اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

طرح نوبرانه کرونایی چقدر برای زنجانی‌ها آب می‌خورد+ جزئیات

اجرای طرح ترافیکی زوج و فرد در راستای پیشگیری از شیوع کرونا، یک روز است که در زنجان در حال اجراست، طرحی که در صورت تخلف از آن خودروها 100 هزار تومان جریمه خواهند شد.

طرح نوبرانه کرونایی  چقدر برای زنجانی‌ها آب می‌خورد+ جزئیات

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از مشکلاتی که امروزه در کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت وجود دارد مسائل مربوط به آلودگی هوا و ترافیک سنگین است، همین موضوع موجب شده است که مدیریت شهری با اجرای طرح‌های ترافیکی از جمله زوج و فرد به دنبال کاهش تردد در شهر باشد.

اما موضوع اجرای طرح زوج و فرد در شهر زنجان نه به خاطر کنترل ترافیک بلکه به خاطر قطع زنجیزه انسانی ویروس کرونا طراحی شده است، مسئله‌ای که مدیران استان امیدوار هستند با اجرای آن از تجمع شهروندان در هسته مرکزی شهر در ساعاتی از روز پیشگیری کنند.

طرح و اجرای طرح زوج و فرد در زنجان مخالفان و موفقانی دارد و مخالفان بهانه اصلی مخالفت خود را لغو اجرای هر طرح ترافیکی در کلان‌شهرها می‌دانند در حالیکه بانیان طرح می‌گویند هدف از اجرای طرح نه کنترل ترافیک بلکه کنترل تردد انسان‌ها در محدودهای خاص از شهر زنجان است که با پایان تعطیلات در هسته مرکزی در رفت و آمد می‌کنند و اجرای این طرح خود به خود تجمعات به 50 درصد کاهش خواهد داد.

شایان ذکر است با دستور وزیر بهداشت به عنوان دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا طرح ترافیکی شهر تهران در همان نخستین روز اجرا لغو شد و وزیر بهداشت در این باره گفت: طرح ترافیک در تهران و کلان شهرها تا اطلاع ثانوی اجرا نمی‌شود و مردم می‌توانند با وسایل نقلیه شخصی تردد کنند.

طرح ترافیکی کلان‌شهرها لغو شد

سعید نمکی اظهار کرد: دلیل لغو طرح ترفیکی این است که وسایل نقلیه شخصی در جایی که وسایل حمل‌ونقل عمومی کفاف نمی‌دهند یکی از مطمئن‌ترین شیوه‌ها است و مردم باید ترغیب به استفاده از وسایل شخصی شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ طرح ترافیک را نه امروز و نه فردا نداریم و چیزی به نام طرح نداریم و وسایل شخصی می‌توانند تردد کنند و اگر ترافیکی دیدیم در آن تجدیدنظر می‌کنیم.

با این حال و با وجود لغو طرح ترافیک و زوج و فرد در کلان‌شهرهای کشور، از 24 فروردین‌ماه این طرح در زنجان در حال اجراست، طرحی که گفته می‌شود، صرفا به مدت یک هفته و تا پایان فروردین ماه اجرایی خواهد شد.

با اینکه طرح زوج و فرد ترافیکی در زنجان تنها یک روز اجرایی شده اما هم با همکاری مردم مواجه و هم مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

یکی از شهروندان در ارتباط با اجرای این طرح گفت: اینکه طرحی اجرایی شود و منجر به کاهش تردد در سطح شهر و در نتیجه قطع زنجیره کرونا شود، خوب است، اما به شرطی که زیرساخت‌های لازم را داشته باشد.

احمدی با بیان اینکه شهرک‌های اقماری و کارمندان و کارگرانی که در این شهرک‌ها زندگی می‌کنند برای رسیدن به مرکز شهر و گاها محل کار خود دچار مشکل هستند، گفت: مشکل نبود وسیله نقلیه در مرکز شهر نیست، بلکه در هسته‌های بیرونی شهر، وسیله نقلیه‌ای نیست که شهروندان به مرکز شهر بیایند و به خاطر آن از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند.

وی تصریح کرد: مسؤولان برای جایگزین کردن عدم حضور مردم با خودروی شخصی باید تمهیداتی داشته باشند که شامل وسیله نقلیه عمومی باشد در حالی که ناوگان حمل و نقل عمومی تعطیل است و حتی اگر آغاز به کار کند بازهم در این طرح جوابگو نخواهد بود، چون موجب شیوع کرونا ویروس می‌شود.

طرح زوج و فرد ساعتی و موقت است

سرپرست شهرداری زنجان در رابطه با اجرای این طرح گفت: اجرای محدودیت ترافیکی ( زوج و فرد)  به دلیل ترافیک نیست، بلکه در راستای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و خلوت کردن هسته مرکزی شهر در ساعات اوج شلوغی بافت مرکزی شهر انجام می‌شود.

حبیب یگانه با اشاره به اینکه طرح محدودیت ترافیکی فعلا در هسته مرکزی شهر و صرفا در ساعات شلوغ یعنی از ساعت ۹ تا 13 و در ادامه از ساعت 16 تا ساعت 21 اجرایی می‌شود، افزود: از مردم نیز درخواست داریم که برای کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر از سفرهای درون شهری به نقاطی که در محدوده طرح ترافیکی هستند، خودداری کنند.

95 درصد خودروهای روز فرد، فرد بودند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان نیز در این باره به خبرنگار فارس گفت: امروز نخستین روز از اجرای طرح ترافیک زوج و فرد بود اما شاهد همکاری خوب مردم بودیم.

علی اصغر شیرمحمدی با بیان اینکه 95 درصد از مردم حاضر در شهر با پلاک فرد در شهر حضور داشتند، تصریح کرد: جریمه افرادی که وارد طرح ترافیک شوند، 100 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ترافیکی سرریزی برای سایر مسیرها ندارد، بیان کرد: قطعا اجرای هر طرح سختی دارد اما باید در نظر بگیریم که مسؤولان نیز به دنبال سلامتی مردم هستند.

شیرمحمدی با بیان اینکه اجرای این طرح تا آخر فروردین ماه خواهد بود، تصریح کرد: اما اگر کرونا کنترل نشود، حتی محدوده اجرای طرح بیشتر هم خواهد شد.

طرج ترافیکی برای جلوگیری از تردد نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان نیز در این باره گفت: اجرای طرح زوج و فرد به منظور جلوگیری از تردد نیست و قرار نیست محدودیت برای حضور باشد، بلکه ما به دنبال رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم.

مهرداد سلطانی با اشاره به خطر شیوع کرونا در محل‌هایی که تجمع زیاد است، افزود: هدف اجرای طرح این است که شهروندان در شهر حضور داشته باشند، اما این حضور توزیع شود.

وی با بیان اینکه الگوی زوج و فرد برای کشور شناخته شده و به همین دلیل ما نیز طرح را به این صورت اجرایی می‌کنیم، گفت: ساعت اجرای طرح مشکلی در تردد کارگران ایجاد نمی‌کند، چون زمان اجرای طرح ساعت 9 صبح است که در این زمان همه سرکار خود حاضر شده‌اند.

معاون استاندار زنجان با بیان اینکه ساعت تعیین شده طوری است که برای رفت و آمد مردم حتی در ساعات اداری مشکلی ایجاد نمی‌کند، افزود: ادعا نداریم که این طرح کسی را به مشکل نمی‌اندازد، چون طرح به صورت ضربتی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی خواهیم کرد و اگر به هر دلیلی فنی و ترافیکی و هر موضوع دیگری اگر به این نتیجه برسیم که این طرح مشکلاتی دارد، قطعا آن را تغییر خواهیم داد.

وی در ارتباط با لغو طرح ترافیک در کلان شهرها نیز گفت: در شهرهایی مثل تهران محدوده طرح ترافیک لغو شد نه زوج و فرد، چون خطر حضور مردم با خودروی شخصی کمتر از ناوگان حمل و نقل عمومی است، شرایطی که در شهری مثل تهران حاکم است نه در زنجان، چون در زنجان ناوگان حمل و نقل عمومی نداریم.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول