اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یارکشی ریاض و ابوظبی در جنوب یمن | پول، ابزار اصلی برای تقویت نفوذ

یک مقام دولت مستعفی یمن اعلام کرد، امارات علاوه بر آنکه با پول در حال خرید فرماندهان نظامی است در قالب سازمان‌های خیریه، در جنوب یمن کار اطلاعاتی انجام می‌دهد تا بر جزیره سقطری مسلط شود.

یارکشی ریاض و ابوظبی در جنوب یمن | پول، ابزار اصلی برای تقویت نفوذ

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اخیرا سه گردان نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان سعودی تمرد کردند و به نیروهای شورای انتقالی جنوب وابسته به امارات در جنوب یمن پیوستند.

شبکه «الجزیره» در برنامه «ما وراء الخبر» به همین موضوع پرداخت. «مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن در این برنامه گفت: در سقطری "تمرد و ترور" وجود نداشت جز زمانی که امارات با لشکر خود تحت پوشش کمک‌های انسانی وارد آن شد.

وی افزود: سازمان‌‌های اماراتی در سقطری چیزی جز یک پوشش برای کار اطلاعاتی نیستند و سعی دارند با خرید وفاداری و تقسیم پول میان برخی فرماندهان نظامی با هدف تمرد آنها، بر جزیره سقطری (در جنوب یمن) مسلط شوند.

«اسعد بشاره» نویسنده و تحلیلگر سیاسی هم اعلام کرد، در جنوب یمن تناقضات سعودی-اماراتی و تلاش برای ترسیم نفوذ دیده می‌شود و از نتایج آن چیزی است که در المهره و سقطری رخ داده است.

وی تأکید کرد: عدم تعهد به توافق ریاض به معنای باز شدن درهای نزاع است که ائتلاف تحمل آن را نخواهد داشت. شورای انتقالی با امارات هم‌پیمان است و از جانب خودش رفتار نمی‌کند. مسأله بسیار خطرناکتر از یک اختلاف نظامی است، ادامه این وضعیت به این شکل بر کل وضعیت یمن و ائتلاف حامی دولت قانونی در یمن تأثیر می‌گذارد و به مقابله نظامی می‌انجامد.

ترسیم نفوذ

اما «نبیل خوری» مسؤول سابق وزارت خارجه آمریکا در این برنامه گفت که اختلافات ریشه‌ای میان سعودی و امارات دیده نمی‌شود.

وی اعلام کرد: توافق ریاض راه را برای تقسیم یمن هموار کرد، شرق جنوب یمن برای عربستان و غرب آن برای امارات است اما دولت قانونی (دولت مستعفی) سردردگم است بویژه در پی اختلافات داخلی که منجر به درگیری‌های نظامی میان آنها شد.

خوری ادامه داد، این احساس وجود دارد که عربستان از حمایت از دولت مستعفی یمن و رئیس آن «عبد ربه منصور هادی» دست برداشته و «وارثان» هادی برای جلب رضایت ریاض در رقابت هستند.

دیروز (سه شنبه) یک مسئول محلی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت که گردان‌های «قطاع نوجد»، «الدبابات» و «الدفاع الجوی» وابسته به تیپ اول پیاده‌نظام دریایی در استان سقطری، علیه دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» اعلام شورش کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول