اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

10 دلیل بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها به رسانه/ نگرانی بالای آمریکایی ها از اخبار جعلی+نمودار

اعتماد عمومی به رسانه در آمریکا در حال حاضر از هر زمان دیگر پایین‌تر است. نتایج پژوهش موسسه گالوپ فهم بهتری از این عدم اعتماد را نمایان می‌سازد.

10 دلیل بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها به رسانه/ نگرانی بالای آمریکایی ها از اخبار جعلی+نمودار

خبرگزاری فارس ـ گروه رسانه ـ علیرضا سپهوند: موسسه پژوهشی گالوپ در همکاری با بنیاد نایت، طی پیمایشی که از ۱۹ هزار آمریکایی بزرگسال به عمل آورده نشان می‌دهد که اعتماد آمریکایی‌ها به رسانه‌هایشان در حال افول است. با این وجود در این تحقیق آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که رسانه می‌تواند نقش مهمی در دموکراسی ایفا کند لیکن این کار هنوز انجام نگرفته است.  

بنیاد «نایت» طرحی ابتکاری با عنوان «اعتماد، رسانه و دموکراسی» ارائه داده است که در آن طرح، دلالت‌های مهمی برای اهمیت آینده روزنامه‌نگاری به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های طرح مذکور قلمداد شده است. همانطور که سازمان‌های خبری و سیاست‌گذاران راه‌هایی را برای پیشبرد نقش قدرتمند روزنامه‌نگاری به عنوان عنصری ضروری برای دموکراسی در نظر می‌گیرند، همچنین بر دیدگاه‌ها و برداشت‌های رقابتی که بر اعتماد آمریکاییان به رسانه تأثیر می‌گذارد، تأکید دارند.

 

در نتیجه پژوهش موسسه گالوپ از آن ۱۹ هزار آمریکایی، ۱۰ دلیل بی‌اعتمادی آمریکایی‌ها به رسانه، به شرح زیر است:

 

۱- آمریکایی‌ها فکر می‌کنند رسانه کلید دموکراسی است اما بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند نمونه‌ای عینی برای این منابع خبری ذکر کنند.

۸۴ درصد از آمریکایی‌ها معتقدند رسانه‌های خبری دارای نقشی مهم و ضروری در استقرار دموکراسی دارند بخصوص در بحث اطلاع‌رسانی به عموم اما این نقش هنوز به سرانجام نرسیده است و بیش از نیمی از آن‌ها (44 درصد) نمی‌توانند یک مثال عینی از نقش و اهمیت رسانه در دموکراسی را ذکر کنند.

 

 

۲- برداشت ها از رسانه بسته به تعلق خاطر و وابستگی سیاسی به حزب یا گروهی خاص، متفاوت است.

مادامیکه اکثریت آمریکایی‌ها آشکارا اهمیت رسانه در دموکراسی را به رسمیت می‌شناسند، تفاوت‌هایی آشکار بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در دیدگاهشان نسبت به رسانه وجود دارد. درحالیکه ۵۴ درصد از دموکرات‌ها اعتقاد شدید یا نسبی به رسانه دارند، ۶۸ درصد از جمهوری‌خواهان دیدگاه مثبتی نسبت به رسانه‌های خبری ندارند.

 

 

۳- منابع رسانه‌ای متعدد اعتماد به آگاهی‌رسانی را سخت‌تر می‌کند.

۵۸ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند افزایش تعداد منابع خبری، کسب خبر موثق را سخت‌تر می‌کند. ۳۸ درصد برعکس می‌گویند کسب خبر موثق راحت‌تر می‌شود. نیمی از بزرگسالان (۵۰ درصد) می‌گویند منابع کافی برای دسته‌بندی کردن اطلاعات وجود دارد. برخی تفاوت‌های ظریف وجود دارد و مصرف کنندگانی که به رسانه‌های دیجیتالی گرایش دارند  از جمله کسانی هستند که می‌گویند اطلاع‌رسانی راحت‌تر شده است.

 

۴- نگرانی در مورد «اخبار جعلی» بالاست.

۷۳ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند، انتشار اطلاعات نادرست در اینترنت بیش از هر عامل بالقوه دیگری، مشکلی عمده در پوشش خبری امروزه است. دقیقا ۵۰ درصد از آن‌ها احساس اطمینان دارند که مردم می‌توانند تردید خود برای کشف حقایق با دسته‌بندی فکت‌های اخبار را کاهش دهند - این نسبت برای نسل قبلی ۶۶ درصد بوده است. و کمتر از یک سوم آمریکایی‌ها می‌گویند آن‌ها شخصا بسیار اطمینان دارند که می‌توانند بگویند چه وقت یک منبع خبر واقعی و مورد وثوق است یا اینکه تفسیر، عقیده و هدف خود را در آن دخیل کرده است.

 

 

۵-برداشت از آنچه که « اخبار جعلی» را تشکیل می‌دهد، متفاوت است.

اکثریت آمریکاییان اعتقاد دارند که مردم دانسته اطلاعات نادرست را تجسم می‌کنند انگار که «همیشه» واقعیت از «اخبار جعلی» تشکیل شده باشد. ۴۰ درصد از جمهوری‌خواهان می‌گویند روایت‌های دقیق خبری که یک سیاستمدار یا گروه سیاسی را در فضای منفی قرار می‌دهند همیشه باید به عنوان «اخبار جعلی» تلقی شوند.

 

 

۶- جامعه از این جنبه که مسول آگاهی‌بخشی به شهروندان کیست، به «افراد» و «رسانه‌» تقسیم می‌شود.

وقتی سوال می‌شود در اصل چه کسی مسول اطمینان بخشی به آمریکاییان برای دریافت تصویری متعادل و دقیق از خبر از جنبه سیاسی است، ۴۸ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند، «افراد» و ۴۸ درصد دیگر هم می‌گویند «رسانه خبری». جمهوری‌خواهان  این مسولیت را متوجه «افراد» می‌دانند(۵۳ درصد) مادامیکه دموکرات‌ها مسولیت را متوجه «رسانه» می‌دانند.(۵۳ درصد)

 

اکثریت (۵۴ درصد) می‌گویند که تاثیر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی چون فِیس‌بوک و توئیتر در فضای خبری منفی بوده‌اند

۷- بسیاری از آمریکایی‌ها اخبارشان را از شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند اما اغلب مثبت به آن نمی‌نگرند.

مادامیکه آمریکایی‌ها  معتقدند اینترنت، سایت‌های خبری، ویدیوهای شهروندان و شبکه‌های خبری کابلی طی ۱۰ سال گذشته بر محیط خبری ایالات متحده بیشتر تاثیر مثبت داشته‌اند تا منفی، اکثریت (۵۴ درصد) می‌گویند که تاثیر سایت‌های شبکه‌های اجتماعی چون فِیس‌بوک و توئیتر در فضای خبری منفی بوده‌اند.   و ۵۳ درصد می‌گویند رهبران سیاسی آمریکا که از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط مستقیم با عموم مردم استفاده می‌کنند دارای تاثیراتی منفی بوده تا مثبت!

 

 

 

۸- آمریکایی‌ها گزارش می‌دهند که اخبار را بیشتر با افرادی که می‌دانند با آن‌ها موافق هستند، به اشتراک می‌گذارند.

۶۴ درصد از آمریکایی‌ها اظهار می‌دارند که آن‌ها به طور «منظم» (۲۷ درصد) یا «گهگاه» (۳۷ درصد) اخبار را با دوستان، خانواده و یا فالووِرهای(دنبال‌کنندگان) شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. به هر حال، آمریکایی‌هایی که اخبار را به اشتراک می‌گذارند اذعان کرده‌اند که این اشتراک‌گذاری را اغلب با افرادی که وجه تشابه دیدگاه (68 درصد) با آن‌ها دارند نسبت به آن‌هایی که اختلاف نظر و دیدگاه دارند(29 درصد) انجام می‌دهند.

 

 

 

۹- عموم مردم از این جهت که بسترهای اینترنتی خبری باید مقررات و آیین‌نامه داشته یا نداشته باشند، اختلاف نظر دارند.

اکثریت (۵۷ درصد) روش‌های بسترهای(پلتفورم) اینترنتی را برای انتخاب اخبار برای آن‌ها به عنوان «یک مشکل اصلی» برای دموکراسی می‌دانند. با این حال، آمریکایی‌ها در مورد اینکه آیا مقررات و آیین‌نامه برای اینچنین بسترهایی چون فِیس‌بوک و گوگل تبیین شود، اختلاف نظر دارند. ۴۹ درصد می‌گویند باید مقرراتی برای متدهای این وب سایت‌های عمده وضع شود و ۴۷ درصد می‌گویند که آن‌ها باید آزاد باشند تا با استفاده از هر روش دلخواهی که انتخاب می‌کنند، مطالب خبری را در اختیار کاربران قرار دهند.

 


نمودار میزان سرانه هزینه‌های جهانی در حوزه رسانه‌های جمعی

 

 

۱۰- اعتماد مردم به رسانه شدیدا متاثر از مشارکت حزبی است.

بزرگسالان نسل قبلی آمریکایی تمایل بیشتری به مثبت‌اندیشی نسبت به رسانه‌ها دارند تا نسل بالغ امروزی. دموکرات ها تا حد زیادی به رسانه‌ها اعتماد دارند و جمهوریخواهان تا حد زیادی به آن بی‌اعتماد هستند. واگرایی مبتنی بر وابستگی سیاسی بر تلقی متعصبانه از خبر تاثیر می‌گذارد. ۴۵ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند میزان قابل توجهی از تعصب و سوگیری سیاسی در پوشش اخبار(25 درصد در سال ۱۹۸۹) وجود دارد. ۶۷ درصد جمهوری‌خواهان می‌گویند آن‌ها میزان زیادی از تعصب و سوگیری سیاسی را در اخبار دیده‌اند. این تلقی در میان دموکرات‌ها تنها ۲۶ درصد است.


نمودار میزان پوشش اخبار جعلی توسط روزنامه‌های آمریکایی از سال ۱۹۸۸ تا ۲۰۱۸

 

 


نمودار میزان اعتماد مردم آمریکا به رسانه و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های شاخص آمریکا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵. بنفش(نیروهای مسلح). قرمز(رسانه). قهوه‌ای(سیستم قضایی). سبز(سامانه الکتورال.انتخاباتی). آبی(دولت فدرال). نارنجی(رئیس‌جمهور). خاکستری(کنگره). زرد(احزاب سیاسی)

 


نمودار دیدگاه مردم آمریکا در مورد تاثیر اهرم‌های سیاسی بر پوشش اخبار

 


نمودار میزان اعتماد مردم آمریکا به رسانه‌ از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۷

 


نمودار میزان اعتماد مردم آمریکا به رسانه بنابر گروه‌های سنی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵. سبز پررنگ نمایانگر گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال و سبز کم رنگ نمایانگر گروه سنی ۵۰ و بالاتر

 


نمودار مقایسه‌ای موسسه گالوپ از میزان اعتماد مردم آمریکا به روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۵. رنگ آبی نمایانگر روزنامه‌ها و رنگ قرمز نمایانگر اخبار تلویزیون است.

 


جدول میزان رضایت مردم آمریکا از رسانه و برخی دیگر از ارگان‌ها و نهادهای شاخص آمریکا. در این نمودار میزان رضایت از بخش‌های نظامی و علمی نسبتا بالا و میزان رضایت از بخش‌های رسانه، اقتصاد و انتخابات پایین است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول