اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  سایر حوزه ها

وعده اینترنت رایگان وزیر ارتباطات به کجا رسید؟ / فقط ۲ شرکت، اینترنت دانشجویان را رایگان اعلام کردند

بعد از گلایه دانشجوها از محقق نشدن وعده وزیر ارتباطات برای رایگان کردن اینترنت آموزش مجازی، معاون وزیر از ابلاغ اجرای دستور به همه اپراتورها خبر داد. اکنون با گذشت چند روز، از بین همه شرکت‌های اینترنتی ثابت و همراه، ۲ شرکت رایگان شدن اینترنت را اعلام کرده‌اند.

وعده اینترنت رایگان وزیر ارتباطات به کجا رسید؟ / فقط ۲ شرکت، اینترنت دانشجویان را رایگان اعلام کردند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اخیرا فارس در گزارشی به سرانجام وعده وزیر ارتباطات برای رایگان شدن کلاس‌های درس مجازی برای دانشجویان پرداخت.

در این گزارش پس از بررسی مستندات و پیگیری مطالبه مشخص شد که اینترنت رایگان وزیر ارتباطات پس از یک ماه هنوز هم به دست دانشجویان نرسیده است و در این زمینه منصور غلامی وزیر علوم با ارسال نامه‌ای از محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات درخواست پیگیری وعده را کرده است.

فعلا تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر ادامه کلاس‌ها به صورت غیرحضوری است و وزارت علوم هم بر تداوم آموزش الکترونیکی تاکید دارد. در این باره ویدئوی زیر را ببینید:

فعلا تصمیم بر ادامه کلاس‌ها به صورت غیرحضوری است

*ماجرای رایگان شدن کلاس‌های اینترنتی برای دانشجویان و دانش‌آموزان چیست؟

ماجرا از زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شد که با توجه به نیاز روز جامعه، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتی از آمادگی وزارت ارتباطات برای رایگان شدن ترافیک کلاس‌های آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد.

وی نوشت: ترافیک تمام کلاس‌های آموزشی مجازی که مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم بوده برای کاربران رایگان خواهد بود.  

اما با گذشت بیش از یک ماه از تعطیلی کلاس‌های درس این وعده محقق نشده بود و چون وزیر آن را اعلام کرده بود دانشجویان و اساتید و دانشگاه درباره آن پرس‌و‌جو می‌کنند.

*واکنش وزارت ارتباطات به خبر فارس؛ اینترنت سایت‌های آموزشی مورد استفاده دانشجویان در همه اپراتورها رایگان شد

پس از این مطالبه گسترده از دلیل محقق نشدن وعده وزیر ارتباطات پس از گذشت حدود یک ماه، معاون وزیر ارتباطات از رایگان شدن اینترنت سایت‌های آموزشی مورد استفاده دانشجویان در همه اپراتورها خبر داد.
حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات درباره نامه وزیر علوم به وزیر ارتباطات برای فعال نشدن اینترنت رایگان برای دانشگاه‌ها و سایت‌های آموزشی گفت: تا امروز ساعت ده صبح نامه‌ای از وزیر علوم به وزارت ارتباطات نرسیده بود، اما خبر را خبرگزاری فارس خواندم. از امروز (۱۹ فروردین) اینترنت سایت‌های آموزشی مورد استفاده دانشجویان در همه اپراتورها، رایگان است.

فلاح جوشقانی گفت: از وزارت علوم درخواست کردیم لیست سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها را ارسال کنند تا تمامی کاربران از این سایت‌ها به صورت رایگان استفاده کنند. اما اطلاعات فنی لیستی که ارسال شده بود کامل نبود بر همین اساس درخواست کردیم این اطلاعات به صورت کامل برای ما ارسال شود که اطلاعات تکمیلی به دست ما نرسیده بود، اما پس از پیگیری، لیست تکمیل شده را دیروز از وزارت علوم دریافت کردیم که بلافاصله به همه اپراتور‌ها برای اجرایی شدن ابلاغ شد. از امروز اینترنت سایت‌های آموزشی مورد استفاده دانشجویان در همه اپراتورها، رایگان است.

*اینترنت رایگان دانشگاه‌ها توسط ۲ اپراتور عملیاتی شد

اکنون با گذشت چند روز از وعده معاون وزیر ارتباطات، خبرنگار فارس بار دیگر به سراغ دانشگاه‌ها رفته تا عملی شدن اینترنت رایگان در همه اپراتورها را پیگیری کند.

فاطمی رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس امروز درباره عملیاتی شدن اینترنت رایگان برای دانشجویان در همه اپراتورها، گفت:‌ آنچه که به ما اعلام شده این است که یکی از اپراتورهای موبایل این کار را کرده است و گویا اپراتور موبایل دیگری هم این موضوع را عملیاتی کرده است. از بقیه شرکت‌ها و اپراتورها هنوز خبر موثقی نداریم. 

وی تاکید کرد: طبق اعلام وزارت ارتباطات اینترنت رایگان فقط برای سایت‌های مرتبط با آموزش الکترونیکی است و دیگر سامانه‌های دانشگاهی برای مثال حتی سایت اصلی دانشگاه هم شامل این طرح نمی‌شوند و استفاده از آنها مشمول پرداخت هزینه اینترنت است.

*فقط یک اپراتور رایگان شدن اینترنت دانشگاه‌ها را اعلام کرد

سید علی اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم هم در پیگیری این موضوع، گفت: از چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد که اینترنت سامانه های آموزشی دانشگاه‌ها در همه اپراتورها رایگان شده، اما فقط یک اپراتور رایگان شدن اینترنت را به ما اعلام کرده است. سایر اپراتورها چیزی به دانشگاه‌ها اعلام نکرده‌اند و اگر اجرا کرده‌اند و اعلام نکرده‌اند باید اجرایی شدن آن را اعلام کنند تا دانشگاه در جریان باشد و دانشجو و دانشگاه‌ها تکلیف خود را بدانند.

وی تاکید کرد: تاکنون چند لیست از IP سامانه‌های آموزشی دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات ارسال شده و هر چقدر که دانشگاه‌ها IPهای بیشتری به کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم ارسال کنند ما هم لیست‌های بیشتری به وزارت ارتباطات ارسال خواهیم کرد.

*اینترنت رایگان برای بخش آموزش مجازی است نه سایت‌های دانشگاه

اما وقتی اعلام شد اینترنت کلاس‌های درس برای دانشجویان رایگان می‌شود، تصور دانشجویان و اساتید این بود که همه سایت‌های مربوط به آموزش آنان در دانشگاه رایگان می‌شود که این برداشت اصلاح شد.

عباسی دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف در این باره به خبرنگار ما، گفت:‌ بعد از اینکه اعلام شد مصرف اینترنت برای استفاده از سایت‌های دانشگاه‌ها رایگان شده است متوجه شدیم استفاده از دیگر بخش ‌های سایت‌ دانشگاه پهنای باند مصرف می‌کند و بابت آن هزینه کسر می‌شود که با پیگیری انجمن دانشجوها روشن شد که فقط سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها شامل اینترنت رایگان می شود و اینترنت استفاده از صفحات دیگر سایت دانشگاه رایگان نیست.

وی گفت: علاوه بر این، بعد از اعلام رایگان شدن استفاده از سامانه آموزش مجازی همچنان دیدیم که استفاده از این سامانه آموزش مجازی که قرار بود رایگان باشد، داده مصرف می‌کند که در پیگیری به ما اعلام شد که لیست IP سامانه‌های آموزش مجازی دانشگاه‌ها توسط وزارت ارتباطات به همه اپراتورها ابلاغ شده‌ که پس از انجام کارهای فنی لازم، محاسبه مصرف از همان زمان ابلاغ رایگان می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول