اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

داوطلبانی که روی آرامش ندیدند/معترضان آزمون سردفتری بازهم تجمع کردند

انگار قرار نیست اعتراض به آزمون سردفتری سال ۹۷ که پس از 10 سال چشم‌انتظاری داوطلبان و با ظرفیتی کمتر از هزار نفر برگزار شد، پایان یابد.

داوطلبانی که روی آرامش ندیدند/معترضان آزمون سردفتری بازهم تجمع کردند

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، انگار قرار نیست ماجرای اعتراض به آزمون سردفتری تمام شود.

آزمون سردفتری سال ۹۷ که پس از 10 سال چشم‌انتظاری داوطلبان و با ظرفیتی کمتر از هزار نفر برگزار شد تا امروز محلی برای اعتراض این داوطلبان شده است تا جایی که برای چندین بار، این پذیرفته شدگان در مقابل مجلس و سازمان ثبت اسناد تجمع کرده اند.

۷۵‌هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند و پس از دو ماه و نیم انتظار طاقت‌فرسا، نه رتبه و ترازی دریافت کردند و نه حتی کارنامه‌ای که نمره‌های کسب‌شده شرکت‌کنندگان در آن مشخص باشد. عدم انتشار دفترچه سؤالات و کلید آزمون نیز که خود داستان دیگری‌ست.

یکی از اعتراض داوطلبان درمورد نحوه اعلام نتایج آن این است که با وارد کردن هرگونه عددی به‌ عنوان کد ملی و شماره شناسنامه در سایت www.modiriat.org  با یک پیغام ثابت مواجه می‌شوند و سیستم اعلام نتایج، این مسئله را که داوطلبی با مشخصات وارد شده وجود ندارد، تشخیص نمی‌دهد!

 

ابهام دیگری که مطرح می‌شود درخصوص داوطلبان اهل سنت است که از پاسخگویی به پرسش‌های درس معارف اسلامی معاف بودند اما مشخص نشد نمره این درس، چگونه برای ایشان محاسبه خواهد شد؟

این درحالی است که طبق اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، داوطلبان باید در صورت اعتراض مراتب را در یک بازه زمانی خاص ثبت می کردند، اما سوال این است که در شرایطی که نه سؤالات و پاسخنامه آزمون منتشر شده، نه نمرات و رتبه شرکت‌کنندگان، این اعتراض نسبت به کدام‌یک از موارد و با چه مستندی باید صورت گیرد؟

این موضوع را هم نباید نادیده گرفت برای داوطلبانی که رنج و سختی  چندین ماه مطالعه، پرداخت هزینه انواع کتاب‌ها و جزوات و دوره‌های آموزشی و پرداخت هزینه‌های ثبت‌نام و حاضر شدن در شهر محل آزمون را بر خود هموار کرده‌اند، شفافیت و پاسخگویی نهاد برگزارکننده، کم‌ترین و به‌حق‌ترین خواسته آنان است.

در این اوضاع به نظر می رسید که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با انتشار کارنامه‌های دقیق و توضیح نحوه‌ محاسبه نمرات، به نگرانی‌ها و شائبه‌های ایجاد شده باید پایان می داد.

و اما توضیحات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ابهامات آزمون سردفتری اسناد رسمی...

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص برخی ابهامات مطرح شده پیرامون آزمون سردفتری اسناد رسمی سال ۹۷ نیز توضیحاتی ارائه داد.

براساس اعلام این سازمان،برگزاری آزمون انتخاب تعداد ۹۶۲ نفر سردفتر اسناد رسمی به تفکیک هر بخش و شهرستان در اجرای ماده ۵ قانون دفاتر اسنادرسمی مصوب سال ۵۴ و با توجه به میزان جمعیت هر منطقه براساس آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران و نیز اطلاعات بانک جامع ثبت الکترونیک اسناد رسمی شامل تعداد اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی و درآمد حق التحریر دفاتر اسناد رسمی هر منطقه، میزان نیاز واقعی به تاسیس دفاتر اسناد رسمی مطابق قانون تعیین و پس از تائید رییس قوه قضائیه نسبت به انتشار اطلاعیه جذب سردفتری اقدام شد.

براین اساس این آزمون از سوی یک شرکت معتبر و رسمی که تاکنون چندین مرحله آزمونهای مختلف استخدامی را در سطح کشور برگزار کرده و با رعایت ضوابط قانونی اجرایی شده به طوریکه طرح سئوالات و تکثیر آنها در یک قرنطینه تحت نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه انجام و بعد از برگزاری آزمون، پاسخنامه ها جمع آوری و در محل حفاظت شده توسط دستگاه های الکترونیکی قرائت شده است. 

براساس اعلام سازمان ثبت اسناد، این آزمون به منظور جذب ۹۶۲ سردفتر برای ۶۶۵ شهر برگزار که تعداد ۵۵ هزار و ۳۴۴نفر در آزمون شرکت کرده‌اند.

 

**سازمان بازرسی پیگیر اعتراضات است/تخلفی نیست

ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این زمینه اظهار کرد: این آزمون قبل از ورود بنده به این سازمان برگزار و نتایج اعلام شده است. در هر حال یکسری افراد شکایاتی را مطرح کردند و در دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل و دیگر مراجع قانونی، پیگیر این اعتراض و شکایت خود بوده و هستند.

وی ادامه داد: این آزمون زیر نظر مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌قضاییه برگزار شد و آن‌طور که شخصا بررسی کردم، تخلفی که موجبات ابطال این آزمون را فراهم کند ندیدم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:به هرحال افرادی در این زمینه شکایت کردند و  ما هم تابع نظر مراجع قضایی هستم اما چیزی که موجب تضییع حق کسی شده باشد، ندیدم.

 با توجه به بند «چ » ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، که مقرر می دارد « قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند ۳۰درصد از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضایی و الکترونیک،سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان وهمسران شهدا، جانبازان با حداقل ۱۰درصد ، آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان با ۲۵درصد و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.» پس از تصحیح اوراق و اخذ امتیازات حاصله و اعمال سهمیه‌های قانونی مقرر مطابق با معرفی نامه های معتبر و اعمال امتیازات مربوط به بومی بودن افراد و همچنین با توجه به ممنوعیت های قانونی مذکور در ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی که در آگهی ثبت نام اعلام شد، مطابق رویه معمول نتایج به صورت اختصاصی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

این را نیز سازمان اعلام کرد که در روز اول اعلام نتایج، نرم‌افزار مربوطه دارای اشکالاتی شده که ضمن عذرخواهی از داوطلبان، این نقیصه در روزهای بعد بر طرف و اطلاع‌رسانی شد و متعاقباً اسامی کلیه پذیرفته‌شدگان مرحله اول منتشر شد.

مطابق مقررات، اسامی تعداد ۶۷۸ نفر از شرکت کنندگان عادی و تعداد ۲۸۴ نفر از ایثارگران و جمعاً ۹۶۲ نفر به عنوان پذیرفته‌شدگان مرحله اول اعلام شده و در این راستا، برابر اعلام نتایج صورت گرفته نسبت به دعوت از افراد واجد شرایط جهت مصاحبه و آزمون شفاهی اقدام و چنانچه اشخاص دعوت شده واجد شرایط لازم علمی و عملی تشخیص داده نشوند و یا موفق به کسب حداقل امتیازات لازم نگردند، به ترتیب امتیاز کسب شده و اولویت‌ های مصرح قانونی، از افراد ذخیره جهت مصاحبه شفاهی و اختبار دعوت خواهد شد.

 

اما این توضیحات کافی نبود و به اعتراض داوطلبان آزمون خاتمه نداد چراکه قرار بود با راه اندازی ۹۶۵ دفتر اسناد رسمی جدید بعد از برگزاری آزمون سردفتری اسناد رسمی سال گذشته، تعداد قابل توجهی در این دفاتر مشغول به کار شوند. بر اساس اعلام سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تصمیم بر آن بود که نتایج این آزمون حداکثر ظرف مدت دو ماه به اطلاع شرکت کنندگان برسد.

این اعتراضات ادامه یافت و پذیرفته شدگان بارها دلایل اعتراض خود را رسانه ای و اعلام کردند: حدود 45 میلیارد ریال از بیش از 75هزار داوطلب آزمون سردفتری دریافت شده و آزمونی گرفته شده که در مرحله اعلام نتایج همراه با تخلفات، ایرادات و ابهامات متعدد بوده است.

در زمان فراخوان ثبت نام، اعلام شد که 965 داوطلب به عنوان سردفتر اسناد رسمی پذیرفته خواهند شد اما در زمان اعلام نتایج، اسامی 962 نفر پذیرفته شده قطعی اعلام شد.

**آزمون در روز 29 تیر 1397 برگزار و نتایج در روز دوشنبه 16 مهر اعلام شد

مهمترین تخلفات و ایردات این آزمون نیز به ترتیب از زمان ثبت‌نام تا اعلام نتایج به شرح ذیل عنوان شده است:

1-  تناقض بین آگهی فرخوان ثبت نام با قانون دفاتر اسناد رسمی و رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری درباره شرایط شرکت‌کنندگان در آزمون

2-  عدم پیش بینی تمهیدات امنیتی برگزاری آزمون. چنانکه پاسخنامه‌ها و دفترچه‌ها کدگذاری و پلمب نشده بود و دفترچه سوالات و پاسخنامه رسمی هم بعداً منتشر نشد.

3-  شرکتی که این آزمون را برگزار کرده (معین اداره) در آزمون مرکز مشاوران قوه قضایه نیز، بی‌کفایتی خود را ثابت کرده بود و با این وجود معلوم نیست، چرا برگزاری این آزمون به سازمان سنجش داده نشده بود؟

4-  عدم اعلام دو برابر ظرفیت از میان شرکت‌کنندگان: در آگهی ثبت‌نام و مصاحبه برگزارکنندگان آزمون تصریح شده بود که دو برابر ظرفیت اسم اعلام می‌کنند اما فقط 962 نفر پذیرفته شده قطعی را اعلام کردند و معلوم نیست در صورت پذیرفته نشدن این عده در روند مصاحبه و گزینش و همچنین احراز نقض شرایط اعلام شده در آگهی زمان ثبت‌نام مانند وکیل و سردفتر نبودن و ... چه سازوکاری برای اعلام نفرات جایگزین وجود دارد؟

حالا امروز هم برای چندمین بار جمعی از قبول‌شدگان آزمون سردفتری ۹۷ در اعتراض به شیوه جذب پذیرفته‌شدگان و حذف برخی قبولی‌ها در مراحل بعد، مقابل دفتر رئیس قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تجمع کردند.

 

نزدیک به یک سال از برگزاری این آزمون می‌گذرد اما هنوز خبری از تعیین تکلیف شدن پذیرفته شدگان نیست.

** معاون رئیسی: گزینش اکثر پذیرفته شدگان انجام شده است

ذبیح الله خدائیان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره وضعیت استخدام این پذیرفته شدگان به فارس گفت: گزینش دست ما نبوده و ما هم منتظریم نتایج به ما اعلام شود، ما پیگیریم اما این موضوع زمانبر است هرچند که گزینش اکثریت انجام شده است.

وی با بیان اینکه هیأت‌های اختبار در حال رسیدگی هستند، گفت: بارها گفته ام ما تابع مراجع قضایی هستیم و تخلفی در این باره صورت نگرفته است.

معاون رئیسی همچنین تاکید کرد که این آزمون زیر نظر مرکز حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه برگزار شده است.

خدائیان افزود: امیدواریم با تغییرات جدید در دستگاه قضا و نگاه تحولی در سیستم، مشکل این داوطلبان هم در اسرع وقت برطرف شود.

**پای دیوان عدالت به ماجرا باز شد

 

از سوی دیگر اما حجت الاسلام محمدکاظم بهرامی رییس دیوان عدالت اداری درباره آزمون بحث برانگیز سردفتری و دستور توقف جذب پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال ۹۷ افزود: در مورد این موضوع در کمیسیون تخصصی بحث شد و بندهای آن مورد مناقشه قرار گرفت.

در نهایت دیوان عدالت اداری نیز رآی خود را صادر کرد.

دلیل امروز معترضان نیز اینگونه بیان شده که اسامی پذیرفته‌شدگان اولیه آزمون به صورت برابر ظرفیت اعلام شده اما با صدور رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی‌بودن حذف صاحبان برخی مشاغل از جمله وکلا، قضات و کارمندان از میان پذیرفته‌شدگان مرحله تستی و اضافه شدن این افراد، گزینش و مصاحبه در برخی حوزه‌ها به صورت رقابتی درآمده است و باید سازمان ثبت اسناد و دیوان عدالت اداری در این زمینه پاسخگو باشد.

این معترضان امیدوارند در دوره تحول جدید قوه قضائیه به نحوه به کارگیری فارغ التحصیلان حقوق، تمامی نهاد‌های مرتبط با این امر و همچنین دستگاه قانونگذاری کشور با تهیه یک قانون جامع و فراگیر هم از ادامه قوانین مشکل زا و غیرروزآمد گذشته ممانعت کنند و هم با تعریف ظرفیت‌ها و شرح وظایف جدید قانونی برای سردفتران اسناد رسمی به افزایش اشتغال فارغ التحصیلان حقوق در این عرصه کمک کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول