اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید نخست وزیر بلاروس بر کاهش نقش دلار در فضای اوراسیا

نخست وزیر بلاروس در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اجرای سیاست کاهش نقش دلار در فضای این سازمان تأکید کرد.

تأکید نخست وزیر بلاروس بر کاهش نقش دلار در فضای اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سرگئی روماس» نخست وزیر بلاروس در نشست نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر ادامه سیاست کاهش نقش دلار در فضای اوراسیا تأکید کرد.

این مقام تصریح کرد: باید به طور جدی به اجرای سیاست کاهش نقش دلار در فضای اتحادیه اوراسیا به خصوص در زمینه مبادلات انرژی و مواد خام ادامه بدهیم و اینگونه معاملات تجاری تنها با استفاده از واحدهای مالی ملی کشورهای عضو اتحادیه انجام شود.

روماس خاطر نشان کرد: شیوع ویروس «کرونا» نشان داد که اتحادیه اوراسیا نیازمند برنامه‌های مشترک در زمینه توسعه صنعت، کشاورزی، جایگزینی واردات و دیگر بخش‌های اقتصادی است.

وی افزود: پیش‌بینی‌های توسعه اقتصاد برای آینده نزدیک رضایت‌بخش نیست و ما امروز اطلاعات دقیقی درباره تاریخ اتمام کرونا و خسارت‌های کشورهای اوراسیا نداریم و در چنین شرایطی بازارهای داخلی و مشترک باید به خودکفایتی برسند.

نخست وزیر بلاروس گفت: فعالیت نهادهای مالی اوراسیا مانند بانک توسعه اوراسیا و انجمن تقویت ثبات اوراسیا باید پررنگ‌تر شود و برنامه‌های مشترک را معرفی کنند.

نخست وزیر دیگر کشورها اتحادیه اوراسیا نیز بر همکاری در زمینه بهداشت و مبارزه با عواقب شیوع کرونا تأکید کردند.

به نظر حضار مشکلات اقتصادی فضای اوراسیا باید از طریق گفت‌وگوهای چندجانبه حل شود.

شایان ذکر است که همزمان با قرنطینه عمومی و تشدید وضعیت در بازار نفتی، نرخ دلار در کشورهای عضو این اتحادیه بالا رفته و مشکلات اقتصادی مختلفی را ایجاد کرده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول