اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ادعای یک شرکت سوئیسی درباره فروش شبیه ساز ATR به ایران

نماینده یک شرکت سوئیسی تولیدکننده شبیه ساز پرواز، مدعی شد امکان فروش سمیلاتور ATR به ایران ایر را ارزان تر از قیمت پیشنهادی رقبا، دارد.

ادعای یک شرکت سوئیسی درباره فروش شبیه ساز ATR به ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس صنعت حمل و نقل هوایی ایران جزو اولین صنایع و گزینه هایی بود که از سوی نظام سلطه در اولین سال ها پس از انقلاب اسلامی تحت تحریم قرار گرفت. 

البته غیرانسانی بودن تحریم این صنعت و تضییع حقوق همه مسافران اعم از ایرانی و خارجی به دلیل تحریم ها، موضوعی است که قصد بررسی آن در این مطلب نیست ولی به هر حال با تحریم این صنعت در کنار مسافران ایرانی بسیاری از مسافران خارجی شرکت های هواپیمایی ایرانی هم برای استفاده از این صنعت به نوعی تحریم شده اند. 

به هر حال این تحریم ها در شرایطی هم موجب شده است شرکت های هواپیمایی گاهی اوقات در تامین هواپیما، برخی قطعات ناوگان و تجهیزات یک پرواز با مشکلاتی مواجه شوند و برخی قطعات و تجهیزات را با چندین برابر قیمت واقعی آن تهیه کنند. 

البته چند سالی است برخی شرکت های دانش بنیان در حوزه تامین تجهیزات حمل و نقل هوایی ( به صورت محدود) وارد عرصه تامین برخی قطعات شده اند و این نویدبخش آینده ای مطلوب در حوزه تامین قطعه این صنعت در سال های آینده است البته قطعا هر قطعه ای که قرار است روی هواپیما نصب شود باید حتما مجوز کارخانه سازنده هواپیما را داشته باشد. 

یکی از مواردی که در صنعت حمل و نقل هوایی برای آموزش های مستمر ضرورت دارد، به روز سازی آموزش های خلبانان و چک های مستمر زمان دار آنها است؛ در این بخش سمیلاتور (شبیه ساز پرواز) کمک بزرگی به شرکت های هواپیمایی برای چک خلبانان خود است. 

در کشور ما با توجه به تنوع ناوگان و تعدد تایپ های مختلف هواپیما،  تعداد زیادی سمیلاتور پرواز در آموزشگاه ها وجود ندارد و شرکت های هواپیمایی برای انجام چک های مستمر و زمان دار خلبان ها از همین سمیلاتورهای موجود در کشور استفاده می کنند و یا خلبانان را برای انجام چک های دوره ای به آموزشگاه های خارج کشور می فرستند. 

به عنوان مثال در ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یک دستگاه سمیلاتور مربوط به دوران قبل از انقلاب و یک دستگاه سمیلاتور غیرفعال وجود دارد. 

صعوبت در تهیه این تجهیزات و قیمت های گزاف آن (به دلیل تحریم) موجب شده است برخی واسطه گران در این عرصه ورود کنند و پیشنهاداتی برای شرکت های هواپیمایی در تامین هواپیما، قطعه و تجهیزات آموزش پرواز نظیر همین سمیلاتورها داشته باشند.

یکی از فعالان در عرصه بازاریابی و فروش شبیه ساز پرواز تولید کشور سوئیس در این باره به خبرنگار فارس می گوید: ما نماینده شرکت سوئیسی AXIS در ایران هستیم و به تازگی پیشنهاد فروش یک دستگاه سمیلاتور هواپیمای ATR 72 تولیدی شرکت خودمان را به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران داده ایم.

* تحریم‌های آمریکا روی شرکت ما مؤثر نیست

به ادعای دین رضوان قبادی، در کنار این شرکت،  دو شرکت تولیدکننده سمیلاتور در اروپا هستند که یکی دارای سهام آمریکایی و یکی کانادایی است، این شرکت‌ها آمادگی همکاری با ایران را برای فروش سمیلاتور نداشتند و از ترس تحریم‌های آمریکا نتوانستند همکاری با ایران را ادامه دهند. 

به گفته قبادی شرکت AXIS  سوئیس فعالیت آنچنانی در بازار آمریکا ندارد، ما طبق قانون سوئیس با مشتری برخورد می‌کنیم و همه تجهیزات سمیلاتور در خط تولید شرکت، تولید می‌شود و در نهایت ممکن است در تهیه برخی قطعات با اتریش شراکت داشته باشیم ضمن آنکه اغلب قطعات سمیلاتور تولیدی ما، تولید اروپا است و آمریکا نمی‌تواند در آن نفوذ کند.

نماینده شرکت سوئیسی تولید سمیلاتور افزود: ما به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد خرید یک دستگاه سمیلاتور ATR72 داده‌ایم که نو و آکبند است، همچنین رونوشت این نامه به دفتر رئیس‌جمهور، دفتر وزیر راه و شهرسازی و دفتر رئیس‌کل بانک مرکزی ارسال شده است. 

قبادی مدعی شد: قطعاً خرید این سمیلاتور برای ایران‌ایر صرفه‌جویی اقتصادی دارد زیرا در همین دوران شیوع کرونا بسیاری از کشورها مرزهای خود را با ایران بسته‌اند و مسافرت‌ها انجام نمی‌شود از سوی دیگر ضرورت دارد خلبانان برای به روزسازی آموزش‌های خود و انجام چک های دوره ای هر 6 ماه به یکی از کشورهای اروپایی برای آموزش بروند و چک بدهند و این برای هما هزینه دارد ضمن آنکه در شرایط فعلی کرونا هم امکان انجام این سفرها برای خلبانان وجود ندارد. 

نماینده شرکت سوئیسی تولید سمیلاتور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره قیمت این شبیه ساز پرواز و مقایسه آن با مدل های مشابه مدعی شد: قیمت پیشنهادی ما از قیمت پیشنهادی دو شرکت کانادایی و آمریکایی مناسب‌تر است و از نظر قیمت نسبت به شرکت CAE کانادا و شرکت آمریکایی، چند میلیون دلار تفاوت قیمت داریم.

وی درباره قیمت پیشنهادی این شرکت سوئیسی به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: قیمت ها رقابتی است و امکان طرح آن در خبرها نیست  ما قیمت ها را به هما پیشنهاد داده ایم. 

وی بیان کرد: این شبیه‌ساز پرواز ATR استانداردهای بالایی دارد.

* تضمین تعمیر و نگهداری و آموزش ها درباره سمیلاتور پیشنهادی 

وی در پاسخ به این سؤال فارس که آیا شرکت شما تضمین تعمیر و نگهداری و تامین تجهیزات سمیلاتور برای سال های بعد را دارد؟ مدعی شد: پیش از این نیز سمیلاتور ایرباس 310 در ایران فروخته‌ایم، از نظر تعمیر و نگهداری هیچ مشکلی وجود ندارد ما قرارداد رسمی منعقد می‌کنیم و آموزش تکنسین‌ها جزئی از قرارداد است و آنها دوره‌های رسمی در شرکت ما می‌بینند ضمن آنکه پکیج قطعات یدکی نیز در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. 

قبادی بیان کرد: این سمیلاتور پیشنهادی ما پیشرفته‌ترین سمیلاتور ATR در دنیا است و حتی امکان این فراهم است که از طریق اینترنت آنلاین یکسری مشکلات فنی آن را رفع کرد؛ این سمیلاتور در طول 24 ساعت شبانه‌روز دسترسی به «تکنیکال ساپورت» دارد.

* هیچ قطعه ای از سمیلاتور تولید آمریکا نیست بنابراین واهمه ای از تحریم نداریم

وی در پاسخ به این سوال که مشکلی از نظر تحریم‌ها و ورود سمیلاتور به ایران از نظر شما وجود نخواهد داشت؟ گفت: بخش حقوقی ما همه موارد را بررسی کرده است و پیش از پیشنهاد رسمی به هما، همه جزئیات را رصد کرده‌ایم ما نمی‌خواهیم به مشکل بخوریم، ضمن آنکه هیچ آیتم خاصی مربوط به این سمیلاتور تولید آمریکا نیست؛ اگر بالای 10 درصد تجهیزات یک هواپیما یا سمیلاتور آمریکایی باشد از نظر تحریم دچار مشکل می‌شود که سیستم ما همچین قطعه‌ای ندارد و همه اروپایی هستند.

* نقل و انتقال پول سمیلاتور از طریق کانال مالی سوئیس

وی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی نقل و انتقال پول، پرداخت پول برای خرید این سمیلاتور چگونه خواهد بود؟ مدعی شد:‌ اگر این معامله نهایی شود احتمال دارد که نقل و انتقال پول از طریق کانال مالی سوئیس انجام شود ،ما بررسی کرده‌ایم و چیزی که کشف کرده‌ایم این است که مسیر قانونی وجود دارد به شرط آنکه معاملات یورویی باشد نه دلاری.

وی تأکید کرد: شرکت‌های سوئیسی خواهان حفظ تقویت تجارت با جمهوری اسلامی ایران هستند. 

قبادی افزود: امیدواریم هما با تهیه این سمیلاتور ATR72 - 600 بتواند خودکفایی خود را در آموزش خلبانان توسعه دهد، هما 13 فروند ATR دارد که عملیاتی هستند. 

* کانال سوئیس تحت نظر آمریکا و مختص کالاهای بشردوستانه است

بنابراین گزارش، موضوع نقل و انتقال پول از طریق کانال مالی سوئیس در حالی مطرح می‌شود که کانال مالی سوئیس در واقع کانال نقل و انتقال پول ایجاد شده از سوی آمریکا با ادعای نقل و انتقالات مالی بابت خدمات بشردوستانه و کالاهای اساسی است و امکان خرید اقلام دیگر در قالب این کانال وجود ندارد. کارشناسان تحریم معتقدند آمریکا به این روش خرید کالاهای اساسی را تحت نظر داشته و کانال های مالی آن را در ید خود نگه می دارد. 

در این باره همچنین تلاش کردیم موضوع از یکی از دست‌اندرکاران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی کشور که در تامین قطعات هم نقشی دارد،  پیگیری کنیم.

* سالانه پیشنهادات زیادی از سوی واسطه گران برای فروش قطعه و تجهیزات به شرکت ها می شود 

این مقام مسئول در این باره به خبرنگار فارس‌، گفت: شرکت‌های هواپیمایی در طول سال، پیشنهادات مختلفی بابت خرید یا اجاره هواپیما، خرید قطعه و همچنین خرید سمیلاتور از واسطه‌گران دریافت می‌کنند. 

این مقام مسؤول ادامه داد: از آن منظر که صنعت حمل و نقل هوایی ایران تحریم است و تامین قطعه و هواپیما با مشکلاتی مواجه است،  بسیاری از واسطه‌گران تلاش می‌کنند تا با سوء استفاده از تحریم‌ها، قطعات و تجهیزات و هواپیماها را با قیمت‌های بسیار گزاف و چندین برابر قیمت کارخانه به شرکت‌های هواپیمایی ما بفروشند. 

این مقام مسؤول اظهار کرد: روند تهیه هواپیما و سمیلاتور برای شرکت‌های هواپیمایی خصوصا شرکت دولتی هما، پروسه ای اداری با ارائه پروپزال ها و دلایل دقیق و کافی دارد به هر حال تامین مالی دولتی آن هم با رقم های بالا و دریافت تسهیلات برای چنین خریدهایی زمان بر است و قطعا بدین طریق که مطرح شده است نخواهد بود.

این مقام مسؤول در صنعت هوایی توضیح داد: در شرکت‌های هواپیمایی دولتی مقررات بسیاری برای خرید هواپیما از تأمین مالی تا پرداخت و غیره وجود دارد که البته این شرایط در شرکت‌های هواپیمایی خصوصی هم حاکم است بنابر این روند تأمین هواپیما قطعه و یا شبیه‌ساز پرواز اینگونه نیست. 

وی افزود: قطعا وقتی شرکت ها قصد تامین یک قطعه یا هواپیما و یا همین سمیلاتور را داشته باشند روش های مختلفی پیش می گیرند که امکان طرح آن نیست ولی درباره پیشنهادات هم بررسی های زیادی باید انجام شود و رقابتی بودن نرخ ها هم محرز شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول