اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

فناوران نقش کلیدی در «جهش تولید» دارند

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر نیازمند واردات برخی از محصولات هستیم و طبیعی است که اگر فناوری در کشور توسعه پیدا کند و قادر به تولید باشیم جهش تولید در کشور رخ خواهد داد.

فناوران نقش کلیدی در «جهش تولید» دارند

سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در راستای تحقق «جهش تولید»، اظهار داشت: باید آنچه را که تولید می‌کنیم را افزایش و به بهره‌برداری بالاتر برسانیم. 

وی افزود: باید در ابعاد مختلف تولید داشته‌باشیم و بتوانیم فراورده‌هایی را که تولید نمی‌‌کردیم  به مرحله تولید برسانیم و مقدمه چنین کاری توسعه فناوری محصولات است. 

با توسعه فناوری در کشور قطعا قابلیت صادرات خواهیم داشت

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی ادامه داد: در حال حاضر نیازمند واردات برخی از محصولات هستیم و طبیعی است که اگر فناوری در کشور توسعه پیدا کند و قادر به تولید باشیم جهش تولید در کشور رخ خواهد داد که با این اوصاف نه تنها قابلیت صادرات پیدا خواهیم کرد بلکه نیاز به واردات محصول هم کم خواهد شد و این امر اقتصاد کشور را شکوفاتر می‌کند. 

سرکار یادآور شد: فناوران نقش کلیدی در جهش تولید دارند و به طوری که مقام معظم رهبری در پایان صحبت‌های خود تاکید بر فعال بودن آزمایشگاه‌ها داشتند و موضع بحث هم این بود که به کار تحقیقاتی بیشتر بها بدهیم و فعال باشیم به طوری که جهش تولید از تحقیقات و توسعه فناوری سرچشمه می‌گیرد و نه تنها فناوران و متخصصین باید این امر را جدی بگیرند بلکه باید سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور نیز به این موضوع توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشند.  

بودجه‌های پژوهشی و توسعه فناوری باید ارتقاء یابد

وی اضافه کرد: فناوران، محققین و متخصصین کشور ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای دارند ولی این سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان هستند که بایستی ملزومات این فعالیت‌ها را تامین کنند. در کشور به آزمایشگاه‌های پیشرفته نیاز داریم، بودجه‌های پژوهشی و توسعه فناوری باید ارتقاء پیدا کند تا تولید کنندگانی که قابلیت و ظرفیت دارند بتوانند بدون دغدغه به  توسعه فناوری و نوآوری ادامه دهند و فعالیت‌ها گسترش یابد. 

دبیرستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی اضافه کرد: اگر بخشی بدون تلاش و رهنمودها بخواهد کاری انجام دهد ولی ملزومات برایش فراهم نباشد کار ابتر می‌ماند و به نظر من یک اراده و توجه جمعی در اقشار جامعه نیاز است تا جهش تولید محقق شود و این مطالبات بی‌پایه و اساس نیست که مقام معظم رهبری فرمودند و قطعا رهبری این ظرفیت و پتانسیل را در کشور می‌بینند و بعد مطالبه می‌کنند. 

وی اضافه کرد: اگر ظرفیت و قابلیت نباشد مطالبه‌ای انجام نمی‌شود و بدون اینکه امکان چنین کاری باشد چطور ممکن است مطالبه‌ای اتفاق بیفتد و بنابراین مقام معظم رهبری بر این باور به ایمان و یقین رسیده‌اند که ما می‌توانیم جهش تولید داشته باشیم و باید همه آحاد جامعه از سیاست‌گذاران کلان مملکت تا متخصصین، فناوران و نوآوران باید به این مساله توجه و اراده کنند تا جهش تولید به خوبی تحقق یابد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول