اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

جنگ رسانه ای دشمن در ماجرای کووید19 علیه ایران

تحلیلگر مسائل جنگ نرم با اشاره به اینکه جنگ هیبریدی یا ترکیبی مولود رسانه های نوین است، افزود: رسانه های دشمن در ماجرای کووید 19 جنگی هیبریدی را علیه ایران آغاز کرده‌اند، اما رسانه ملی پیروز این میدان بود.

جنگ رسانه ای دشمن در ماجرای کووید19 علیه ایران

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی تحلیلگر مسائل جنگ نرم، با حضور در برنامه رادیو گفت و گو، با بیان اینکه امروز هیچ جنگی به جز جنگ هیبریدی در رسانه وجود ندارد، گفت: انواع ابزارهای تهاجم در این نوع جنگ رسانه ای استفاده می شود و لذا می بینیم این نوع جنگ، موضوع روز دانشگاه هاست.

وی بازوی اصلی جنگ هیبریدی را رسانه دانست و افزود: رسانه در این رهگذر یکه و تنها نیست و دیپلماسی نیز یکی از محورهای اصلی جنگ های هیبریدی است.

اسماعیلی گفت: زمانی سیدحسن نصرالله از طریق رسانه های حزب الله اعلام کرد از این پس قواعد جنگ را رعایت نمی کنیم و حق داریم هر کجا و با هر شیوه ای به دشمن حمله کنیم و از آن پس اسرائیل روی خوش ندیده چون نمی داند از کجا قرار است ضربه بخورد.

وی با بیان اینکه جنگ هیبریدی به دلیل مختصات ماهوی و رسانه ای حزب الله به نفع این گروه مقاومت تمام شده است، افزود: در این شکل از جنگ هر کشوری که بتواند ابعاد مختلف رسانه ای خود را تقویت کند، برنده است. لذا ما به اندازه ای که تانک و موشک داریم، باید از متخصصان نرم افزار و سخت افزار بهره ببریم.

اسماعیلی ادامه داد: برای پیروزی در جنگ هیبریدی افراد متخصصی باید تربیت شوند تا به سیستم های مختلف اطلاع رسانی در دنیای رسانه ای امروز مسلط باشند.

وی پایه و اساس بازدارندگی در عصر حاضر را پیروزی در حوزه جنگ هیبریدی عنوان کرد و در خصوص اطلاعات غلط رسانه های دشمن در ماجرا کووید19 علیه آمارهای داخلی گفت: همه این ها در راستای جنگ ترکیبی است ولی بدلیل نمایش ایثار و مهربانی مردم و به تصویر کشیدن واقعیت ها از سوی رسانه ملی، این ماجرا به برگ برنده ای برای ما در دنیا بدل شد.

اسماعیلی افزود: مقابله با جنگ های هیبریدی نیازمند خلاقیت مداوم اهالی رسانه است ولی دوستان تصور می کنند وقتی یک تکنیک رسانه ای و اطلاع رسانی را فرا گرفتند، قادر به استفاده مکرر از آن هستند و غافلند که هر اتفاقی، نوعی خاص از مواجهه را می طلبد.

وی ادامه داد: در حوزه جنگ هیبریدی چاره ای نداریم جز اینکه متخصص و هوشمندترین افراد رسانه را به کار بگیریم تا در لحظه پاسخگوی دشمن باشیم؛ چراکه دشمن گاه از تکنیک هایی بهره می گیرد که پیش از آن تجربه ای در آن نداشتیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امروز در حوزه شایعه افکنی و اخبار دروغ که از سوی رسانه های بیگانه منتشر می شود، سامانه پاسخگویی سریع را ایجاد نکرده ایم.

نفوذ؛ شگرد دشمن در جنگ ترکیبی –هیبریدی

همچنین در ادامه علیرضا کیقبادی، کارشناس جنگ نرم در این برنامه اظهار کرد: پدیده های اجتماعی در بعد رسانه روندها و رویدادهای مختلفی را دنبال خود دارند و مشخص می کنند در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

وی افزود: این روندها و رویدادها فناوری های نوظهور رسانه ای را ایجاد کرد و قوت گرفتن فضای سایبر تحولات پیچیده اجتماعی را منجر به ایجاد فضایی جدید نمود که جنگ روانی و عملیات نرم در بعد رسانه را دامن زد.

کیقبادی ادامه داد: پیچیدگی جنگ ترکیبی یا هیبریدی زمانی آشکار می شود که بعنوان مثال در قضیه کووید19 مطلبی چند وجهی را شاهد هستیم؛ این روند بر اساس هیچ دکترینی طرح ریزی نشده ولی تمام ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را تحت الشعاع قرار می دهد.

وی نفوذ در مردم و مسئولان از دالان های رسانه های نوین را شگرد دشمن در جنگ ترکیبی –هیبریدی، دانست و افزود: برای مقابله با جنگ هیبریدی نحوه مواجهه و راهبردهای رسانه ای باید رمزگشایی و سامانه های دیده بانی طراحی شود تا آمادگی های امنیتی را ایجاد کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول