اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

برگزیدگان پویش خانواده کتابخوان معرفی شدند

مراسم اختتامیه پویش خانواده کتابخوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با مشارکت بیش از 2 هزار خانواده از استان و کشور برگزار شد.

برگزیدگان پویش خانواده کتابخوان معرفی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی، مراسم اختتامیه پویش خانواده کتابخوان اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با حضور نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و مرتضی کرباسی نایب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استان و با مشارکت بیش از دو هزار خانواده از استان و کشور برگزار شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان پویش خانواده کتابخوان و آرزوی صحت و عافیت برای همه مردم ایران اسلامی گفت: در همه کشورهای دنیا معمولا ممکن است در گذر زمان حوادث متعددی از جمله سیل و زلزله و بیماری را تجربه کنند. 

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: اگر مدیران و مسؤولان جامعه برای این گونه شرایط و بحران‌ها برنامه مدون و منسجم داشته باشند، یکی از شاخص‌های اصلی موفقیت در مدیریت را دارا خواهند بود.

وی ادامه داد: مدیر موفق مدیر برنامه محور روزهای سخت است که در شرایط بحران می‌تواند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و مدیریت اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز با اجرای طرح پویش خانواده کتابخوان در ایام بحران کرونا نشان داد که می‌تواند از فرصت خانه‌نشینی مردم در جهت ترغیب و تشویق جامعه به کتاب و کتابخوانی بیشترین بهره را برد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کتابخانه‌های عمومی در مقابل حادثه کرونا منفعلانه برخورد نکرده است و به‌رغم تعطیلی مراکز فرهنگی این حرکت فعالانه را باید به مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تبریک گفت.

پژمانفر ادامه داد: در حالی که کتابخانه‌ها با تعطیلی خود می‌توانستند منفعلانه برخورد کرده و ارائه خدمات کتابخانه‌ای را به بعد از بازگشایی کتابخانه‌ها و رهایی از بحران کرونا موکول کنند ولی این اتفاق نیافتاده و کتابداران با احساس مسئولیت فرهنگی و اجتماعی خود در جهت تحقق اهداف سلامت اجتماع و مردم قدم برداشته‌اند.

وی فاصله گرفتن مردم از کتاب و کتابخوانی را یکی از معضلات و تهدیدهای جامع امروز عنوان کرد و ادامه داد: تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی در اوج بحران کرونا اتفاق میمون و مبارکی است و در ایامی که میزان استفاده مردم از خدماتی مانند صدا و سیما بیشتر شد به مطالعه و کتابخوانی هم توجه شد تا به این طریق برگشتی به فرهنگ اصیل خود داشته باشیم و مانند گذشته که خانه‌ها مرکز مطالعه و کتابخوانی بود امروز نیز این رسم و فرهنگ پسندیده در خانواده‌ها دیده شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز با ارائه گزارش مختصری از روند برگزاری پویش خانواده کتابخوان گفت: پویش خانواده کتابخوان با هدف آشنایی بیشتر و انس و الفت خانواده‌ها با کتاب و کتابخوانی در ایام شیوع ویروس کرونا و تحقق شعار «در خانه می‌مانیم»، کتاب می‌خوانیم تا به لطف خدا کرونا را شکست دهیم، برگزار شد.

حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان ادامه داد: این پویش ملی در زمانی که مدارس و کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها و دیگر مراکز فرهنگی و اقتصادی تعطیل بود و شیوع ویروس کرونا به اوج رسید برنامه‌ریزی شده و خانواده‌ها در 5 قالب متفاوت با تهیه فیلم و عکس و نقاشی  در فضای مجازی در این پویش شرکت کردند.

وی با تقدیر از مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری این پویش بیان کرد: بیش از 2 هزار خانواده با شرکت در این پویش کتاب‌های مورد علاقه خود در کتابخانه‌های شخصی را به اشتراک گذاشتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این اقدام را یکی از رویش‌ها و خلاقیت‌های فرهنگی دانست و ادامه داد: پویش‌های ارسالی به اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی بعد از جمع‌آوری و دسته‌بندی در قالب‌های مختلف ارسالی با ملاک‌های کارشناسی ارزیابی و اختتامیه پویش برگزار شد و برگزیدگان مشخص شدند.

سبزیان تاکید کرد: کتابداران خراسان رضوی به‌رغم تعطیلی کتابخانه کار فرهنگی و کتابخانه‌ای خود را تعطیل نکرده‌اند و همه خدمات کتابخانه‌ای را به‌صورت مجازی انجام می‌دهند.

وی با تقدیر از تلاش و همت جامعه مدافعین سلامت استان و کشور در مقابله با ویروس کرونا، تلاش کتابداران را نیز قدمی در جهت کمک به مدافعان سلامت و تشویق مردم به ماندن در خانه جهت قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: متأسفانه در ماه‌های اخیر وضعیت نامأنوسی در کشور و جهان حاکم شده است و شیوع ویروس مسری کرونا در جهان و کشورمان وضعیت زندگی را از حالت طبیعی خارج کرده است و مردم باید با خانه‌نشینی و عدم حضور در مجامع عمومی به قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس کمک کنند.

سبزیان ادامه داد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز با توجه به اینکه کتاب و کتابخوانی یکی از بهترین راهکارهای خانوادگی برای بهره‌مندی از ایام فراغت این خانه‌نشینی اجباری است، اقدام به برگزاری پویش خانواده کتابخوان کرد.

وی ادامه داد: در این پویش خانواده‌ها با ثبت آثار خود در قالب‌های مختلف از جمله پویش معرفی کتاب در قالب فیلم یک تا سه دقیقه‌ای، سلفی با کتاب‌، نقاشی، پاراگراف کتاب، هایکوکتاب آثار خود را از نیمه اسفندماه سال جاری تا 15 فروردین در فضای مجازی و پیام رسانه‌ای داخلی بله، سروش، گپ، واتس آپ، اینستاگرام و یا از طریق ایمیل ارسال کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ادامه داد: با اطلاع‌رسانی انجام شده و همراهی کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان استقبال بسیار خوبی از این پویش در استان و کشور انجام شد و خانواده‌های کتابخوان و فرهنگ دوست از بیشتر نقاط کشور در این پویش شرکت کردند.

سبزیان از دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، شهرداری مشهد، شورای اسلامی شهر مشهد، خانه جوانان استان، هلال احمر، سازمان تبلیغات اسلامی، مجمع ملی سازمان‌های مردم نهادجوانان استان و شرکت عمران گلبهار به‌عنوان دستگاه‌های مشارکت‌کننده در برگزاری و کمک در تأمین جوایز پویش تشکر کرد.

وی مشارکت مدیریت امور زندان‌های استان در این پویش و اطلاع‌رسانی مفید انجام شده و مشارکت بانوان بند نسوان زندان مشهد و کتابخانه های عمومی مشارکتی استان نمونه‌هایی از استقبال مردمی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ملاک‌های ارزیابی آثار در این پویش را شامل نحوه معرفی در قالب معرفی خود، معرفی کتاب و نویسنده، نحوه بیان داستان و پایان‌بخشی مناسب؛ بیان هشتک بیان کردن عنوان های هشتک پویش در فیلم معرفی کتاب «خانواده کتابخوان»؛ «در خانه می‌مانیم کتاب می‌خوانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» خلاقیت و نوآوری در قالب جلوه‌های بصری(تدوین و فضاسازی)، انتخاب مکان مناسب برای معرفی اثر؛ نحوه پوشش در قالب بیان، خوانش صحیح و وضوح صدا، شیوایی و روایی بیان و استفاده از زبان بدن، برقراری ارتباط چشمی با مخاطب، نحوه فیلمبرداری، کیفیت تصویر و صدا و کیفیت نور عنوان کرد.

نایب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استان نیز در این جلسه از برگزاری پویش خانواده کتابخوان در ایام شیوع بیماری کرونا مردم تقدیر کرد.

مرتضی کرباسی با اشاره به اجرای طرح نذر سلامت پیشنهاد کرد در ماه مبارک رمضان بسته سلامت محور فرهنگی معیشتی با همکاری مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی تهیه شود و بسته‌های مورد نیاز خانواده‌ها با همکاری کتابخانه‌های عمومی و شناسایی بین خانوارهای نیازمند در سطح شهرستان توزیع شود.

گفتنی است؛ در این مراسم برگزیدگان پویش خانواده کتابخوان معرفی شدند.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول