اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مسجد جامعی: انوشه گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت حسن انوشه را تسلیت گفتند.

مسجد جامعی: انوشه گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران و نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت حسن انوشه را تسلیت گفتند.

* مسجد جامعی: انوشه گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند

در پی درگذشت استاد حسن انوشه، احمدمسجدجامعی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران با صدور پیامی فقدان این چهره ماندگار زبان و ادب فارسی را تسلیت گفت.  

در پیام احمد مسجدجامعی آمده است: زنده یاد «حسن انوشه» با کارنامه‌ای گرانسنگ در حوزه زبان فارسی، ناباورانه از میان ما رفت. او ایران‌شناسی بود که در میدان پژوهش‌های فارسی بی وقفه تلاش کرد و ثمره عمر پربارش آثاری ارزشمند است که گستره زبان فارسی را به جهانیان شناساند و وجه مشترک این آثار پرداختن به تاریخ، ادبیات، زبان و فرهنگ ایران بود.

فقدان این خادم فرهنگ و زبان فارسی و محقق متواضع و فرزانه را، به خانواده محترم ایشان، عموم دوستداران زبان فارسی در گستره جهان ایرانی و ایرانیان فرهیخته تسلیت می‌گویم.
«حسن انوشه» نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادبیات فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ در سن ۷۶ سالگی و به علت بیماری سرطان درگذشت.

* پیام تسلیت مدیرعامل خانه کتاب برای درگذشت استاد حسن انوشه

 نیکنام حسینی پور با ارسال پیامی، درگذشت استاد حسن انوشه نویسنده، پژوهشگر تاریخ، زبان و ادب فارسی و سرپرست گروه نویسندگان دانشنامه ادب فارسی را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.

در متن پیام تسلیت نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب به مناسبت درگذشت استاد حسن انوشه آمده است:  «خبر درگذشت استاد حسن انوشه که دایره‌المعارف نویس، مترجم و پژهشگر حوزه فرهنگ، تاریخ و زبان و ادبیات فارسی بود و با سال‌ها تلاش علمی و فرهنگی خالصانه برای زبان و ادب فارسی و شناساندن ایران‌ و تاریخش به مردم این دیار، بی وقفه و خالصانه کوشش کرد و امروز چهره در نقاب خاک کشید، موجب تاثر شد.

 ایشان خود را وقف فرهنگ کرده بودند و اخلاق مداری او همیشه زبانزد همکارانش بوده است و بدون تردید جهان با دیده تحسین، تمجید و حسرت به خدمات علمی و پژوهشی او می‌نگرد چرا که وی از نادر اندیشمندانی بود که به عشق ایران و فرهنگ و ادب تا آخرین لحظه تلاش کرد.

 استاد انوشه به ایران فرهنگی عشق می‌ورزید و به همین خاطر مرزهای جغرافیایی را برداشته بود و دل‌ها را نشانه گرفته بود؛ خانه ایشان کتابخانه‌ای به وسعت دل‌های ایران دوستان و محل رفت و آمد دوستداران و جویندگان دانش بود.

زنده یاد انوشه علاوه بر انتشار بیش از هزار مقاله، آثار قلمی ماندگاری همچون "تاریخ ایران کیمبریج"،"دانشنامه ادب فارسی" ، "دانشنامه ناشنوایان"، "تاریخ غزنویان"، "ایران و تمدن ایرانی" و ... از خود به جای گذاشتند که هر یک از این آثار از جریان سازی و تعهد ایشان به عرصه فرهنگ و ادب ایران اسلامی حکایت دارد که امیدوارم توسط شاگردان و دوستداران ایشان پیگیری شود.

موسسه خانه کتاب در راستای تکریم این استاد بزرگ، بنا داشت در سلسله برنامه‌های عصر کتاب از سال‌ها تلاش و مجاهدت فرهنگی ایشان تجلیل کند که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و لغو برنامه‌های فرهنگی برگزاری این برنامه به تعویق افتاد، اما مستندی به همین منظور تهیه شده بود که در حال تدوین است و به زودی منتشر می شود.

اینجانب ضایعه‌ غم‌انگیز درگذشت این استاد مسلم  و نام آور زبان و ادب فارسی را به  جامعه‌ علمی، ادبی و فرهنگی  ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای آن شادروان از خداوند متعال طلب آرامش روح دارم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول