اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ساخت المان‌های شهری در «شهر نور» زیر ذره‌بین اعضای شورای شهر

از ۲۲ طرح برای ساخت المان شهری در شهر نور ارائه شد هنوز هیچکدام مقبول نیفتند و همچنان این شهر ساحلی باید منتظر تدبیر مسؤولان شهری و فرمانداری برای ساخت نماد اصلی شهر باشند.

ساخت المان‌های شهری در «شهر نور» زیر ذره‌بین اعضای شورای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، المان‌های شهری نماد شهر محسوب می‌شوند که می‌توانند پیشینه، مشخصات، افتخارات و حتی توانمندی‌های شهر را معرفی کنند.

سوء برداشت‌ها و سوء مدیریت‌ها و تا حدی نیز عدم اطلاع و آگاهی کافی سبب شده که متولیان شهرسازی و معماری ما در سطح شهرها خیلی سبک و پیش پا افتاده با مسئله ی فوق برخورد کنند و به قولی با قرار دادن چند مجسمه با نام میادین اصلی سر و ته قضیه را به گونه‌ای به هم بیاورند!

مجسمه‌هایی که بدون اینکه هیچگونه فکر و جاذبه‌ای در شخص ایجاد کنند به طور مستقیم منظور خود را بیان می‌کنند و در نتیجه حتی برای لحظه‌ای نیز نمی‌توانند نگاه مخاطب را روی خود حفظ کنند و به طور طبیعی نمی‌توانند در درازمدت اثری ماندگار به حساب آیند.

با توجه به توضیحات بالا همه کسانی که شهرستان نور را می‌شناسند و به مرکز شهرستان(شهر نور) مسافرت داشتند و میدان مرکزی این شهر تاریخی، شهر شیخ فضل‌الله نوری، نیما، بنان، خانلری و ... را دیدند، می‌دانند مدتی است که نماد قبلی در این میدان به منظور اجرای نماد یا المان جذاب، زیبا و چشم نواز تخریب شد اما با تغییر مدیریت شهری همچنان بدون نماد و المان باقی ماند و افکار عمومی همواره پیگیر وضعیت این میدان و المان آن هستند.

انتظارات و پیگیری‌های افکار عمومی سبب شد تا شهرداری و شورای شهر نور در نیمه‌دوم سال گذشته دست به کار شوند و با اعلام فراخوان عمومی و گذاشتن مسابقه از مهندسان، معماران و شهرسازان درخواست کنند تا طرح‌های خود را به مسابقه و داوری بگذارند.

اما آنچه که مشخص شد تعدادی طرح به شهرداری ارسال اما هیچ‌ یک مورد تائید اعضای شورای شهر قرار نگرفت و بلاتکلیفی این میدان سبب شد تا شخص فرماندار به میدان بیاید و اعضای شورای شهر و شهردار شهر نور و برخی از صاحب‌نظران را برای پیگیری جدی موضوع و تسریع در کار در دفتر خود جمع و جلسه‌ای برگزار کند.

در این جلسه فرماندار شهرستان نور ابتدا به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: این بلا و بلیه اگرچه تلنگری برای همه بود اما اقشار ضعیف دچار آسیب شدند و نیاز است برای آنان فکر کرد البته دولت مصوبات خوبی هم داشت.

علی شادمان در ادامه اظهار کرد: میدان امام خمینی(ره) نور به یک مسئله تبدیل شد، افکار عمومی توقع و انتظار دارند تا هرچه زودتر تکلیف این میدان و المان آن مشخص شود، در فضای مجازی نیز مرتبا به من اعلام و درخواست می‌کنند.

وی افزود: شأن مردم و شهر این است که یک المان آبرومندانه‌ اجرا شود که ماندگار، زیبا و جذاب باشد و موضوعات زیباشناختی، جنگل، دریا و ... در آن مخاطب را به خود جلب کند.

فرماندار شهرستان نور خطاب به اعضای شورا و شهردار گفت: زمان با سرعت در حال گذر است و فرصت‌ها از دست رفتنی است بنابراین تلاش کنیم تا انتظارات به حق مردم را با جلب رضای خداوند برآورده کنیم.

این مسوول استفاده از صاحب‌نظران، کارشناسان، معماران و شهرسازان صاحب ایده و خلاق برای خلق طرح زیبا که همه افراد با هر سلیقه و میزان سواد به وجد آورد را ضروری دانست و بیان کرد: شکل قانونی و روال طبیعی موضوع حتما مد نظر باشد، مهم نیست طرح گران باشد بلکه طرح ارزان هم می‌تواند جذاب باشد و مخاطب را برای تماشا و تامل متوقف کند.

 

رئیس شورای شهر نور در این جلسه با ارائه گزارشی اظهار کرد: برای اجرای المان میدان اصلی شهر، مسابقه و فراخوان عمومی اعلام شد و ظاهرا ۲۲ طرح به شهرداری رسید و توسط داوران بررسی شد که از بین آن‌ها سه طرح برگزیده شد.

سیدزمان حسینی افزود: طرح‌های برگزیده از سوی داوران به همراه تعیین جوایز برای صاحبان طرح و هدیه نقدی برای داوران از شهرداری به شورا ارائه و پیشنهاد شد، اما طرح‌ها نظر اعضای شورای شهر را جلب نکرد.

وی گفت: با توجه به برآورده نشدن انتظارات و موافقت نکردن با طرح‌ها، جوایز و هدایای طراحان و داوران در شورا رد شد.

یکی از اعضای شورای شهر نور نیز در این جلسه از روند برگزاری مسابقه و داوری انتقاد کرد و افزود: روش برگزاری مسابقه و نحوه انتخاب داوران پر از اشکال بود و مورد تائید شورا نیست.

علی رضایی تصریح کرد: یک نفر حدود ۱۰ طرح ارائه کرد و خودش هم داور بود، با این وجود و همه نواقصات فقط به دلیل تسریع در اجرای طرح از اشکالات گذشتیم اما در نهایت طرح‌های ارسالی در شورا تائید نشد، بنابراین تجدید آگهی و دعوت از دانشگاه‌ها برای ارائه طرح خوب، جذاب و ماندگار را پیشنهاد می‌کنم.

جواد شجاعی نایب رئیس شورای شهر نیز با تائید موارد فوق پیشنهاد کرد، از اساتید، طراحان و معماران به نام کشور در این زمینه استفاده شود.

فرنام فخاری دیگر عضو شورا نیز در این جلسه اظهار کرد: از همان سال اول شروع کار این دوره از شورا در خصوص میدان و المان آن نظراتی داشتیم و پیگیری کردیم تا هویت ملی، شهرستانی، ایرانی ـ اسلامی، چشم نواز و جذاب که با نام میدان، نام خیابان، مسجد، دریا، جنگل و ... همخوانی و همنوایی داشته باشد، ارائه و اجرا شود.

شهردار نور نیز در این جلسه اظهار کرد: برای اعلام فراخوان، برگزاری مسابقه و گفت‌وگو با مشاوران طی نامه‌ای به شورا در خواست مجوز کردیم و شورا با اعلام فراخوان عمومی و مسابقه طراحی موافقت و مجوز صادر کرد.

فرامرز چمن‌آرا افزود: پس از مجوز شورا طی دو مرحله آگهی کردیم و به مدت ۲ ماه در فضای مجازی هم اعلان عمومی شد، نظر ما هم طراحی و اجرای المانی بود که حداقل ۳۰ سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

وی افزود: در مجموع ۲۲ طرح هم ارائه و سه طرح برگزیده برای اعلام نظر نهایی به شورا ارائه شد که نظر آنان را جلب نکرد و اکنون هم منتظر نظر اعضای شورای شهر هستیم و به سرعت اجرا می‌کنیم.

به گزارش فارس در حین برگزاری جلسه فرماندار شهرستان نور با برخی از صاحب‌نظران و کارشناسان فن که از سوی اعضای حاضر در جلسه پیشنهاد می‌شد گفت‌وگوی تلفنی و تصویری  داشت، و مقرر شد جلسه آتی با حضور یکی از اساتید برجسته کشوری برگزار و موضوع نهایی شود.

انتهای پیام/۸۶۰۲۳/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول