اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تجربیات خواندنی فیلمبرداری هوایی/ ادامه فیلمبرداری «ماتریکس4» در آسمان

خدمه فیلمبرداری سوار بر بالگرد آماده گرفتن صحنه های هوایی اکشن چهارمین دنباله «ماتریکس4» می شوند.

تجربیات خواندنی فیلمبرداری هوایی/ ادامه فیلمبرداری «ماتریکس4» در آسمان

خبرگزاری فارس؛ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: با وجود شیوع کرونا و توقف تولید بسیاری از پروژه های سینمایی هالیوود، تیم فیلمبرداری ماتریکس۴ آماده ثبت صحنه های اکشن هوایی این فیلم می شوند.

فردریک نورث خلبان متخصص پروازهای بدلکاری که سال ها تجربه کار و پرواز در فیلم هایی چون «کونگ: جزیره جمجمه» «حاشیه اقیانوس» و «سریع و خشمگین» را دارد حالا برای بردن خدمه فیلمبرداری «ماتریکس۴» آماده پرواز می شود.

 

ارزش این دوربین به همراه متعلقات حدود ۸۰۰ هزار دلار است و آنقدر سنگین است که اگر در زیر کابین عقب و در انتهای دم قرار بگیرد موجب واژگونی بالگرد خواهد شد.

 

 

 

 

بالگرد نورث به یک واحد دوربین در جلو مجهز شده است که تقریباً ۲۶۰ پوند(معادل ۱۱۸ کیلوگرم) وزن دارد. این محفظه به فیلمبردار هوایی این امکان را می دهد تا از همان نوع دوربین و لنز که خدمه زمینی استفاده می کنند بهره ببرند تا از صحت تصویر هوایی اطمینان حاصل شود. ارزش این دوربین به همراه متعلقات حدود ۸۰۰ هزار دلار است و آنقدر سنگین است که اگر در زیر کابین عقب و در انتهای دم، قرار بگیرد موجب واژگونی بالگرد خواهد شد.

 

هماهنگ کردن تمام این تجهیزات به اقدامات نورث بستگی دارد. او دارای گواهی پرواز در آمریکاری شمالی، اروپا و آسیا است. به این دلیل که بخش بین المللی صدور گواهینامه پرواز وجود ندارد، او مجبور است سالانه در بیش از ۲۰ آزمون نوشتاری و علاوه بر آن در آزمون های پرواز و تست های فیزیکی شرکت کند. همه اینها به او اجازه می دهد که برای کار در شاخص ترین فیلم ها و پروژه های هالیوودی به سراسر جهان سفر کند.

پیش از «تیک آف»(بلند شدن هواپیما) همه بجز هنرپیشه هایی که بازی دارند، برا حفظ ایمنی داخل کابین می مانند

 

 

 

زمانیکه خلبانان محلی از نقطه آ به نقطه ب در پرواز هستند، نورث می داند که چطور مدیر فیلمبرداری را در وضعیتی قرار دهد که تصویرهای لازم را در موقعیت های مختلف ضبط کند.

 

وقتی در محلی فرود می آییم، نورث و گاس با کارگردان و مدیر فیلمبرداری دیدار می کنند. نورث می گوید همه چیز آماده است. ما یک پروتوکل داریم و یک برنامه و هرگز از آن برنامه سرپیچی نمی کنیم.

 پهبادها نمی توانند به موانع واکنش نشان داده و جهت های فاصله ای را تشخیص بدهند زیرا کنترل انسانی از مسافت های بسیار دور متوجه آن ها می شود.

 

 

 

 

پیش از «تیک آف»(بلند شدن هواپیما) همه بجز هنرپیشه هایی که بازی دارند، برا حفظ ایمنی داخل کابین می مانند. برای به حداقل رساندن خطر، من مجاز به حضور در قسمت پشت کابین نیستم. البته ملاحظات لجستیکی هم وجود دارد: بار و وزن اضافی تاثیر مستقیم بر میزان مصرف سوخت دارد.با هزینه بالای اجاره نورث و تیمش، بر حسب هر دقیقه، حدود ۲۵ هزار دلار در هر روز هزینه دربر دارد.

 

تمام مکالمات با نورث و گاس توسط دو نفر در تیم توسط دستگاه «واکی تاکی» صورت می گیرد و سر و صدای بالگرد توسط یک فیلتر صوتی گرفته می شود. پیتر گراف، تکنسین دوربین هوایی، قبل از پرواز تجهیزات داخل بالگرد را بررسی و آماده می کند و همچنین مونیتورها را آماده می کند تا عوامل کلیدی از آن برای تماشای صحنه های فیلمبرداری شده گاس استفاده کنند. مایکل کریستین توسی، هماهنگ کننده زمینی خلبان، خبر وجود موانع و مشکلات بالقوه را به افراد داخل بالگرد انتقال می دهد. 

جایگزینی انسان با یک دوربین خودکار در یک بالگرد شدنی نیست. این وسیله از لحاظ فیزیکی قادر به اقدام برای تصمیم جهت فیلمبرداری و زوم کردن در مواقع خاص نیست و همچنین در جلوی دوربین فوکوس و واضح حفظ کردن هنرپیشگان در یک قاب و در آن سرعت ها غیرممکن است.

 

 

 

 

 

 

پرسیدم چرا بجای بالگرد از پهباد یا هواپیمای بدون سرنشین استفاده نمی شود که نورث گفت: امکان این جایگزینی وجود ندارد. پهبادها نمی توانند به موانع واکنش نشان داده و جهت های فاصله ای را تشخیص بدهند زیرا کنترل انسانی از مسافت های بسیار دور متوجه آن ها می شود. ما به آسمان می رویم و زمان را احساس می کنیم و بهترین صحنه را فیلمبرداری می کنیم. هردوی بالگرد و پهباد برای فرآیند ساخت فیلم کارایی ویژه دارند اما هیچ کدام نمی تواند کار دیگری را انجام دهد.

 

گاس از طریق یک کنسول لپ تاپ، دوربین داخل بالگرد را که شامل یک مونیتور و تعدادی سوئیچ و دکمه میشد تنظیم کرد. نورث توانست به سرعت تصویر گرفته شده توسط گاس را از طریق دو مونیتور کوچک در طرفین کابین خلبان چک کند. این کار در لحظه، امکان اعمال تنظیمات برای تکمیل کار حین پرواز را می دهد.

 

برخلاف تصور من، گاس می گوید: در بالگرد، سکوت خوب است. مکالمه کمتر داخل بالگرد بدین معناست که همه در حال کار هستند.

گاس به  صورت همزمان سه کار را انجام می دهد. اول مدیریت فیلمبرداری، دوم اوپراتوری دوربین و سوم نیز کشیدن زوم دوربین. همه این ها در سرعت بالای ۷۰ متر در ساعت یا بیشتر انجام می شود. جایگزینی انسان با یک دوربین خودکار در یک بالگرد شدنی نیست. این وسیله از لحاظ فیزیکی قادر به اقدام برای تصمیم جهت فیلمبرداری و زوم کردن در مواقع خاص نیست و همچنین در جلوی دوربین فوکوس و واضح حفظ کردن هنرپیشگان در یک قاب و در آن سرعت ها غیرممکن است.

 

نورث و گاس خط صحنه بیرونی را در نظر میگیرند. بعضی مواقع صحنه هوایی تنها شش پا یعنی حدود یک متر و هشتاد سانتیمتر با زمین فاصله دارد که با چرخشی تند پایان می یابد اما انگار در وسط آسمان به نظر می رسد. حرکت ها شبیه به آن هاییست که نورث با دیوید نوول مدیر فیلمبرداری فیلم «پسران بدِ ابدی» در صحنه ای که ویل اسمیت از یک کامیون منفجر شده پرید و طناب آویزان شده از یک بالگرد را گرفت، کار کرده است.

تقریبا ۴۵ دقیقه پس از شروع کار، نورث و گاس لبخندزنان فرود آمدند.

 

دنیای سینما مملو از صحنه های اکشن و هوایی است که در بسیاری از این صحنه ها هر لحظه خطر در کمین عوامل و بخصوص بلدکاران بوده و هست. بدلکاران همواره صحنه های سخت و خطرناک را به جای هنرپیشه اصلی بازی می کنند و به ندرت و به صورت استثنا پیش می آید که هنرپیشه خود را برای صحنه های دارای ریسک به خطر بیاندازد آن هم هنرپیشه های به اصطلاح سوپر استار!

 

تام کروز یکی از این استثناهاست. او از معدود هنرپیشگانی است که تمام صحنه ها را خود بازی می کند و از بدلکار استفاده نمی کند. برای نمونه او در فیلم «ماموریت غیرممکن - ملت سرکش» هشت بار از کنار یک هواپیما آویزان شد.

 

این صحنه نیازمند این بود که کروز در ارتفاع ۵ هزار پایی در آسمان به یک هواپیمای ایرباس متصل باشد و برای این کار باید لنزهای خاصی را نیز در چشمانش قرار می‌داد تا بتواند حتی با فشار زیاد باد چشمانش را باز نگه دارد. کروز در حالیکه داشت تصاویر پشت صحنه پرواز هوایی‌اش را نشان می‌داد، گفت: همیشه دوست داشتم این کار را انجام دهم. می‌خواهم تماشاچیان را روی لبه صندلی‌های‌شان نگه دارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول