اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

بچه‌هیئتی‌ها پای منبر «همدلی»/ آبمیوه‌هایی با طعم «امید»

«همدلی» گاهی در دوخت ماسک تبلور می‌کند و گاهی خود را با طعم پرتقال و هویج نشان می‌دهد اما هرچه باشد با هر طعم و جنسی بی‌شک دوای دردی است که این روزها دامن انسان را گرفته است، درست مثل کاری که این روزها بچه‌های هیأت بیت‌الاحزان فاطمه(س) با عشق و امید مشغول انجام آن هستند.

بچه‌هیئتی‌ها پای منبر «همدلی»/ آبمیوه‌هایی با طعم «امید»

خبرگزاری فارس- همدان؛ خدمت به خلق خدا عبادت است گاهی به رنگ انسانیت گاهی به طعم همدلی، دل به دل خلق خدا دادن ویژگی بارز ایرانی‌هاست، گویی خداوند باری‌تعالی در آفرینش مردمان این دیار پارتی‌بازی کرده و ویژگی‌های چون غیرت، معرفت، مهربانی و دلی به وسعت دریا را کمی بیشتر به آنها عطا کرده است.

در همه دنیا مهر و مهروزی رایج است اما در دیار ما مهربانی تنها یک واژه نیست، بلکه معنایی است به ژرفای روح والای انسانیت، نوشتن از عمق احساس آدمیان و به خدمت گرفتن واژه‌ها برای به تصویر کشاندن دلسوزی همنوعانمان کاری ساده نیست، گویی واژه‌ها همگی در برابر مرحمت و ازخودگذشتگی ایرانیان سر تعظیم فرود آوردند.

ترجمان واژه «همدلی» را از ابتدا باید در هیأت‌های مذهبی جستجو می‌کردیم که هر که در آن قدم می‌گذاشت برای خشنودی خدا بود و اولیاء مقربش.

 اگرچه این روزها هیأت‌ها هم تعطیل شدند و به فضای مجازی پناه بردند اما برخی از آنها هنوز برپا هستند و تنها ظاهر کار خود را تغییر دادند تا در مبارزه با کرونا سهمی داشته باشند.

 هر روز صبح که هنوز هوا گرگ و میش است، هیاتی‌ها راهی میدان بار می‌شوند تا میوه‌های آن روز را بخرند و با همه اهالی هیأت از زن گرفته تا مرد، پیر و جوان، دختر و پسر پوست بکنند و عصاره آن را بگیرند، نیت آنها کمک به پرستاران است تا به این ویروس دچار نشوند و بیماران هم بتوانند هرچه زودتر از پس کرونا برآیند.

خود را به کارگاه می‌رسانیم سالنی بزرگ در طبقه فوقانی مغازه‌های نیمه‌باز است و دور تا دور سالن بسیار مرتب برای انجام هر یک از مراحل آبگیری و آماده‌سازی میوه‌ها تعبیه شده است.

به هر طرف نگاه می‌کنم نوجوانان کم و سن و سال این و آن طرف می‌دوند و لحظه‌ای از کمک بازنمی‌ایستند، با نگاهی تیزبینانه روند تهیه آبمیوه را زیر نظر دارند تا مبادا کاری بر زمین بماند آنها برای انجام کارها از هم سبقت می‌گیرند و دوان دوان  وظایف خود را انجام می‌دهند.

شور کمک کردن و خدمت‌رسانی همچون شور عزاداری حسینی در چهره شان نمایان است، این کودکان و نوجوانان با وجود سن و سال کم به خوبی معنای همدلی و وحدت را درک کردند.

بزرگسالان و سالخوردگان هم با سعه‌صدر همچون الگویی استوار و مستحکم همچنان از گذشته تا به امروز در تمام عرصه‌های جهاد فعال هستند و حضورشان برای جهادی‌ها نعمت محسوب می‌شود.

از حق نگذریم هماهنگی و همکاری خیلی خوب بین اهالی هیات برقرار بود و انگار همه اعضای  یک خانواده هستند، طبق مقررات و منظم روند کار را برابر با پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دادند.

به منظور آشنایی بیشتر با جهادی‌های هیأت بیت الاحزان فاطمه(س) گفت‌وگو را با مسوول و اعضای هیأت آغاز می‌کنیم با هم این گپ و گفت را بخوانیم.

تولید روزانه ۳۰۰ بطری آبمیوه برای بیماران و پرستاران

«علیرضا رجبی»، مسؤول هیأت بیت‌الاحزان فاطمه(س) که راهبری گروه جهادی و خیریه این هیأت مستقر در مجتمع فرهنگی مذهبی امام علی(ع) بر عهده دارد در تشریح اقدامات این گروه می‌گوید: پس از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و نیاز به حمایت از دستگاه‌های اجرایی و دولت توسط مردم، ما کارگاه تولید آبمیوه طبیعی با شعار «آبمیوه با طعم همدلی» را راه‌اندازی کردیم و روزانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ بطری آبمیوه طبیعی تولید و بین کادر درمانی و بیماران درگیر با کرونا توزیع می‌کنیم.

او می‌‌افزاید: هزینه‌های این اقدام از محل کمک‌های مردمی و خیرین تامین می‌شود و میادین میوه و تره‌بار نیز به خوبی با ما همکاری کردند، یک روز آب هویج و یک روز آب پرتقال تولید و توزیع می‌شود به طوری که روزانه ۶ میلیون تومان برای تأمین میوه، بطری، مواد ضدعفونی، دستکش و ماسک هزینه می‌شود و بنا داریم تا ابتدای ماه مبارک رمضان این اقدام خداپسندانه را ادامه دهیم.

رجبی ادامه می‌دهد: شعار این کار «آبمیوه با طعم همدلی» است تا همانطور که از بزرگان و گذشتگان دیدیم که برای حفظ تمامیت ارضی این کشور همدلی داشتند، ما هم با همکاری یکدیگر این بحران را پشت سر بگذاریم تا به پیروی از سردارانی چون شهید حاج قاسم سلیمانی و حاج حسین همدانی که از جان خود برای این آب و خاک گذشتند در این راه گام برداریم و به پایان شیوع این بیماری منحوس برسیم و نعمت سلامتی به جامعه بازگردد.

از تولید ماسک تا  توزیع آبمیوه طبیعی

«حامد صیفی» عضو گروه جهادی هیأت بیت‌الاحزان حضرت فاطمه(س) هم می‌گوید: ما بلافاصله پس از شیوع ویروس کرونا کمیته‌ای تشکیل دادیم تا وارد کار شویم و در ابتدا به تولید اقلام بهداشتی و تجهیزات پزشکی پرداختیم که در ۶ مرحله صورت گرفت و در مناطق کم‌برخوردار توزیع شد، گام بعدی ضدعفونی همان مناطق است، اکنون پنج روز است کارگاه تولید «آبمیوه با طعم همدلی» راه‌اندازی شده است.

او می‌افزاید: آبمیوه‌ها پس از تولید بار رعایت موارد بهداشتی در بیمارستان شهید بهشتی بین بیماران و کادر درمان  توزیع و هزینه‌ آن نیز تماماً توسط مردم تأمین می‌شود، خوشبختانه مردم کاملا در صحنه هستند و جا دارد از شهرداری برای همکاری در این کار خیر تشکر کنیم.

صیفی می‌گوید: هر روز صبح میوه‌ها و دستگاه‌ها کاملاً ضدعفونی می‌شود و سپس خانم‌ها میوه‌ها را پوست کنده، سپس بعدازظهر آبگیری و بلافاصله در بیمارستان توزیع می‌شود.

او ادامه می‌دهد: گروه جهادی هیأت پس از زلزله سرپل ذهاب کار خود را به صورت جدی آغاز کرد و در سیل  لرستان و سیستان و بلوچستان هم  حضوری پررنگ داشتند امروز هم برای مقابله با ویروس کرونا ورود کردیم چراکه اعضا احساس مسؤولیت می‌کنند تا باری از دوش مردم در این شرایط خاص بردارند.

به گفتی صیفی در این گروه جهادی از همه اقشار و همه سنین حضور دارند، نوجوانان هر روز منتظر بازگشایی کارگاه می‌شوند و جلوتر از مسوولان کارگاه در صنف انتظار کمک رسانی هستند.

این جوان فعال هیأتی با بیان اینکه تمام تجهیزات لازم برای تهیه آبمیوه خریداری شده است می‌گوید: پس از اینکه ماه مبارک رمضان آغاز شود به تولید لباس پزشکی و تجهیزات ورود خواهیم کرد.

پایان‌بخش سخنان صیفی پیام‌های انرژی‌بخشی بود که در یکی از  این شب‌ها از سوی سه نفر از بستگان بیمار کرونایی ارسال شده بود که آبمیوه‌ها به دستشان رسیده و توان جمع را مضاعف کرده است.

بسیجی خستگی ناپذیر است، جنگ و کرونا فرقی ندارند

«خانم اسدبیگی» مسؤول پایگاه ام‌ابیها بانوی 57 ساله‌ای که باصلابت و انرژی پا به میدان گذاشته است و از زمان هشت سال دفاع مقدس تاکنون در گروه‌های جهادی فعال بوده، در حالی که میوه‌ها را برای آبگیری آماده می‌کند می‌گوید: وظیفه هر مسلمانی کمک به همنوعانش است و دستگیری از یکدیگر از اوجب واجبات.

او می‌افزاید: امروز هم  مانند روزهای جنگ است و به گفته رهبر معظم انقلاب باید وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده و با همدلی این ویروس را شکست دهیم، ما هم تا پای جان تلاش می‌کنیم تا به پزشکان، پرستاران و بیماران کمک برسانیم همانطور که در زمان جنگ هم خواهران در حال کمک به برادران در پشت جبهه‌های جنگ بودند.

این بانوی بسیجی سخنان خود را مستحکم به پایان می‌رساند و اضافه می‌کند: ما بسیجیان خستگی‌ناپذیریم و خوشحالیم که با همکاری  هم تا پای جان برای اوامر رهبر انقلاب تلاش می‌کنیم.

هیأت‌ها تعطیل نمی‌شوند

«زینب شهیدی»، نوجوان ۱۷ ساله هم در این گروه جهادی حضور دارد و در تلاش است بتواند کاری ماندگار انجام بدهد، او نیز می‌گوید: اینجا هستیم که بگوییم هیأت تعطیل نیست و گوشه‌ای از کار را بگیریم، کمک کنیم تا شاید حال بیماران کرونایی با خوردن این آبمیوه‌ها بهتر شود.

در خلال کار، گاهی مداحی فضای سالن را عطرآگین می‌کند و دل اهالی هیات را دلتنگ برنامه‌های هفتگی هیات، آنها چنان وابسته به برنامه‌های مدون آن هستند که خود را به این بهانه‌ی زیبا و خداپسندانه با شکلی متفاوت اما از جنس وحدت و همدلی به هیات رساندند.

کارهای بزرگ از کارهای کوچک ساخته می‌شوند

محمد قربانی نوجوان ۱۶ ساله هم درباره چرایی کارهایی که می‌کند می‌گوید: کاری که برای اهل بیت(ع) باشد روحیه آدم را عوض می‌کند و هرچه در این فضا باشیم بیشتر با آن‌ها انس می‌گیریم و امیدواریم این قبیل اقدامات مورد قبول اهل بیت(ع) قرار بگیرد.

او در عین سن و سال کمی که دارد سخن بزرگی می‌زند و می‌افزاید: این کار کوچکی است اما کارهای کوچک کارهای بزرگ را می‌سازند آبمیوه‌های طبیعی به ویژه آب هویج و پرتقال به بدن کمک می‌کند تا با کرونا بجنگد.

احساس می‌کنیم با این کار پرستاران را کمک می‌کنیم

نوجوان دیگری نیز حرف‌های محمد را تکمیل می‌کند و  ادامه می‌دهد: با این کار احساس می‌کنم که به بیمارها و پرستارها کمک می‌کنیم، ما سن وسالی ندارم و کاری از دستمان بر نمی‌آید اما می‌خواهیم با این کار به پرستاران کمک کنیم در مقابل بیماری ایمن بشوند.

دل کندن و جدا شدن از این فضا  با وجود عطوفتی که نه تنها در دلشان  بلکه بر زبان و رفتار آنها جاری بود کار سختی است، چندین باری خداحافظی کردیم و بابهانه و بی‌بهانه راهی نشدیم تا اینکه به پیشنهاد یکی از اعضای هیات بنا شد در همین هفته ما هم دل به دل اهالی هیأت بیت‌الاحزان حضرت فاطمه(س) بدهیم و برای کمک در جمع آنها حاضر شویم.

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول