اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

ماجرای ریزش بخشی از برج «قلعه فورگ» درمیان چه بود؟+ فیلم

مسؤول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درمیان در خصوص ریزش بخشی از برج ضلع جنوب غربی قلعه «فورگ»، گفت: دو روز گذشته که کارگران سنگ‌های اطراف برج را جمع‌آوری می‌کردند یک قسمتی از سنگ چین جلوی دیوار به‌صورت ناگهانی از برج جدا شد.

ماجرای ریزش بخشی از برج «قلعه فورگ» درمیان چه بود؟+ فیلم

امیر اسماعیل شهسواری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در درمیان، اظهار داشت: بنای دور قلعه فورگ از سنگ بوده و با توجه به استفاده از ملات‌های نامناسب در ساخت برج از عدم استحکام کافی برخوردار است.

وی با بیان اینکه اواخر سال گذشته بازدیدهای مختلف از قلعه فورگ انجام شد که با توجه به وقوع بارندگی‌ها، ریزش یکی از برج‌ها به‌دلیل نداشتن استحکام لازم در ضلع جنوب غربی قلعه محتمل بود، بیان داشت: برجی که روز گذشته دچار ریزش شد در حال دوباره‌سازی بوده و خوشبختانه ریزش برج خسارت جانی و مالی نداشته است.

مسؤول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درمیان با اشاره به اینکه ریزش برج اتفاق غیرمترقبه و غیرقابل پیش‌بینی نبوده، مطرح کرد: این برج در حاشیه بیرونی قلعه قرار دارد و ریزش برج اتفاق پیش‌بینی شده بود به‌همین دلیل نسبت به تخلیه منازل مسکونی پایین دست اقدام کردیم.

شهسواری اضافه کرد: برای جلوگیری از خسارت به واحدهای مسکونی و احتمال ریزش برج قلعه از ساکنین واحدهای مسکونی زیردست خواستیم به مدت دو ماه منازل خود را تخلیه و کار تخلیه منازل ۱۱ فروردین‌ماه توسط مالکین انجام و برای رفع خطر برج اقدام کردیم.

وی در خصوص ریزش بخشی از برج ضلع جنوب غربی قلعه «فورگ»، مطرح کرد: دو روز گذشته که کارگران سنگ‌های اطراف برج را جمع‌آوری می‌کردند یک قسمتی از سنگ چین جلوی دیوار به‌صورت ناگهانی از برج جدا می‌شود از آنجایی که پیمانکار طرح از قبل احتمال می‌داد که برج ریزش داشته‌ باشد، ریزش برج خسارت جانی و مالی نداشت.

مسؤول میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درمیان با اعلام اینکه این برج قلعه در جایی قرار گرفته که نمی‌توانیم به‌وسیله ماشن‌آلات تخریب و رفع خطر کنیم، بیان داشت: هر سال اعتباری برای مرمت قلعه فورگ در نظر گرفته می‌شود و با اعتبار امسال هم نسبت به رفع خطرسازی و بازسازی برج تخریب شده اقدام خواهیم کرد.

 

 

به گزارش فارس؛ قلعه فورگ یکی از زیباترین قلعه‌های تاریخی خراسان‌جنوبی است و از لحاظ جایگاه قرارگیری و ساختار معماری، یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی ایران نیز محسوب می‌شود.

این قلعه در ۱۱۰ کیلومتری شرق بیرجند و در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان در فاصله پنج کیلومتری واقع شده است. وجود مناطق کوهستانی زیاد باعث شده است که اسماعیلیان در مبارزه با حکومت عباسیان در این قلعه‌ها زندگی می‌کردند و در مبارزات خود چندین سال به‌دلیل ساخ  قلعه‌های صعب‌العبور  پیروز شدند.

قلعه فورگ در جبهه شمالی روستای فورگ شهرستان درمیان با وسعت حدود ٩ هزار و ٣٠٠ متر مربع قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این قلعه طی چند سال گذشته توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بخش‌هایی از آن کاوش شده است.

انتهای پیام/3403/ح/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول