اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

داورها پرچم‌دار فوتبال قم در لیگ‌ برتر

43 نفر از داوران فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی استان قم در لیگ‌‌های برتر، دسته اول و دوم و همچنین لیگ پایه فوتبال باشگاه‌های کشور قضاوت می‌کنند.

داورها پرچم‌دار فوتبال قم در لیگ‌ برتر

خبرگزاری فارس - رضا جعفری: داوری یکی از بخش‌های مهم عرصه ورزش در تمام رشته‌ها که البته از آن کمتر صحبت می‌شود و بیشتر از سایر قسمت‌های این عرصه مهم اجتماعی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، موضوع بسیار مهمی که ضعف یا قوت آن همواره یکی از سوژه‌های مدیران، مربیان و ورزشکاران است.

تیمی که می‌برد یا ورزشکاری که پیروز می‌شود از داور و داوری به نیکی یاد می‌کند، اما در نقطه مقابل آنهایی که می‌بازند قبل از اینکه دلایل ناکامی خود را از نگاه فنی بررسی و کارشناسی کنند، خیلی سریع به سراغ داور می‌روند و شکست یا توقف خود در یک میدان ورزشی را به نحوه قضاوت داور ربط می‌دهند.

داوران نسبت به مدیران، مربیان و ورزشکاران دستمزد کمتری می‌گیرند اما همیشه نوک پیکان باخت‌ها و ناکامی‌ها هستند، بهترین قضاوت را هم که انجام دهند کسی از آنها قدردانی نمی‌کند اما اگر بر اساس خطای انسانی کوچکترین اشتباهی کنند، می‌شود بزرگترین خطای دنیا!

حاشیه‌ها و بحث‌های داوری در تمام رشته‌ها وجود دارد اما در کشور ما بیشتر داوران فوتبال هستند که چندان از حاشیه امن برخوردار نیست و عده زیادی از آنها می‌گویند اگر علاقه و شوق آنها به قضاوت نبود قدم به این عرصه نمی‌گذاشتند، خبرنگار فارس برای بررسی اوضاع داوری در فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی قم به سراغ مسوول کمیته داوران هیأت فوتبال این استان رفت و با حسین چراغیان داور باتجربه و خوشنام فوتبال قم گفت‌وگو کرد که از نظرتان می‌گذرد:

به عنوان نخستین سئوال از مسوول کمیته داوران هیأت فوتبال قم خواستیم که از سوابق خود بگوید اما وی با متانت پاسخ به این سئوال را رد کرد و گفت: هدفم خدمت است و باید از کسانی بگویم که اکنون اعتباری داوری فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی قم هستند و ما به خاطر آنها کار می‌کنیم.

 

فارس: چرا قم که تیم لیگ برتری ندارد اما داوران موفقی در لیگ برتر دارد!؟

من راجع به مسؤولیتی که دارم باید بگویم در حال حاضر 30 داور در لیگ‌های کشور داریم که این مایه افتخار ما فوتبالی‌ها است که داوران عزیز این رشته با تحصیلات عالی، توان بالای جسمی و هوش سرشار، خود را به بالاترین سطح قضاوت در فوتبال ایران رسانده‌اند و امروز هم مایه سربلندی ما داوران و هم اعتبار تمام مخاطبان فوتبال در استان قم هستند.

خوشبختانه در سال 1398 شاهد افزایش تعداد داوران قمی شاغل در لیگ برتر فوتبال به پنج نفر بودیم که این اتفاق با توجه به تعداد داور فعال در قم و همچنین با در نظر گرفتن جایگاه و سطح فوتبال استان قم یک رکورد قابل توجه است.

 

فارس: سال 98 داوران قم چند قضاوت در لیگ برتر کشور داشتند؟

علی صفایی هشت قضاوت داشت، حسین زمانی دو بار داوری کرد، محمدعلی پورمتقی به عنوان کمک داور در 6 بازی و رحیم حاجیلو نیز در همین مسؤولیت در پنج مسابقه لیگ برتر فوتبال کشورمان حضور داشتند.

این در شرایطی است که داوران ما تعداد زیادی قضاوت به عنوان داور چهارم و داور پشت دروازه در بازی‌های سال 1398 لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور انجام دادند، ضمن اینکه آقای مهابادی برای نخستین‌بار در کلاس نیم‌فصل لیگ برتر حضور یافت.

 

فارس: از داورانی قمی قضاوت کننده در سایر لیگ‌های کشور هم بگویید.

در لیگ دسته اول جام آزادگان سه داور ما فعالیت داوری دارند، تعداد ۱۲ داور نیز از استان قم در لیگ‌های دسته دوم و سوم باشگاه‌های کشور جام آزادگان فعال بودند که به لطف خدا و همت و تلاشی که خود این عزیزان داشتند قضاوت‌های بسیاری انجام دادند، همچنین ۱۲ نفر هم در لیگ‌های پایه فوتبال کشور نماینده داوری فوتبال قم هستند.

 

فارس: از داوران قدیمی فوتبال قم چه خبر؟

حسین نجاتی که با سابقه بسیار درخشان در سال‌های گذشته شاهد قضاوت‌های وی در لیگ برتر فوتبال کشور بودیم، به عنوان ناظر در لیگ برتر فوتبال آقایان حضور دارد و خانم منصوره مشرفی‌پور نیز بعد از سال‌ها قضاوت در فوتبال بانوان، اکنون ناظر لیگ برتر فوتبال کشور محسوب می‌شود.

 

فارس: چه خبر از داوران فوتسال قم؟

در فوتسال که طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی هم در استان قم دارد، سه داور لیگ برتری شامل آقایان طیب‌طاهری، بختیاریان و بابلی داریم که آقای بابلی به عنوان داور سال گذشته در تورنمنت بین‌المللی فوتسال که با حضور تیم ملی کشورمان در مشهد مقدس برگزار شد قضاوت‌های خوبی انجام داد.

همچنین تعداد 6 داور از استان قم قضاوت لیگ‌های دسته اول و دسته دوم فوتسال باشگاه‌های کشور را انجام دادند، محمد فرجی و مرتضی توکلیان نیز به عنوان ناظر در لیگ برتر فوتسال حضور یافتند.

 

فارس: با اینکه قم فوتبال ساحلی ندارد اما داوران آن فعال هستند.

بله، راجع به فوتبال ساحلی باید بگویم که سال بسیار خوبی برای داوران استان قم سپری کردیم، سیدهادی حسینی و شهاب ناظمیان به عنوان داوران شاخص ما در لیگ برتر فوتبال ساحلی باشگاه‌های کشور با انجام بیش از ۱۴ قضاوت به عنوان داوران فعال فوتبال ساحلی ایران مطرح شدند، ضمن اینکه داور پیشکسوت ما در این رشته یعنی حسین کریمی نیز به عنوان ناظر ساحلی فعالیت دارد.

 

فارس: قم در مسابقات بانوان کشور هم داور دارد؟

بله، داوران خانم استان قم نسبت به آقایان برخی محدودیت‌ها دارند اما در رشته فوتسال حضور مستمری در جلسات و تمرینات داوران داشتند، دو نفر از این داوران در کلاس لیگ برتر فوتسال بانوان کشور شرکت کردند که خانم‌ها حسینی و طلیقی بودند و در مسابقات کشوری قضاوت کردند.

 

فارس: چقدر با داورهای فوتبال و فوتسال در ارتباط هستید؟

ما مرتب داورها را زیر نظر داریم، از موضوع بیمه آنها تا جلسات بحث و تبادل نظر با این عزیزان ارتباط داریم، اتفاقا سال گذشته 25 جلسه با داوران فوتبال قم داشتیم و در حدود ۱۶۲۸ ساعت این جلسات به طول انجامید، 21 جلسه در حدود 775 ساعت هم با داوران  فوتسال داشتیم، در واقع این موضوع هم به کمیته داوران و هم به خود داوران کمک زیادی می‌کند تا نقاط ضعف و قوت همدیگر را بشناسیم و بدانیم و به پیشرفت هم کمک کنیم.

به شکل منظم جلسات هفتگی ما در طول سال روزهای شنبه برای بانوان داور و روزهای دوشنبه برای داوران فوتبال و فوتسال به شکل مداوم و بدون وقفه برگزار می‌شود.

 

فارس: آمادگی داوران از نظر علم روز و شرایط جسمانی را چگونه پیگیری می‌کنید؟

سئوال بسیار خوبی بود، در این زمینه برگزاری تست‌های آمادگی جسمانی داوران فوتبال و فوتسال یکی از اقدامات کمیته داوران است، ضمن اینکه در سال 98 در رشته فوتبال دوره‌های ارتقاء داوری دو به یک، ارتقاء داوری سه به دو، داوری درجه سه فوتبال و کلاس ارتقاء درجه یک به سطح ملی را برگزار کردیم.

همچنین جلسات هفتگی با داوران فوتبال بانوان برگزار شد و ۱۳ مرحله آزمون تست آنلاین داوران فوتبال که می‌توان گفت این دوره آموزش و آزمون برای نخستین بار در سطح کشور و به میزبانی استان قم برگزار شد را در برنامه‌های سال 98 داشتیم، در حالی که کلاس بازآموزی قوانین جدید داوری برای داوران و همچنین کلاس آموزش مشترک مربیان، سرپرستان و داوران فوتبال استان قم نیز برگزار شد.

در واقع شرط معرفی داوران به مسابقات کشوری این است که تمام داوران هر دو بخش آقایان و بانوان در تست آمادگی جسمانی حضور یافته و آن را با موفقیت سپری کنند، در این زمینه از استادان برجسته و مدرسان این حرفه همچون مسعود مرادی و حسین نجاتی در فوتبال و مهندس سهرابی در فوتسال بهره می‌بریم تا شاهد پیشرفت داوران استان قم باشیم.

 

فارس: مهمترین اقدامی که برای ارتقاء داوری فوتبال قم انجام می‌دهید؟

کمیته داوران سال گذشته به منظور ارتقاء سطحی کیفی داوران و همچنین ارتقاء تجربیات آنها نسبت به اجرای برنامه‌هایی از قبیل اعزام داوران به کلاس توجیهی در آکادمی ملی فوتبال، اعزام داوران و ناظران به کلاس پیش فصل لیگ برتر فوتسال، معرفی داوران آقا و خانم به فدراسیون و اعزام به مسابقات فوتبال و فوتسال در لیگ‌های مختلف کشور برای قضاوت اقدام کرد.

دیگر اقدامات ما در این زمینه معرفی ناظران آقا و خانم به فدراسیون و اعزام به لیگ‌های مختلف کشور برای نظارت بر داوری بازی‌ها، اعزام داوران به کلاس‌های توجیهی پیش فصل لیگ برتر فوتبال، اعزام داوران به کلاس‌های پیش فصل لیگ‌های دسته دوم و سوم کشور بود.

داوران فوتبال، فوتسال و ساحلی ما به ۲۴ رقابتی که به شکل مجتمع در کشور برگزار شده اعزام شدند، ضمن اینکه اعزام دو نفر از کمک داوران فوتبال به کلاس کورس فیفا، اعزام داوران به نخستین دوره آکادمی داوران جوان در شهرکرد، اعزام داوران به کلاس‌های پیش فصل لیگ دسته اول فوتبال کشور و همچنین اعزام داور جوان فوتسال به تورنمنت بین‌المللی فوتسال در مشهد هم انجام شد.

 

فارس: چقدر از روش‌های نوین برای پیشرفت داوران استفاده می‌کنید؟

در این زمینه برگزاری آزمون‌های کتبی و آنلاین برای تمامی داوران و ناظران با هدف به روز رسانی دانش آنها و آمادگی علمی داوران قم را انجام می‌دهیم، به این شکل که سئوال‌ها و ویدئوی تست‌ها در کانال کمیته داوران هیأت مطابق با زمان و تاریخ اعلام شده از قبل قرار می‌گیرد و داوران در زمان تعیین شده باید پاسخ آزمون  را از طریق ایمیل ارسال کنند که بلافاصله سیستم نمره آنها را به ایمیل شخصی هر فرد اعلام می‌کند و داور متوجه نمره خود می‌شود، کمیته داوران هم در سئوالی که بیشتر داوران مشکل داشته باشند جلسات هفتگی برگزار کرده و پیرامون آن بحث و و کارشناسی می‌کند تا ایرادها مرتفع شود.

این روش از شیوه‌های جدید و مدرن آموزش و آزمون برای داوران محسوب می‌شود که برای نخستین‌بار در استان قم بین داوران انجام می‌گیرد و تمام داورانی که نیاز به ارتقاء داوری دارند در آن شرکت می‌کنند.

 

فارس: داوران چقدر در برنامه‌های فرهنگی مشارکت دارند؟

کمیته داوران همانند سال‌های قبل در سال 98 برنامه‌های فرهنگی نظیر برگزاری بزرگداشت روز داور و تجلیل از داوران پیشکسوت و جوان فوتبال و فوتسال قم، حضور داوران در خانه سالمندان و دیدار با سالمندان عزیز، حضور در منزل پیشکسوتان داوری، حضور در منزل داور شهید مهدی طهماسبی و عطرافشاری مزار وی و زنده‌یاد منصور صفایی داور پیشکسوت فوتبال قم، ملاقات با خانواده داور جوان زنده‌یاد معین اصفهانیان و همچنین مراسم اکرام ایتام را برگزار کرد.

 

فارس: شنیدیم داوران فوتبال قم در امور خیرخواهانه هم پیش‌قدم هستند. توضیح می‌دهید؟

این لطفی است که خدا شامل حال این عزیزان کرده، در حال حاضر تعداد 48 نفر از ایتام استان قم زیر پوشش داوران عزیز فوتبال این استان هستند و در آخرین مرحله نیز با حضور  40 نفر از ایتام کمک‌های بسیار خوبی اعم از بن خرید لباس، هدیه کارت و بن تخفیف دندان پزشکی از طریق داوران عزیز به این 40 نفر تقدیم شد.

در حالی که استان قم در لیگ‌ برتر، دسته‌های اول، دوم و سوم جام آزادگان، لیگ‌های فوتسال و فوتبال ساحلی ایران و همچنین لیگ‌های پایه فوتبال باشگاه‌های کشور بیش از 40 داور آقا و خانم طراز اول دارد، کمیته داوران برای تهیه لباس داوران با محدودیت و مشکل مواجه است و نیاز به حمایت مالی دارد تا فقط هزینه البسه داوران را پرداخت کند، در حالی که داوران ما به مدت چهار سال لباس‌های تهیه شده را مورد استفاده قرار می‌دهند.

انتهای پیام / 78002*30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول