه پپسی که در چهار راه بهبودی امروز واقع شده است. مسجد بزرگی به نام صاحب‌الزمان (عج) ساخت که عمده مخارج ساخت مسجد توسط او و متدینین تأمین شد.

حقانی ادامه داد: افتتاح مسجد همزمان با عید نیمه شعبان شد که به روایت متدینان در این مراسم از چهار راه بهبودی تا میدان انقلاب فعلی جمعیت تجمع کرده بودند و کل این مسیر توسط شهید حاج محمد اسماعیل رضایی آذین بندی شده بود و یکی از باشکوهترین جشن‌های نیمه شعبان در آن مقطع برگزار شد. جالب است بدانید در ماجرای قیام ۱۵ خرداد شهید طیب حاج رضایی و شهید اسماعیل رضایی دستگیر می‌شوند و بعدها براساس اسناد منتشره معلوم شد که یکی از افرادی که بر اعدام شهید حاج طیب رضایی و شهید رضایی اصرار داشت حبیب ثابت پاسال بود. علت آن نقش برجسته این دو شهید در حفظ شعائر دینی به خصوص اسماعیل رضایی در تأسیس مسجد صاحب زمان (عج) در مقابل شرکت پپسی کولا و برگزاری جشن بزرگ به یاد ماندنی بود که در نوع خودش بی نظیر بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول