اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

هوشیاری مردم هنگام خرید‌های اینترنتی

رئیس پلیس فتا استان قم با تاکید بر لزوم ماندن خانواده‌های محترم در منازل و رعایت مسائل بهداشتی گفت: وضعیت کنونی کشور باعث افزایش خرید‌های اینترنتی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است.

هوشیاری مردم هنگام خرید‌های اینترنتی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی موالی اظهار کرد: افراد سود جو با تشکیل گروه و کانال‌هایی تحت عناوین گمراه کننده اعم از جشنواره بهاره، ارسال پیامک، مزون لباس و... اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

وی افزود: مجرمان سایبری با ارائه کالاهای ارزان، قیمت‌های استثنایی و طرح‌های وسوسه انگیز (البسه و کیف و کفش‌، لوازم خانگی و بسته‌های هدیه) اقدام به کلاهبرداری از شهروندان گرامی می‌کنند، یا در برخی از سایت‌های تبلیغاتی، خرید و فروش اقدام به گرفتن بخشی از پول کالا به عنوان پیش پرداخت یا همان بیعانه کرده و سپس قطع ارتباط می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: مجرمان سایبری در راستای نیل به اهداف سوء و کسب مال غیرمشروع با هویت‌های جعلی و عناوین گمراه کننده و تبلیغات دروغین در راستای کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌کنند بنابر این اعتماد، طمع و ساده انگاری سه ضلع مثلثی است که کاربران را در فضای مجازی دچار مشکل و دردسر می‌کند.

سرهنگ موالی توصیه کرد: در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی‌، باید از نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن به سایت اینماد متصل شوند و از مشخصات، نشانی، شماره تماس و تاریخ اعتبار نماد آن فروشگاه اینترنتی مطلع شوند؛ در حال حاضر سایت‌های دارای نماد را می‌توان در سایت Enamad.ir مشاهده کرد.

وی تاکید کرد: مردم برای خرید و فروش به شبکه‌های اجتماعی خارجی یا فیلتر شده به خصوص تلگرام و اینستاگرام مراجعه نکنند و سعی کنند از سایت‌های اینترنتی دارای نماد الکترونیکی و دارای مرجع رسمی خرید کنند.

رئیس پلیس فتا استان قم بیان داشت: مردم قبل از خرید اینترنتی، در مورد فروشگاهی که می‌خواهند از آن خرید کنند تحقیق کنند، فروشگاه‌های معتبر آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت خود درج می‌کنند، معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه ‌فیزیکی دارند بسیار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده‌اند.

سرهنگ موالی اضافه کرد: شاید بتوان گفت امن‌ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی است که امروزه اغلب فروشگاه‌های معتبر از این سرویس استفاده می‌کنند، بدین صورت که شهروندان در خرید اینترنتی محصول مورد نظر خود را سفارش می‌دهند و سپس محصول توسط شرکت پست برای درخواست کننده ارسال می‌گردد، مشتری جنس را ملاحظه کرده و پس از تایید، مبلغ کالا را به پیک تحویل می‌دهد. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول