اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یادداشت میهمان | نامزدی «الکاظمی» برای نخست‌وزیری عراق، نتیجه اتحاد بود

برای نخستین بار بعد از اعتراضات خیابانی اخیر در عراق، گروه‌های سیاسی با اجماع بر روی یک گزینه، نخست وزیر مکلف را انتخاب کردند که این امر نتیجه بلوغ سیاسی و اتحاد داخلی عراقی‌ها بود.

یادداشت میهمان | نامزدی «الکاظمی» برای نخست‌وزیری عراق، نتیجه اتحاد بود

گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس- یادداشت میهمان - محمد مهدی ملکی؛    روز پنجشنبه گذشته و پس از صدور بیانیه‌ «عدنان الزرفی» مبنی بر انصراف وی از مأموریت تشکیل کابینه دولت عراق، «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور در کاخ «السلام»، «مصطفی کاظمی» را نامزد نخست وزیری معرفی کرد.

در مراسم معرفی کاظمی شخصیت‌های مهم سیاسی عراق همچون «هادی العامری» رهبر ائتلاف فتح، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «فواد حسین»، «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق، «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق و برخی دیگر از رهبران سیاسی عراق حضور داشتند.

انتخاب مصطفی کاظمی جهت معرفی و تشکیل کابینه از آن سو صورت گرفته که پس از کش‌وقوس‌های فراوان در ماه های اخیر و ناکامی دو نخست وزیر پیشنهادی سابق یعنی عدنان زرفی و پیشتر از وی محمد توفیق علاوی از جلب اعتماد و نظر گروه های سیاسی در عراق، رهبران شیعه و احزاب سیاسی عراق اعم  از کردها و سنی ها، در انتخاب مصطفی کاظمی به عنوان نخست وزیر دولت آینده عراق با یکدیگر به اجماع رسیدند که این تصمیم مهم، سرنوشت‌ساز و کاملاً داخلی می تواند سرمایه‌ای بزرگ برای کاظمی جهت تشکیل دولت قوی و کارآمد در عراق به حساب آید.

در ماه‌های اخیر، عراق شرایط داخلی نامساعد و نسبتاً بی ثباتی را پشت سر گذاشته و این برای نخستین بار در مدت زمان اخیر است که همه طرف های شیعه بر روی یک گزینه به عنوان نخست وزیر پیشنهادی عراق توافق کردند که این امر موفقیت سیاسی خوبی برای عراق محسوب شود.

قطعاً با توجه به شرایطی که در ماه‌های اخیر عراق به خود دید از اعتراضات گسترده مردمی در برخی از شهرهای آن کشور گرفته تا اختلافات میان گروه ها و شخصیت های سیاسی شیعه، کرد، سنی و البته تهدید امنیتی ناشی از حضور باقیمانده اعضای گروه تروریستی داعش در خاک آن کشور که هر از گاهی با انجام برخی تحرکات تروریستی تلاش در برهم زدن نظم و امنیت عراق دارند، وظیفه سنگینی بر عهده دولت انتخابی مصطفی کاظمی در جهت برقراری ثبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار دارد.

اما مصطفی کاظمی کیست؟ «مصطفی عبداللطیف» معروف به الکاظمی در بغداد در سال ۱۹۶۷ متولد شد و ۵۳ ساله است. وی به قبیله «الغریب» تعلق دارد.

الکاظمی که از فعالان اپوزیسیون علیه رژیم بعث بود، به مبارزات خود در ایران، سوئد و انگلیس ادامه داد، وی مدتی نیز به عنوان سردبیر بخش عراق سایت المانیتور مشغول بود و در بغداد و پس از آن در لندن، به مدیریت موسسه «گفت‌وگوی انسانی» پرداخت.  با وجود آنکه الکاظمی سال‌ها در تبعید زندگی کرد اما به هیچ یک از احزاب عراقی نپیوست.

 کاظمی دارای لیسانس حقوق است و هیچ گونه تابعیت غیرعراقی ندارد. وی در ژوئن سال ۲۰۱۶ از سوی «حیدر العبادی»، نخست وزیر وقت عراق به ریاست سازمان اطلاعات انتخاب شد.

نخست وزیر مکلف، در نخستین سخنرانی تلویزیونی خود ضمن تاکید بر انحصار سلاح در دست دولت، اظهار داشت: «از جمله مهم‌ترین اهداف دولت متبوعش، مبازره با فساد، صیانت از حاکمیت عراق و بازگرداندن آوارگان خواهد بود.»

با توجه به موقعیت عراق در منطقه، تحولات این کشور همواره با حساسیت از سوی قدرت های منطقه‌ای و بین المللی رصد و پیگیری می شود، بنابراین انتخاب نخست وزیر در آن کشور نیز از اهمیت بالایی برای کشورهای همسایه عراق و همینطور دیگر بازیگران موثر در آن کشور برخوردار است.

هرچند ایالات متحده آمریکا به وضوح از عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر عراق حمایت کرد، اما پس از اجماع گروه‌های سیاسی و معرفی مصطفی کاظمی آنها در اولین واکنش خود ازسوی «دیوید شینکر»، معاون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در امور غرب آسیا، کاظمی را فردی میهن‌پرست قلمداد کردند.

از طرف دیگر، در فضای مجازی برخی از اکانت های توئیتری منتسب یا نزدیک به رژیم سعودی انتخاب مصطفی کاظمی را به عنوان شکستی برای ایران و گروه‌های مقاومت در عراق قلمداد کرده و نخست وزیر معرفی شده را متهم به دست داشتن در ترور سرداران شهید سلیمانی و ابومهدی کردند. آنها مدعی هستند که نظر ایران به انتخاب کاظمی نبوده و آن را نشانه ای از کاهش نفوذ ایران قلمداد کرده اند.

اما این فرضیه از نظر ایران غیرقابل استناد و غیر قابل تایید است. دیدار اخیر«علی شمخانی» به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با مصطفی الکاظمی به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عراق و البته توافق گروه های شیعه عراقی نزدیک به ایران بر سر انتخاب وی، می‌تواند و دو دلیل واضح جهت رد فرضیه ناکامان منطقه‌ای همچون سعودی‌ها در جهت ایجاد اختلاف میان ایران و عراق باشد.

بر خلاف هجمه رسانه‌ای سعودی‌ها و برخی رسانه‌ها، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست، همسایه و متحد عراق از این انتخاب استقبال کرد و آن را نشانه ای از وحدت و همگرایی میان رهبران سیاسی شیعه و سایر گروه های کُرد و سنی آن کشور دانست و بار دیگر اعلام کرد که از انتخاب عراقی ها به طور کامل همچون گذشته، حمایت خواهد کرد.

ایران همواره در موضع‌گیری‌ها و اظهارات مقامات خود از صلح، ثبات و امنیت در عراق حمایت کرده و تلاش‌های گسترده‌ای را در راستای تحقق این اهداف انجام داده که از جمله آن همکاری‌های گسترده با عراق در مبارزه با تروریسم در سال های اخیر بوده که همچنان مقامات بغداد و حتی اربیل (اقلیم کردستان عراق) از آن دوران و اقدامات ایران در راستای حفظ تمامیت ارضی عراق و حاکمیت ملی آنها، به نیکی یاد می کنند.

«حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در خصوص انتخاب کاظمی به عنوان نخست وزیر، با بیان اینکه این تصمیم کاملا عراقی و صد درصد ملی بود، اظهارداشت: «امیدواریم با توجه به این توافق رهبران شیعه و احزاب سیاسی عراق، نقشه‌های دشمنان عراق از جمله آمریکایی‌ها، نقش بر آب شود و این کشور بتواند در سایه وحدت و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود، گام‌های مهمی را بردارد».

همچنین «ایرج مسجدی» سفیر ایران در بغداد و «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در اظهاراتی جداگانه از انتخاب کاظمی حمایت کرده و آن را نشانه ای از اتحاد انسجام و وحدت میان گروه‌های سیاسی داخلی عراق عنوان کردند.

بنابراین، انتخاب کاظمی گامی موثر، مثبت و روبه جلو در فضای سیاسی عراق به حساب می آید که می‌تواند با پشتوانه گروه های سیاسی داخلی آن کشور از این فرصت در جهت پیشرفت، ثبات و امنیت در عراق بهره برداری شود تا آنکه برخی سودجویان داخلی و خارجی ملت و دولت عراق نتوانند طرح ها و توطئه های خود را عملیاتی کنند.

با توجه به شرایطی که عراق از آن برخوردار است اولویت های دولت کاظمی در بُعد داخلی می‌تواند ایجاد ثبات سیاسی و امنیتی در عراق به همراه رونق کسب و کار و فعالیت های اقتصادی جهت رفاه و آسایش زندگی مردم آن کشور و در بُعد خارجی هم برقراری روابط با ثبات و هوشمندانه با همسایگان و دیگر بازیگران موثر منطقه‌ای و فرامنطقه ای در جهت تامین منافع ملی عراق باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول