اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موردی از ابتلا به کرونا تاکنون در کودکان کرمانشاهی گزارش نشده است

یکی از متخصصان کودکان در کرمانشاه گفت: خوشبختانه موردی از کودکان که از لحاظ آزمایشگاهی و تست پی‌.سی.آر مثبت به کرونا باشند، هنوز گزارش نشده است.

موردی از ابتلا به کرونا تاکنون در کودکان کرمانشاهی گزارش نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، از روزهای نخست شیوع بیماری کرونا ویروس در چین این باور وجود داشت که شدت این بیماری در کودکان خفیف تا متوسط است، اما متاسفانه در هفته‌های اخیر موارد منجر به مرگ نیز در این گروه سنی دیده شده است.

اگر چه علائم این بیماری در کودکان به صورت همان موارد روتینگ و معمول بزرگسالان با شدتی کمتر گزارش شده، اما جدید علائم گوارشی همچون اسهال و استفراغ هم در آن‌ها دیده شده، برای اینکه اطلاعات بیشتری در این خصوص کسب کنیم گفت‌وگوی خبرنگار فارس با دکتر علی کرامتی متخصص کودکان را در ذیل بخوانید.

وی اظهار داشت: ابتدا براساس مطالعات ویروس کرونا به صورت یک ویروس تنفسی می‌شناختیم و انتظار داشتیم با تب، سرفه و تنگی‌نفس خود را نشان بدهد، ولی الان تظاهرات غیرتنفسی نیز در این بیماری مشاهده شده، لذا نمی‌شود همیشه انتظار داشت کوید 19 به صورت یافته‌ها و شکایات تنفسی خود را نشان دهد.

کرامتی از علائم گوارشی به‌عنوان یافته‌های غیرتنفسی این بیماری یاد کرد و گفت: این بیماری در 10 تا 15 درصد از بیماران با علائم گوارشی به‌صورت بی‌اشتهایی تهوع، دل درد و اسهال بروز کرده که لازم است با مشاهده این موارد که در تماس با موارد ثابت شده کوید 19 بوده حتما اقدامات تشخیصی بیشتری برای بیماران انجام شود.

این متخصص کودکان در مورد مادران باردار، گفت: میزان بروز و شیوع بیماری در دوره بارداری نسبت به کل جامعه تفاوت چندانی ندارد یعنی احتمال ابتلا یکسان است، ولی مادران باردار چون دچار سیستم ایمنی آسیب‌پذیرتری هستند وقتی بیماری را می‌گیرند احتمال اینکه با شدت بیماری بیشتر درگیر شوند بیشتر است به همین خاطر جزء گروه‌های آسیب‌پذیر و پر‌خطر محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این بیماری ازطریق جفت قابل انتقال است؟، گفت: هنوز کاملا مشخص نیست چون بیماری جدید هست در این زمینه هنوز تحقیقات کامل نشده است.

کرامتی اضافه کرد: موارد و گزارشاتی زیادی از موارد ابتلا به نوزادان از مادران مبتلا در دنیا و کشور خودمان گزارش شده، حدود 35 نوزاد تاکنون در ایران مبتلا به بیماری کوید 19 بوده حتی موارد فوت نوزاد ناشی از این بیماری نیز گزارش شده، ولی اکثرا نوزادان مبتلا با درمان بهبود پیدا کرده‌اند.

وی در مورد وضعیت ابتلا کودکان در استان به این بیماری، گفت: کودکانی با علائم مشکوک حتی سی.تی.اسکن مشکوک به کوید 19 بستری شده‌اند، ولی هنوز خوشبختانه موردی که از لحاظ آزمایشگاه و تست پی‌.سی.آر مثبت باشد، گزارش نشده است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص آخرین تحقیقات محققان در رابطه با ساخت واکسن و داروی کرونا ویروس، افزود: جدیدا محققان که در زمینه تولید واکسن فعالیت دارند به این نتیجه رسیده‌اند که این ویروس علی‌رغم سرعت بالای انتشاری که دارد در زمان تکثیر تمایل چندانی به تغییر ژنتیکی ندارند و بسیار ناچیز است و این خبر خوبی برای آن‌ها است، چرا که در مراحل ساخت واکسن با تغییرات ژنتیکی خاصی و تغییر شکل زیاد روبه‌رو نمی‌شوند.

وی در مورد درمان مورد استفاده برای کوید 19، گفت: درمان‌های که الان برای این بیماری استفاده می‌شود درمان‌های است که در مورد سایر بیماری‌ها از جمله مالاریا، آنفولانزا و آبولا کاربرد داشته، اما اخیر دانشمند دارویی را تولید کرده که مختص این بیماری است و در مرحله تست عوارض چندانی نداشته که ان‌شاءالله با سپری کردن مراحل تست با موفقیت به عنوان داروی خوبی برای ویروس‌کرونا معرفی می‌شود.

کرامتی در پایان، اضافه کرد: کودکان همواره می‌توانند ناقل بدون علامت بیماری کوید 19 باشند، لذا به خانواده‌ها توصیه می‌شود که موارد بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات را نیز برای کودکان همچون بزرگسالان رعایت کنند.

انتهای پیام/پ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول