اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تدارک ترکیه برای تاسیس گروه تروریستی جدید در شمال سوریه

منابعی در شمال سوریه گفتند، ترکیه شماری از عناصر سابق داعش را از زندان‌های خود آزاد کرده و به شمال الرقه فرستاده تا گروه تروریستی جدیدی را تشکیل دهند.

تدارک ترکیه برای تاسیس گروه تروریستی جدید در شمال سوریه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شهر «تل أبیض» در شمال استان الرقه که تحت کنترل گروه‌های شبه نظامی طرفدار ترکیه است طی روزهای اخیر شاهد تجمع‌های اعتراضی ده‌ها نفر از اهالی شهر علیه داعش است.

معترضان در تل أبیض از گروه «الجبهه الشامیه» یکی از گروه‌های تشکیلات موسوم به الجیش الوطنی وابسته به مخالفان مسلح می‌خواهند که عناصر و سرکرده‌های سابق داعش را دستگیر و مجازات کنند که تحت حمایت الجبهه الشامیه چند روزی است در این شهر گرد آمده‌اند.

شاهدان می‌گویند که عباراتی در حمایت از داعش دیوارهای خانه‌ها و برخی نهادهای خدمات رسانی در شهر تل أبیض را پر کرده است، شهری که تحت تسلط گروه‌هایی از الجیش الوطنی است و مهم‌ترین آنها گروه الجبهه الشامیه است که تقریبا به طور کامل بر شهر مسلط است علاوه بر دو گروه دیگر جیش الشرقیه و یگان بیستم که حومه‌های شهر را تحت کنترل خود دارند.

 این شعارها جنجال گسترده‌ای را در میان اهالی درست کرده است به خصوص که سه روز پیش گروه جدیدی شامل عناصر سابق داعش و با حمایت گروه‌های مسلح در تل أبیض نشست غیرمنتظره‌ای در این شهر داشتند که با مخالفت اهالی این شهر روبه رو شد که آنها را به کشتار ده‌ها نفر از اهالی الرقه ، دیر الزور و حلب متهم کردند.

القدس العربی به نقل از «خلف الخاطر» که آن را فعال رسانه‌ای در تل أبیض می‌خواند، نوشت: « اسماعیل العیدو  عضو سابق داعش است که سه روز پیش نشستی در منزل او با حضور شماری از دیگر اعضای سابق داعش که هم اینک با سرویس اطلاعات ترکیه همکاری می‌کنند برگزار شد؛  شرکت کنندگان در این نشست از طریق دروازه‌های مرزی تل ابیض در شمال استان رقه وارد این شهر شدند و تحت حمایت عناصر گروه الجبهه الشامیه هستند».

«زین العکیدی» یک فعال دیگر سوری می‌گوید: « هدف از این نشست ایجاد یک گروه جدیدی است که تحت نظارت ترکیه و زیر چتر ارتش ملی مخالفان کار می‌کند و هنوز معلوم نیست که رویکردهای این گروه چیست به خصوص که عناصر آن از اهالی شمال الرقه هستند».

العکیدی با اشاره به اینکه همه دعوت شدگان به نشست مذکور به نحوی با داعش ارتباط داشته‌اند، گفت: «شماری از آنها از امنیتی‌ها و عناصر سابقی هستند که با واسطه عشایر به آنجا بازگشتند و از زندان‌های گروه‌های مسلح یا زندان‌های ترکیه آزاد شدند و همه آنها از تجربیات رزمی بالایی برخوردارند و به دلیل حضور در میدان‌های نبرد به منطقه اشراف کامل دارند».

او ادامه داد: « به نظر می‌رسد این دسته، طی روزهای آتی با نظارت ترکیه نقش مهمی را بازی کنند و احتمال می‌رود که عملیات آنها عمدتا علیه نیروهای دموکراتیک سوریه باشد آن هم به صورت انجام ترورها و چیزهایی شبیه آن به خصو ص که از سابقه بالایی در چنین عملیات‌هایی برخوردارند.

«محمد الشاعر» فعال رسانه‌ای هم از تل ابیض گفت: «شماری از این افراد تحت تعقیب بین المللی هستند و نزد اهالی الرقه  و دیر الزور شناخته شده هستند به خصوص که چهار نفر آنها و در راس آنها اسماعیل العیدو قبل از آغاز بحران سوریه یک تاجر سلاح مشهوری بوده است که با شروع بحران سوری دیری نمی‌پاید که به داعش ملحق شده و حتی به مقابله با تشکیلات مسلح ارتش آزاد می‌رود و مسبب اعدام بیش از 30 جوان اهل منطقه تل ابیض از عناصر ارتش آزاد می‌شود».

این فعال رسانه‌ای افزود: « به دنبال تسلط نیروهای دموکراتیک سوریه و ائتلاف بین المللی بر شهر تل أبیض، اسماعیل العیدو به سمت شهر الرقه و سپس دیر الزور فرار می‌کند و بعد از آن هم به ترکیه می‌گریزد و یک سال پیش در آنجا دستگیر می‌شود و سپس آزاد می‌شود. او مسئول ترورها و انفجارهایی است که به سفارش ترکیه در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه صورت می‌گرفت».

به گفته الشاعر، از مهم‌ترین کسانی که العیدو  موفق به ترورشان شده است «عمر علوش» است که در مارس ۲۰۱۸ ترور شد. او یکی از مهم‌ترین فرماندهان کُرد نیروهای دموکراتیک سوریه بود.

ترکیه از ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ تا ۲۹ مارس ۲۰۱۷ عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه شروع کرد و نزدیک به دو هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه را  به کنترل نیروهای ارتش آزاد سوریه در آورد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول