اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مسجدی که کارگاه تولید ماسک و گان شد+ عکس

مسجد خداداد در محله عارف (شهید مخبر) تهران بعد از شیوع ویروس کرونا و تصمیم مسئولین به لغو نماز جماعت، فضای خود را به کارگاه خیاطی تبدیل کرده است و روزانه با حضور جوانان مسجدی خواهر و برادر در آن به تولید ماسک و گان مشغول هستند.

مسجدی که کارگاه تولید ماسک و گان شد+ عکس

خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه‌ها و رویدادهای مکان‌های متعدد اقتصادی، فرهنگی و مذهبی را تحت‌الشعاع قرار داد و آنان را لغو کرد. یکی از این مکان‌ها، مساجد بود که در ابتدا برنامه نماز جماعت آن‌ها محدود و در نهایت نیز لغو شد. برخی از مساجد بعد از این اتفاقات، درهایشان بسته و سوت و کور شدند اما برخی دیگر خدمت به مردم را همچون گذشته پیشه کردند.

فراهم‌سازی زینبیه برای کارگاه تولید ماسک

مسجد خداداد در محله عارف (شهید مخبر) در حوالی بزرگراه شهید محلاتی تهران از این جمله مساجدی است که حجت‌الاسلام نکویی امام جماعت این مسجد می‌گوید: «بعد از تعطیلی مساجد، پایگاه بسیج پیشنهاد داد تا با کمک نمازگزاران در این شرایط کشور و نیاز مردم، در حوزه تولید ماسک اقدام کنیم. برای این امر بخشی از فضای مسجدخواهران با عنوان زینبیه را ابتدا ضدعفونی کردیم و با پارچه‌های سفید نیز کاملاً ایزوله ساختیم و برای این اقدام آماده کردیم.»

 

کمک خیرین برای راه‌اندازی این کارگاه

راه‌اندازی کارگاه خیاطی نیازمند چرخ و خیاط ماهر هم هست، مسجدی‌ها برای تهیه چرخ فراخوانی اعلام می‌کنند که تولیدی‌های اطراف مسجد، ۲ چرخ صنعتی به آن‌ها امانت می‌دهند، مردم نیز چرخ‌های خانگی می‌آورند و باتوجه به نیاز، یک چرخ نیز توسط خیریه خریداری و به مسجد اهدا می‌شود.

حجت‌الاسلام نکویی می‌گوید: «برای خیاط نیز فراخوانی اعلام کردیم که داوطلبان مراجعه کنند و با چند خیاط ماهر نیز صحبت کردیم تا آموزش‌های لازم را ارائه کنند که با این روند از میلاد امام حسین (ع) رسماً کار را با حضور خیاطان آموزش دیده آغاز کردیم.»

 

این روزها وقتی پای در صحن و سرای مساجد می‌گذاریم صدای سوزن زدن چرخ‌های خیاطی دائما در این فضا پیچیده است، صدایی که نشان می‌دهد اگر چه برنامه نماز جماعت تعطیل شده است اما مسجد پایگاه تمام امور خیر است و نمازگزارانش می‌توانند خدمت به خلق را برای کسب ثواب خود انتخاب کنند.

تولید ۳۵ هزار ماسک

امام جماعت مسجد می‌گوید: «این کارگاه خیاطی روزانه از ۸ صبح تا ۱۲ شب به‌صورت شفیت بندی در حال فعالیت است و درگذشته روزانه ۴ هزار ماسک تولید می‌کردیم که با اعلام وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها به کارگاه‌ ما، مبنی بر اینکه ظرفیت را برروی تولید گان متمرکز کنیم. در این حوزه وارد شده‌ایم که باتوجه به اینکه کار تولید گان زمان‌ بیشتری می‌برد روزانه ۵۰ گان تولید می‌شود. تاکنون از روز اول فعالیت، ۳۵ هزار ماسک و ۵۰۰ گان تولید کرده‌ایم.»

 

یادی از جبهه‌ها دفاع مقدس در جبهه مقابله با کرونا

در طول هفته در این کارگاه خیاطی برادران مشغول کار هستند و در روزهای یکشنبه و سه شنبه فضا کاملاً در اختیار خواهران است و جالب آن‌که هر روز اهالی محل برای حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر افراد این کارگاه در وعده نهار و شام، غذا آماده می‌کنند و با تمام مخلفات برای آن‌ها می‌آورند که اقدامی قابل تحسین است. حجت‌الاسلام نکویی در این باره می‌گوید: «این کار، مشابه همان زمان دفاع مقدس است که خانواده‌ها پشتیبان جبهه‌های نبرد بودند و به هر نحوی برای قوت جان رزمنده‌ها تلاش می‌کردند و امروز نیز این خانواده‌ها، رزمنده‌های عرصه سلامت خود را حمایت می‌کنند و برای آن‌ها هم کم نمی‌گذارند و قطعاً کرونا را با همین روحیه ایثار و همدلی ان شاءالله شکست خواهیم داد.»

 

پیگیری برنامه‌های معنوی مسجد در فضای مجازی

شاید تصور شود حال که مسجد تعطیل شده است و نماز جماعت در مساجد برگزار نمی‌شود، برنامه‌های معنوی برای حفظ حال مردم چه می‌شود؟ امام جماعت این مسجد ابتکاری به خرج داده و گروهی در پیام‌رسان واتس‌آپ با حضور نمازگران ایجاد کرده است و تمام برنامه‌های مسجد را همچون زمان فعال بودن، از آن طریق پیگیری می‌کند. او می‌گوید: «در این گروه در زمان اذان، علاوه بر اینکه صدای اذان از ماذنه مسجد نیز پخش می‌شود، صوت اذان بارگذاری می‌شود و مردم را تشویق به نماز اول وقت می‌کنیم و پس از آن نیز هرشب طبق رسم مسجد یک صفحه قرآن تلات می‌شود که عکس و صوت قرائت صفحه را بارگذاری می‌کنم و همچون برنامه مسجد، تفسیر آیات تلاوت شده را به صورت صوتی در گروه ارسال می‌کنم. برنامه دعا و ادعیه هفتگی نیز به همین شکل اجرایی می‌شود.»

 

برنامه‌های خدمت‌رسانی این مسجد در راستای مبارزه با کرونا به همین‌جا ختم نمی‌شود، جوانان بسیجی مسجد به ضدعفونی معابر و سطوح، غربالگری اهالی محل با تب سنج و دستگاه سنجش اکسیژن خون می‌پردازند و روزانه ۱۰۰۰ لیتر محلول ضدعفونی کننده سطوح برای مردم فراهم می‌کنند.

 

کمک به ۱۰۰ کارگر آسیب‌دیده از کرونا​

این روزها مسجد خداداد هم همچون دیگر مساجد، هیأت‌ها و خیریه‌ها بعد از توصیه مقام معظم رهبری برای رزمایش همدلی درحال آماده شدن برای این عرصه هستند. حجت‌الاسلام نکویی در این باره می‌گوید: «این مسجد ۳۰ خانواده نیازمند را تحت پوشش دارد که در طول سال و مناسبت‌های مختلف به آنان خدمت‌رسانی می‌کند. قبل از سال تحویل یک مرتبه به آنان سبد کالا اهدا کردیم، در ماه فروردین نیز یک نوبت دیگر اهدا شده است، برای ماه رمضان نیز همین بنا را داریم اما یکی از خیرین محلی، ۱۰۰ سبد کالا به مسجد اهدا کرده است تا میان کارگران محلی که در ایام شیوع کرونا کسب و کار آن‌ها تعطیل بوده و دچار مشکل شده‌اند، اهدا شود که هم‌اکنون در حال شناسایی این افراد برای کمک‌رسانی هستیم.»

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول