اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ثانیه‌های طلایی در اورژانس هوایی/ تلخ و شیرین پروازهای نجات‌بخش به روایت خلبان امدادی

هیچ چیز مانند نجات جان انسان‌ها برای ماموران امدادی لذت بخش نیست. این را کمک خلبان اورژانس اراک می‌گوید و اضافه می‌کند: استقرار اورژانس هوایی در اراک یک نعمت است که اگر شرایط آشیانه و اسکان آن فراهم نشود این نعمت از بین خواهد رفت.

ثانیه‌های طلایی در اورژانس هوایی/ تلخ و شیرین پروازهای نجات‌بخش به روایت خلبان امدادی

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ تصادفات جاده‌ای همواره بیشترین میزان مرگ و میر را در کشور به خود اختصاص داده است، به طوری که بر اساس آمارهای موجود در 10 ماه سال 98، حدود 15 هزار نفر در کشور به‌دلیل تصادف جان خود را از دست داده  و بیش از 307 هزار نفر نیز مصدوم شدند.

در تصادفات جاده‌ای خودروها بی‌رحمانه خون‌ها را بر زمین جاری کرده و جان‌ها را یکی پس از دیگری می‌ستانند، رحمی بر پیر یا جوان بودن، عروس یا داماد بودن، مهندس یا بیکار بودن و یا ورزشکار و بیمار و دکتر بودن ندارد، آنچه بر جای می‌‌گذارد حسرت است و آهی که باید تا ابد بر دل‌ها باقی بماند.

یک روز نان‌آور خانواده در جاده جان می‌دهد و روز دیگر دانشجویی که سال‌ها در پی موفقیت رنج و سختی درس خواندن را تحمل کرده، قربانی می‌شود.

راه گریزی نیست،  تصادفات جزیی از حوادث تلخ و شیرین این روزگار است، همانطور که سیل و زلزله و طوفان و حتی ویروسی چون کرونا آمده‌اند تا همه چیز را قربانی خود کنند.

سی

هفته‌هاست در میان  مردم سخن از ویروسی است که اوهم بی‌رحمانه جان‌ها را می‌گیرد، راستی همین چند ماه پیش بود که زلزله هم قربانیان خاص خود را گلچین و سیل نیز جان‌های شیرینی را در خود حل کرد.

حوادث همواره هستند؛ اما آنچه می‌تواند از شدت حوادث بکاهد میزان آمادگی در برابر آن و برخورداری از امکانات و تجهیزات مناسب برای مقابله با حوادث است.

وقوع رخدادهایی چون سیل، زلزله، طوفان، حوادث جاده‌ای و یا حتی بیماری‌هایی چون کرونا اهمیت و لزوم برخورداری از امکاناتی که بارها و بارها سخن از آن به میان آمده، اما اقدامی در راستای عملیاتی کردن آنها صورت نگرفته است را دو چندان می‌کند.

همین چند سال پیش بود که مسوولان خبر از ساخت سالن بحران در استان‌ها دادند و حتی گفتند بودجه آن نیز تامین شده است، اما به راستی جای این سالن‌ها در استان‌های مختلف کشور کجاست و به جز چند استان چرا مابقی استان‌ها همچون استان مرکزی هنوز نتوانسته‌اند شهرهای خود را به چنین مکانی مجهز کنند تا در صورت بروز بیماری چون کرونا و یا حتی سیل و طوفان از آن بهره‌گیری کنند.

 

 

از سال 87 ساخت سالن‌های چند منظوره بحران در دستور کار قرار گرفت و در برخی از استان‌ها کلید زده شد، اما هنوز هستند استان‌هایی که از چنین امکانی محروم هستند و می‌بینیم در هنگام بروز کرونا ناچار می‌شوند بیمارستان‌های صحرایی برپا کرده و اقدام به برپایی چادر کنند.

یکی دیگر از امکاناتی که در مواقع بحران بسیار به کمک استان‌ها آمده و می‌تواند جان‌های بسیاری را در هنگام بروز حوادث نجات دهد، برخورداری از اورژانس هوایی است.

 

اهمیت اورژانس هوایی در مدیریت زمان در حوادث و انتقال مصدومان به مراکز درمانی بر کسی پوشیده نیست، آمبولانس هوایی قادر است در زمان بسیار کوتاهی دارو، تجهیزات، بیماران و کادر پزشکی را به نقاط دوردست و صعب‌العبور اعزام کند که این  موضوع می‌تواند به خوبی بیانگر نقش و جایگاه اورژانس هوایی در هنگام بروز حوادثی چون تصادفات جاده‌ای، سیل، طوفان و یا حتی آتش‌سوزی باشد.

اورژانس هوایی که نقش بی‌بدیلی در کاهش مرگ و میر ناشی از مخاطرات و حوادث جاده‌ای و تسریع در ارائه کمک‌های پزشکی به نقاط دورافتاده و سخت‌گذر دارد یک ضرورت ملی است که باید مورد توجه قرار گیرد و همه استان‌ها از آن برخوردار شوند.

در حال حاضر به گفته مسوولان تنها ۴۲ پایگاه اورژانس هوایی در سطح کشور فعالیت دارد که با توجه به بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای افزایش تعداد این پایگاه‌ها ضروری است.

ایران از نظر حوادث ترافیکی از جمله کشورهای پرحادثه است

کارشناس مسائل ترافیکی و حوادث جاده‌ای در رابطه به اهمیت اورژانس هوایی به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: ایران با دارا بودن 26 هزار کیلومتر راه اصلی و بزرگراه از نظر حوادث ترافیکی از جمله کشورهای پرحادثه است که این مسئله لزوم تجهیز امکانات برای حفظ جان مردم در جاده‌ها را دو چندان می‌کند.

الیاس باقری با باین اینکه هرساله هزاران نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، بیان می‌کند: در بسیاری از تصادفات دقیقه‌ها نجات‌بخش جان انسان‌ها هستند و چه بسا حیات و یا مرگ مصدومان به ثانیه‌ها، ثانیه‌ها بستگی دارد.

وی بیان می‌کند: دیر رسیدن نیروهای امدادی به صحنه تصادف، بد مسیر بودن محل وقوع، مشکل دسترسی به بیماران و مجروحان در روستاها، وضعیت جاده‌های فرعی و روستایی، و... گاهی سرنوشت یک بیمار را در دست گرفته و مرگ یا حیات وی را رقم می‌زند و در این میان آنچه می‌تواند فارغ از این مسائل نجات بخش جان‌ها باشد برخورداری از اورژانس هوایی است.

برخورداری از اورژانس هوایی در هنگام بروز حوادث بسیار حایز اهمیت است 

کارشناس ایمنی و حوادث استان مرکزی نیز می‌گوید: ایران از نظر حوادث غیر مترقبه جزو ۱۰ کشور اول جهان و ۶ کشور اول آسیا است که برخورداری از اورژانس هوایی در هنگام بروز حوادث بسیار حایز اهمیت است.

مجتبی شمس می‌افزاید: در هنگام بروز حوادث به ویژه حوادث ترافیکی انتقال زمینی بیماران با مشکلاتی چون زمان، مناطق سخت گذر و فاصله زیاد تا مرکز درمانی مواجه است،  این در حالی است که انتقال به موقع هوایی مصدومان به مراکز درمانی می‌تواند نجات بخش بیماران و مصدومان باشد.

وی ادامه می‌دهد: از آنجا که ثانیه‌ها در نجات جان انسان‌ها موثر است کاهش زمان رسیدن اورژانس به بالین بیمار ضرورتی انکارناپذیر است که استفاده از امکانات اورژانس هوایی سبب سرعت بخشیدن در ارائه خدمات به بیماران و حفظ جان انسان‌ها می‌شود.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در حوادث جاده‌ای زمان برای انتقال مصدوم به مراکز درمانی حکم طلا را دارد، می‌گوید: استفاده از بالگرد زمان انتقال مصدومان را تا یک چهارم مسافت زمینی کاهش می‌دهد که قابل مقایسه با اورژانس زمینی نیست.

استقرار اورژانس هوایی به عنوان یکی از نیازهای اساسی در خدمات پیش بیمارستانی است

معاون فنی و عملیات مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به ویژگی صنعتی بودن استان و همچنین قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور و آمار تصادفات، اورژانس هوایی از سال 97 در استان مستقر شد.

بهروز ایران‌نژاد می‌افزاید: صنعتی بودن استان مرکزی، واقع شدن در مسیر کریدور شمال به جنوب و غرب به شرق کشور و همجواری با  محور بین المللی سلفچگان لزوم استقرار اورژانس هوایی را در استان دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه استقرار اورژانس هوایی به عنوان یکی از نیازهای اساسی در خدمات پیش بیمارستانی است، بیان می‌کند: بعد از استقرار بالگرد در استان قرار بود آشیانه بالگرد اورژانس هوایی در بیمارستان امیرالمومنین اراک احداث شود که تاکنون محقق نشده و انتظار داریم مسوولان استانی با درک موضوع هرچه سریع‌تر این اقدام را انجام دهند.

اورژانس هوایی هنوز فاقدآشیانه است 

ایمان نظری تکنسین اورژانس هوایی استان مرکزی نیز می‌گوید: اورژانس هوایی استان شهریور ماه 97 راه اندازی شد، اما هنوز فاقدآشیانه است.

وی بیان می‌کند: تاکنون بالغ بر 112 ماموریت توسط بالگرد انجام شده که 240 مریض بدحال با استفاده از آن به مراکز درمانی منتقل و از مرگ نجات یافتند. 

تکنسین اورژانس ادامه می‌دهد: 45 درصد ماموریت‌ها مربوط به حوادث ترافیکی و 55 درصد مربوط به انتقال مصدومان بین مراکز درمانی بوده است و اورژانس هوایی به دلیل محدودیت‌های پرواز در شب از طلوع تا غروب آفتاب نسبت به پوشش صد درصدی حوادث ترافیکی اقدام می‌کند.

نظری با بیان اینکه گروه آمبولانس هوایی، مجهز به وسایلی شامل دارو، دستگاه نوار قلب، دستگاه تنفس مصنوعی و برانکارد است که می‌تواند معالجه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرد، می‌گوید: بالگرد شرایط سرویس‌دهی به 3 بیمار بدحال و دو بیمار سرپایی را داراست و علاوه بر سه کادر پروازی در هر شیفت دو نفر از بهترین تکنسین‌ها را در اختیار دارد.

وی اظهار می‌کند: 60 درصد از بیمارانی که به وسیله بالگرد هوایی به مراکز درمانی منتقل می‌شوند از مرگ حتمی نجات می‌یابند که نمونه آن نجات یک جوان کمیجانی کارمند شهرداری است که به دلیل سقوط از بالابر دچار خون ریزی داخلی شد و با حضور به موقع اورژانس هوایی از مرگ حتمی که چند ثانیه بیشتر با آن فاصله نداشت نجات یافت و هم اکنون بعد از بهبودی به کار خود بازگشته است.

تکنسین اورژانس هوایی استان مرکزی نبود آشیانه، محل نامناسب فرودگاه، نبود محل اسکان برای خلبان و عوامل را از مهم‌ترین چالش‌های پیشروی اورژانس هوایی در استان برشمرد.

لذت جان انسان‌ها شیرین‌ است

کمک دوم خلبان پروازی نیز می‌گوید: کار خلبانی کار سختی است، اما سختی آن در برابر لذت نجات جان انسان‌ها و بیماران گم می‌شود.

سرهنگ خلبان سیدحمید سجادی می‌افزاید: 23 سال سابقه خدمت دارم  و تاکنون 800 پرواز امدادی را تجربه کرده‌ام.

وی تصریح می‌کند: در حوزه خدمات درمانی اورژانس هوایی خدمتی است که جایگزین ندارد، و هیچ خدمتی نمی‌تواند جای آن را بگیرد، چرا که سرعت انتقال مصدوم با بالگرد بسیار بالاست و می‌تواند استفاده‌های فراوانی از آن برد.

کمک دوم خلبان اورژانس اراک می‌افزاید: همه استان‌ها باید به چنین تجهیزاتی مجهز شوند بدون شک هیچ چیز مانند نجات جان انسان‌ها شیرین و لذت بخش نیست.

سجادی ادامه می‌دهد: استقرار اورژانس هوایی در اراک یک نعمت است که اگر شرایط آشیانه و اسکان آن فراهم نشود این نعمت از بین خواهد رفت و جایگزینی برای آن نخواهد بود که می‌طلبد مسوولان تا دیر نشده نسبت به تامین آشیانه و محل اسکان کادر پرواز اقدام کنند.

 

 

اورژانس هوایی ضرورتی انکارناپذیر است

سرهنگ خلبان اصغر سوری که دارای بیش از یک هزار ساعت پرواز است، نیز می‌گوید: اورژانس هوایی ضرورتی انکارناپذیر است و باید تا حد امکان در استان‌ها به این امکان مجهز شوند.

وی تصریح می‌کند: در حوادث سیل و زلزله اورژانس هوایی به خوبی نشان داد می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای کمک‌رسانی باشد.

استاد خلبان اورژانس هوایی که اهل اصفهان بوده و به دلیل شرایط کاری هفته‌ها دور از خانه و خانواده است، بیان می‌کند: مسوولان استان تاکنون همکاری خوبی در استقرار بالگرد داشتند که ضمن تشکر از زحمات آنان درخواست داریم شرایط را برای تداوم حضور بالگرد با فراهم سازی آشیانه ایجاد کنند و اجازه ندهند این نعمت ارزشمند از استان برود.

سوری می‌گوید: اورژانس هوایی در جابه جایی بیماران مرگ مغزی که قرار است اهدا عضو داشته باشند، در رساندن کمک به حادثه دیدگان در مناطق صعب‌العبور، در نجات جان حادثه دیدگان تصادفات جاده‌ای، در رساندن به موقع دارو و درمان و... نقش بسیار مهمی دارد که باید این جایگاه را به درستی درک کرد.

وی تاکید می‌کند: طی سال‌های اخیر کشور حوادث گوناگونی همچون سیل، زلزله و حتی بیماری را پشت سر گذاشت که با بررسی این حوادث می‌توان به خوبی به نقش و جایگاه اورژانس هوایی در خدمات‌رسانی به مصدومان این حوادث پی برد.

 

 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول