اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

دلخواه: هنرمندان با صبوری به مطالعه و پژوهش بپردازند/ کرونا آزمونی برای تئاتر ما بود

مسعود دلخواه بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: همانطور که در دوران بحران می‌توان استحکام پایه‌های یک جامعه را سنجید، این شرایط باعث شد بفهمیم پایه‌های تئاتر ما اصلا محکم نیست و تئاتر جزء مشاغل مظلوم جامعه است.

دلخواه: هنرمندان با صبوری به مطالعه  و پژوهش بپردازند/ کرونا آزمونی برای تئاتر ما بود

مسعود دلخواه، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد:‌ این روزها در دوران قرنطینه خانگی هستیم هر چند که در فضای مجازی به تدریس برخی دروس دانشگاهی برای دانشجویان مشغول هستم اما خیلی زیاد نیست.

وی با اشاره به بهم ریختگی برنامه ها و مشخص نبودن کارهای اجرایی گفت: تصمیم داشتم کار جدیدی را کلید بزنیم و فراخوان بازیگر و اجرا بدهیم که فعلا شرایط مشخص نیست.

دلخواه با بیان اینکه تئاتر همیشه در بین سایر حرفه‌ها آسیب پذیر و شکننده بوده است، گفت: اولین حرفه‌ای شاید بوده که تعطیل شده و آخرین حرفه که بازگشایی می‌شود بنابراین چون در تئاتر هم در تمرین و هم اجرا مه چیز به هم نزدیک است و نمی تواند خیلی فاصله داشته باشد،‌ براساس همین قانون فاصله گذاری اجتماعی الان شرایط کار وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر اظهار داشت: تئاتر این روزها در قرنطینه کامل است و باید منتظر ماند و امیدوار بود که بازگشایی شود البته تلاش هایی از جانب برخی هنرمندان تئاتر در زمینه تئاتر دیجیتال، فیلم تئاتر و کارهایی از این دست در خانه صورت گرفته است ولی هیچکدام از اینها تئاتر صحنه نمی‌شود که به طور واقی با تماشاگر و ابعاد بازیگر در ارتباط است.

دلخواه با اشاره به آلودگی هوای تئاتر این روزها گفت: آینده این روزها مبهم است و فکر میکنم هنرمندان با صبوری بیشتر این روزها به مطالعه و خواندن بپردازند، بهتر باشد.

وی همچنین افزود:‌در جریان کامل کارهایی که در حال انجام در خانه تئاتر است و ارتباطاتشان با دولت هستم بهرحال بحران‌ها عیان کننده حقایق هستند ، کمبودها و کاستی‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در زمان بحران مضاعف و عیان می‌شود. در واقع می‌توان گفت که هنگام طوفان است که می‌توان فهمید پایه‌های یک خانه چقدر سست یا محکم است و الان مشخص شد که پایه‌های تئاتر ما اصلا محکم نیست.

وی با اشاره به آسیب زدگی کرونا به اقتصاد و نظام سلامت همه کشورها گفت: این ویروس شکننده بودن خیلی حرفه‌ها را نشان داد که فقط تئاتر این شرایط را ندارد تمام مشاغلی که شغل محسوب نمی‌شوند مثل دستفروشی، کارگران روزمرد و از جمله تئاتر که مثل کارگر فصلی است و همیشه کار ندارد و بیمه و بازنشستگی اش مشخص نیست.

دلخواه اظهار داشت: من همیشه دستفروش‌ها را که می‌بینیم از یک طرف می‌بینم که شکل و شمایل شهر را بهم ریخته اند از سوی دیگر ماموران شهرداری اینها را با خشونت جمع می‌کنند همیشه این سوال به ذهنم می‌رسد که اینها چه کار می‌کنند؟ حال ما هم در این شرایط متوجه می‌شویم که چه کمبودهایی در حیطه فرهنگ و سیاست و مسائل متناقض سیاست  و حوزه هنر داریم. هنرمندان اصیل از سلبریتی‌ها در حوزه تئاتر مشخص می‌شوند و در شرایط بحرانی همین سلبریتی‌های ورزشی، هنری،‌اجتماعی و فرهنگی چه می‌کنند؟

وی در ادامه افزود: کما اینکه ما در جهان دیدیم این بحران چطور ماهیت غربی‌ها را نشان داد که چطور برای تنازع بقا خشونت به خرج دادند. در ایران هم احتکارگرانی با جان انسان ها بازی کردند و یک عده در این شرایط از موقعیت سوءاستفاده کردند یک عده هم کمپین‌های مهربانی راه انداختند کارهای خیرانه انجام دادند و بقیه مردم هم در خانه ماندند اما یک عده همچون ویروس کشنده تری به مسافرت رفتند.

دلخواه در پایان گفت: در این شرایط تئاتر جزو مظلوم ترین مشاغل قرار گرفته است امیدوارم به زودی شاهد اتفاقات خوب و رخت بستن این ویروس باشیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول