اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

سهم 26درصدی حمل و نقل عمومی در انتقال کرونا/ شدت بیماری در قشر ضعیف بیشتر است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شدت بیماری‌زایی و مرگ و میر کرونا در اقشار ضعیف بیشتر است.

سهم 26درصدی حمل و نقل عمومی در انتقال کرونا/ شدت بیماری در قشر ضعیف بیشتر است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: گرچه ویروس کرونا اقشار مختلف را درگیر ساخته اما شدت بیماری در قشرهای ضعیف و فقرا بیشتر است و در کشور آمریکا مرگ و میر در سیاه پوستان دو برابر سفید پوستان است.

حریرچی افزود: اثرات اقتصادی نیز بر قشر ضعیف بیشتر است و این افراد در معرض از دست دادن شغل هستند، کشور ما هم با تحریم هم با کرونا مبارزه می‌کند و به دلیل کاهش درآمد نفت نیاز کمک اقشار و سازمان‌های مردم نهاد به افراد ضعیف جامعه مشهود است.

*ترس از کرونا عامل کاهش مراجعه به مراکز خصوصی

وی با بیان اینکه علت اصلی مرگ و میر ایرانیان بیماری‌های قلبی عروقی سرطان و دیابت است تاکید کرد: اخیرا مراجعات به مراکز بهداشتی و درمانی به علت بیماری‌های غیر از کرونا به شدت کاهش پیدا کرده است و علت اصلی آن ترس از کرونا و بسته شدن مراکز خصوصی است.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: این موضوع باعث پیشرفت انواع بیماری‌ها و امکان کمتر موفقیت درمان در بعضی بیماری‌هاست. قریب به اتفاق مراکز دولتی و وابسته به نهادهای عمومی و اکثر مراکز خصوصی از این هفته و حداکثر اوایل هفته بعد فعالیت معمول خود را با رعایت مسائل حفاظتی انجام خواهند داد. 

*استفاده از ماسک برای بیماران ضروری است

حریرچی با بیان اینکه دستورالعمل چگونگی فعالیت مطب‌ها دردوره همه‌گیری کرونا چهارشنبه ابلاغ شده و دستورالعمل جراحی نیز امروز ابلاغ خواهد شد گفت: استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به کرونا و افراد مراقبت ضروری است. پاسخ سازمان جهانی بهداشت به این سوال که چه زمانی تعطیلی ناشی از کرونا باید پایان یابد،‌ اعلام کرد هنگامی که قصد داریم تعطیلی‌ها را پایان دهیم باید راه جایگزینی برای سرکوب انتشار ویروس در نظر داشته باشیم.

* حمل و نقل عمومی عامل انتقال 26 درصدی کرونا

معاون وزیر بهداشت گفت: حمل و نقل عمومی عامل 26 درصد انتقال بیماری در کشور ما بوده است، مدارس 11 درصد و دانشگاه‌ها 7 درصد، حمل و نقل عمومی می‌تواند منجر به آلودگی قابل توجه شود، آنچه از نظر تئوریک  و عملی طراحی شده تدابیر خوبی است و باید این طرح ارزیابی شود و ببینیم چقدر قابل اتکا است، به این موضوع توجه داریم که نمی‌توان مشاغل را بدون توجه به حمل و نقل عمومی بازگشایی کرد و باید به میزان حمل و نقل عمومی در شرایط ایمن در ساعات اوج ترافیک توجه داشت. امروز کارخانه ها و ادارات دولتی با دو سوم ظرفیت درحال فعالیت هستند.

*در دو جبهه درحال مبارزه‌ایم

وی با بیان اینکه مبنای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، یکی از مبانی اصلی آن لحاظ ملاحظات اقتصادی و هم ملاحظات بیماری است تصریح کرد: درحال حاضر در ۲ جبهه اصلی مبارزه با تحریم و کرونا درحال نبرد هستیم. در ۹۰ سال اخیر تنها موضوعی که همه اقتصاد‌دانان با هم اتفاق نظر دارند، و طبق نظرسنجی که یک نشریه از 50 اقتصاددان انجام داد، اگر فقط خود اقتصاد را در نظر بگیریم اگر بازگشایی زودرس منجر به شروع بیماری و تعطیلی دوباره شود اثر آن بر اقتصاد سهمگین خواهد بود. معیار اول ما در بازگشایی‌ها بهداشتی درمانی و این است که مردم از لحاظ درآمد به مشکل نخورند.

*کرونا تا کی وجود خواهد داشت؟

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در کشورهای اروپایی اعلام می‌شود که تا زمان کشف دارو و واکسن موثر که در دسترس مردم قرار بگیرد و اگر خود ویروس به سمت ضعیف شدن تغییر نکند، این ویروس در کشورهای مختلف خواهند ماند. روسای کشورهای مختلف هم اعلام کرده‌اند که این ویروس تا زمان رسیدن به ایمنی جمعی می‌تواند اثر قابل توجهی بر اجتماع و اقتصاد داشته باشد. تا وقتی 60 تا 70 درصد جامعه در برابر آن ایمنی داشته باشند و باز به شرایط ایندمیک تبدیل خواهد شد. مهم این است که در مرحله اول، اپیدمی اول را مثل سایر کشورها کنترل کنیم.

*تا پاییز با بیماری درگیر هستیم

حریرچی گفت: علم ما در مورد این ویروس بسیار کم است و اظهار نظرها به علت نقص علمی جهان است. باید چند هدف را در این زمینه تعقیب کنیم. بیماری زایی و مرگ و میر ویروس باید کاهش پیدا کند و این بیماری زایی باید در حدی باشد که سیستم بهداشت و درمان کشور از لحاظ نیرو و تخت پاسخ‌گو باشد و تحلیل نرود. همچنین اثر اقتصادی و اجتماعی آن باید به حداقل برسد.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: برخی کشورهای آفریقایی اعلام کرده‌اند که از ابتدا نمی‌توانند لاک دان را اجرا کنند و حداکثر می‌توانند لاک دان نصفه و نیمه را اجرایی کنند، زیرا مردم این کشورها به غذا نیاز دارند. در هیچ جای دنیا به جز ووهان نتوانستند لاک دان را اجرایی کنند. این بحث نباید خیلی فرسایشی شود و باید با تعادل و تدبیر در این زمینه تصمیم گیری شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: با تدابیر اندیشه شده ما تا پاییز با این بیماری درگیر خواهیم بود.

*افق روشن تولید واکسن یا دارو

حریرچی گفت: حداقل تا 18 ماه افق روشنی درباره ساخت دارو و واکسن برای کرونا وجود ندارد. بهترین داروی اختصاصی برای ویروس حدود 40 تا 50 درصد موثر است. مواردی که در فضای مجازی در مورد داروی کرونا گفته می‌شد، غیر اختصاصی است. یکی از داروهایی که خیلی سروصدا کرد می‌تواند حداقل یک روز از طول مدت بستری را کم کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تله مدسین اظهار داشت: یکی از فرصت‌های خوبی که الان در این زمینه فراهم شده این است که هم از تله مدیسین و هم درمان در منزل استفاده کنیم. متاسفانه قبلا از طرف ارائه کنندگان خدمات با توجه به اینکه به روش‌های سنتی خو گرفته بودند و بعضی منافع در روش‌های قدیمی بود، مقاومت شدیدی در استفاده از تله مدیسین بود. اما شرایط کنومنی ایجاب می‌کند از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم.

*دولت نمی‌تواند به نظرات افرادی که درآمد ثابت دارند اتکا کند

وی افزود: تعداد زیادی از مردم را داریم که درآمد آنها وابسته به کار روزانه است و دولت نمی‌تواند فقط به نظرات کسانی که درآمد ثابت دارند. خانواده‌ای که درآمد آن پایین است از لحاظ تغذیه هم نیاز به منابع دارد. ما باید اقتصاد و بهداشت و درمان را با هم در نظر داشته باشیم.

*منحنی ابتلا در اکثر استان‌ها نزولی است

وی خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های کشور ما منحنی ابتلا و مرگ و میر نزولی شده است، گرچه در بعضی استان‌ها افزایش شیوع داریم که شدید نیست. پیش‌بینی‌ها این بوده که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت بیماری رو به کاهش باشد، اما به معنای آن نیست که بیماری صفر شود. این به مسائل مختلف بستگی دارد. در خود چین هم نصف موارد در ووهان بوده و نصف موارد دیگر در سایر شهرها بوده است که توانستند با روش‌های غربالگری کنترل کنند.هیچکس ادعا نمی‌کند که آخر اردیبهشت یا هر ماهی، ویروس به هیچ عنوان در کشور نیست، بلکه گفته می‌شود ویروس قابل کنترل است و با توجه به رفتارهای مردم و تغییرات آب و هوایی چه اتفاقی خواهد افتاد و ببینیم آیا این  ویروس هم مثل آنفلوآنزا حساس به گرم شدن هوا هست یا خیر. این تصور درست نیست که کشورها بدون کشف دارو، کشف واکسن یا تغییر قابل توجه در ویروس بتوانند این ویروس را از بین ببرند. مگر این‌که اکثر مردم ایمن شده باشند که آن هم در فاصله زمانی کوتاه مدت حاصل نمی‌شود.

*ماجرای اخراج پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اخراج پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: بخش خصوصی در تمام دنیا تابع ملاحظات اقتصادی خاص خود است. در بسیاری از کشورها، بخش خصوصی تعداد قابل توجهی از کارکنان را تعلیق کرده‌اند و برای آن متاسفیم. در این زمینه قانون کار حاکم است و در مورد به کارگیری و عدم به کارگیری و بیمه بی‌کاری وزارت رفاه باید اقدام کند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در این زمینه نظارت بهداشتی و درمانی را برعهده دارد و نمی‌تواند در مورد اشتغال آنها دخالت کند. درخواست و توصیه ما این است که سال‌ها کادر پرستاری و پیراپزشکی در مراکز خصوصی کار کرده‌اند و هیچ کدام هم سهام دار نبوده‌اند؛ در حال حاضر انتظار می‌رود که متولیان بیمارستان‌های خصوصی در زمان سختی با هم مدارا کنند. عدم به کارگیری و پایان کار باید به صفر یا حداقل برسد.

*برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله نداریم

حریرچی خاطرنشان کرد: در مورد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها هیچ عجله‌ای نیست و اولویت اول ما با تولید و کسب و کار است. اقداماتی که از امروز در مرحله دوم با بازگشایی کسب و کارهاست، ما می‌سنجیم که منحنی ابتلا کجاست. هر اقدامی که انجام می‌شود، از حدود ۵ تا ۱۰ روز آینده میزان اطلاعات را می‌توانیم اندازه بگیریم و از حدود ۲ هفته تا ۲۰ روز بعد موارد بستری در بیمارستان افزایش پیدا می‌کند و از یک ماه بعد موارد مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند نسبت به مداخلاتی که انجام می‌دهیم. ما الان در فاز بهره‌برداری از اتفاقاتی هستیم که در خصوص تعطیلی مدارس در اسفند و نوروز انجام شده است. فعلا زود است که برای مدارس و دانشگاه‌ها اظهار نظر کنیم. برخلاف مستندات قبلی که گفته می‌شد جوانان و بچه‌ها مبتلا نمی‌شوند، جوانان هم مبتلا می‌شوند و دیگران را مبتلا می‌کنند. 

*خطرناک ترین افراد برای انتقال بیماری

معاون کل وزارت بهداشت افزود: خطرناک‌ترین افراد برای انتقال بیماری،‌ افراد جوان کم علامت یا بی‌علامت هستند. کسی که بیماری شدید دارد و بستری می‌شود، به خودی خود ایزوله است و توان حرکت ندارد که کسی را مبتلا کند. اما کسی که فکر می‌کند مبتلا نیست که خیلی از جوانان به این شکل هستند، در سطح جامعه می‌چرخند و دیگران را مبتلا می‌کنند. به همین دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها عجله‌ای نداریم. وقتی دانشگاه بازگشایی شود، از همه شهرهای آلوده و غیر آلوده می‌آیند و خوابگاه‌ها تراکم بالایی دارد. حدود ۱۴ میلیون دانشجو و ۴ میلیون دانش آموز داریم که با معلمان نزدیک به یک چهارم جمعیت هستند.

حریرچی افزود: تاکنون از لحاظ عدم مراجعه، دوره 20 و چند روزه اسفند و یک هفته اخیر مطرح بوده و از هفته جاری یا هفته بعد بازگشایی‌ها انجام می‌شود و خسارت اندکی به بیمارستان‌های خصوصی خواهد خورد. موارد 50 درصد و 70 درصد خسارت به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید فعالیت‌ها انجام شود و درخواست ما این است که بیمارستان‌های خصوصی هم از لحاظ خدمت رسانی به بیماران و هم از استفاده از کارکنان به روال عادی برگردند.

*ماسک ان95 برای همه توصیه نمی‌شود

وی ادامه داد: ماسک ان 95 فقط در مواردی که افراد با بیماران مبتلای شدید برخورد دارند توصیه می‌شودف ماسک ان 95 برای افرادی که با بیماران کرونایی معمولی بستری هستند برخورد دارند توصیه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: تا به امروز ۳۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر از اصناف و مشاغل در سایت اعلام شده ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده و پروتکل‌های لازم را دریافت کرده اند. ۹۸ پروتکل برای ۱۲ هزار شغل تهیه شده که در این سایت وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول