اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

رصد میدانی اقلام اساسی در همدان+جدول

بررسی میدانی خبرگزاری فارس از بازار همدان و ارزیابی کالاهای اساسی و پرمصرف مردم پس از سال نو نشان از افزایش قیمت برخی از اقلام اساسی دارد، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بحرانی موجود مسوولان باید نسبت به این تغییر قیمت بی‌تفاوت نبوده و تدابیر لازم را برای مدیریت بازار به کار گیرند.

رصد میدانی اقلام اساسی در همدان+جدول

خبرگزاری فارس- همدان؛ پس از آغاز سال نو و پایان تعطیلات همراه با بازگشایی صنوف زمزمه گرانی برخی از اقلام اساسی مورد نیاز مردم به گوش می‌رسد، اگرچه معادلات بازار و پیش‌بینی اوضاع قیمت کالاها امسال با سال‌های گذشته کمی متفاوت بود.

ویروس کرونا و تعطیلی مجامع و رفت و آمدهای خانوادگی معادلات بازار را بر هم زده و اکثر اقلام موجود در بازار همچون مرغ و گوشت مازاد بر نیاز در بازار یافت می‌شود بنابراین این کاهش تقاضا منجر به کاهش قیمت‌های این اقلام شد.

از طرفی قیمت برخی از اقلام در این بازار راکد نیز افزایش یافته است، افزایش قیمت حبوبات و برنج در دو مرحله پیش از نوروز و پس از نوروز نکته قابل توجهی است.

اغلب کارشناسان معتقد هستند عرضه و تقاضا در تعیین قیمت کالا نقش اساسی دارد اما با توجه به شرایط موجود در کشور و رکود اقتصادی در تمام بخش‌ها اعم از بازار کالاهایی اساسی این افزایش قیمت باید دلیل دیگر داشته باشد.

به منظور بررسی قیمت اقلام اساسی و مایحتاج مردم روانه بازار شده  تا قیمت‌ها را با قبل مقایسه کنم، اگرچه مسوولان بر اهمیت نظارت بر بازار تأکید دارند و اکیپ‌های بازرسی طی گشت‌های مشترک توسط تعزیرات حکومتی، سازمان صمت و اتحادیه‌ها بازار را رصد می‌کند.

سبزیجات

برای بررسی کالاهای مهم و اساسی مورد نیاز مردم همدان، به بازار سرگذر به عنوان مهم‌ترین و مرکزی‌ترین بازار تره‌بار، مرغ و گوشت مراجعه کردم، در بخش سبزیجات قیمت هر کیلو کاهو ۴ هزار تومان، خیار ۳ تا ۴ هزار تومان، گوجه‌فرنگی ۵ هزار تومان، انواع سبزی از جمله سبزی خوردن ۷ هزار تومان، بادمجان ۳ هزار تومان، پیاز ۴ تا ۵ هزار تومان و سیب زمینی ۴ تا ۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که قیمت سبزی و میوه بر اساس میزان عرضه در روز مشخص می‌شود و عوامل بسیاری در تعیین قیمت  اعم از  میزان بار در میدان میوه و تره‌بار  و پایان فصل برخی میوه و سبزیجات دخیل است.

میوه

در بازار سرگذر قیمت انواع میوه‌ را نیز بررسی می‌کنم، هر کیلو کیوی ۹ هزار تومان، سیب درختی ۵ تا ۶ هزار تومان، توت فرنگی ۳۳ هزار تومان، پرتقال ۷ هزار تومان، گوجه سبز ۳۸ هزار تومان، هندوانه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و موز ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

بدیهی است با پایان یافتن هر فصل و آغاز فصل جدید برخی از میوه‌ها نایاب و گران‌تر از قبل عرضه می‌شود به طور مثال پرتقال نسبت به ایام نوروز و هفته گذشته افزایش قیمت داشته است، اگرچه برخی از میوه‌های موجود در بازار به عنوان نوبرانه همچون توت فرنگی و گوجه‌سبز نیز با قیمت‌های بالا  و غیر متعارف برچسب‌گذاری شده است.

مرغ و گوشت

همچنین در این بازار مرغ گرم کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت گرم گوسفندی خالص نیز کیلویی ۱۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که فروشنده تأکید بر کیفیت آن دارد، گوشت یخی وارداتی نیز با قیمت هر کیلو ۴۸ هزار تومان و گوشت نرمه گوساله نیز کیلویی ۸۸ هزار تومان برچسب‌گذاری شده است.

در بازار سرگذر قیمت نیز هر شانه تخم مرغ به قیمت ۲۱ هزار تومان با درج تاریخ بر روی کالا عرضه می‌شود، قیمت این کالا نسبت به پیش از عید نوروز یک‌هزار تومان افزایش داشته است البته قیمت این کالا همچون برخی از اقلام روزانه از سوی تولیدکنندگان تعیین می‌شود.

ناگفته نماند قیمت گوشت نیز وابسته به سلیقه مشتری در انواع خالص یا به همراه استخوان و قسمت‌های مختلف لاشه گوسفندی و یا لاشه گوساله متغیر است.

حبوبات

اما حبوبات شامل لوبیا چیتی هر کیلو ۲۳ تا ۲۵ هزار تومان، لپه آذرشهر ۲۰ هزار تومان، نخود ۱۰ هزار تومان و عدس نیز کیلویی ۲۰ هزار تومان در بازار به وفور موجود است.

به نظر می‌رسد قیمت حبوبات که جزو اقلام اساسی و پرمصرف سبد خانوار محسوب می‌شود طی دو مرحله پیش از سال جدید و پس از سال نو افزایش قیمت داشته است.

بدیهی است مسوولان متولی امر با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی مردم در این برهه خاص باید پاسخگوی این افزایش قیمت باشند.

مواد شوینده

مواد شوینده به وفور در بازار موجود است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، قیمت این اقلام شامل مایع ظرفشویی یک لیتری بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان، مایع سفیدکننده ۱۶ هزار تومان، پودر ماشین لباسشویی از ۷ هزار تومان به بالا، پودر لباس دست بین ۵ تا ۶ هزار تومان و قیمت صابون هر بسته ۶ تایی از ۱۸ هزار تومان آغاز می‌شود.

اگرچه قیمت مواد شوینده با توجه به انواع و مارک‌های مختلف بسیار متفاوت است اما در این گزارش سعی شده قیمت کالاهایی معمولی در این حوزه اطلاع رسانی شود.

لازم به ذکر است شایعاتی در بازار مبنی بر افزایش قیمت ۳۰ تا ۴۰ درصدی اقلام بهداشتی و شوینده‌ها تا پایان فروردین ماه شنیده می‌شود.

برنج و روغن

برای بررسی دیگر اقلام مورد نیاز مردم، به راسته حسین‌خانی واقع در بازار مرکز شهر که یکی از پرترددترین بازارهای همدان به حساب می‌آید، مراجعه کردم.

قیمت کیسه ۱۰ کیلویی برنج طبیعت که معروف به برنج هندی است، ۱۰۰ هزار تومان برچسب‌گذاری شده اغلب برنج‌های وارداتی در بازار حسین‌خانی در همین محدود قیمت گذاری شده که نسبت به سال گذشته ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیسه افزایش قیمت داشته است.

البته قیمت هر کیسه برنج ایرانی نیز به ازای هر کیلو ۲ تا ۵ هزار تومان افزایش قیمت دارد به طور مثال برنج باب‌هتل ۱۶۰ هزار تومان، هر کیسه برنج هاشمی ۲۲ هزار تومان و هر کیسه برنج هاشمی درجه یک ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت روغن همچون سال قبل است و در حال حاضر تغییر قیمتی در این کالا رخ نداده است.

بدیهی است کالاهای موجود در بازار از نظر درجه‌بندی و مارک در تنوع هستند بنابراین در این گزارش قیمت‌ اقلام بر اساس نرم بازار و اجناس متوسط رو به خوب و متناسب با سلیقه آحاد مردم  بررسی شده است.

انتهای پیام/89033/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول