اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کرونا و زخمی که دوباره سر باز کرد/ عدالت آموزشی که در نقص زیرساخت‌ها ذبح می‌شود

فارغ از عدم توسعه مطلوب شبکه‌های اجتماعی داخلی که این روزها شکایت معلمان و دانش‌آموزان را در پی داشته است، هستند دانش‌آموزانی که در برخی مناطق محروم استان اصفهان نه دسترسی به گوشی هوشنمد و اینترنت پرسرعت دارند و نه حتی دسترسی آن‌ها به شبکه‌های دیجیتال تلویزیون مانند شبکه آموزش مقدور است.

کرونا و زخمی که دوباره سر باز کرد/ عدالت آموزشی که در نقص زیرساخت‌ها ذبح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، با شیوع و گسترش بیماری کرونا و ایجاد شرایط جدید در کشور، مدارس نیز برای جلوگیری از شیوع این ویروس تعطیل شدند و همین امر نگرانی‌هایی را برای اصحاب تعلیم و تربیت و والدین دانش‌آموزان برای چگونگی ادامه فعالیت آموزشی ایجاد کرد.

نخستین چیزی که برای جایگزینی آموزش حضوری برای دانش‌آموزان ذهن متخصصان آموزش و پرورش را جلب کرد، ایجاد و زیرساخت فضای مجازی برای آموزش از راه دور از بستر اینترنت بود که در همان گام‌های اول معلمان فعالیت خود را در این بستر آغاز کردند و با تشکیل گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و یا استفاده از ظرفیت کلاس‌های آنلاین تدریس را از سرگرفتند.

صدا و سیما نیز بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا تدریس تمامی دروس مقاطع مختلف را از طریق شبکه آموزش از همان روزهای اول در دستور کار خود قرار داد تا دانش‌آموزان دچار مشکل و خلل در امر آموزش خود نشوند و کرونا ضربه‌ای به نظام آموزشی وارد نشود.

تا اینجای کار و این تدبیر برای ادامه فعالیت آموزش عمومی در کشور مطلوب به نظر می‌رسد؛ اما نکته‌ای که اینجا جلب توجه می‌کند عدم توسعه زیرساخت‌های اینترنتی و تلویزیونی و توازن آن در کشور است که باعث شده است تا عدالت آموزشی در این موضوع با چالش جدی مواجه شود.

فارغ از عدم توسعه مطلوب شبکه‌های اجتماعی داخلی که این روزها شکایت معلمان و دانش‌آموزان را در پی داشته است، هستند دانش‌آموزانی که در برخی مناطق محروم استان اصفهان نه دسترسی به گوشی هوشنمد و اینترنت پرسرعت دارند و نه حتی دسترسی آن‌ها به شبکه‌های دیجیتال تلویزیون مانند شبکه آموزش مقدور است.

پیگری‌هایی که ۴ سال است به نتیجه نرسیده!​

خبرگزاری فارس در آبان ماه ۱۳۹۵ این موضوع را از مسؤولان استانی پیگیری کرده بود؛ در آن گزارش مهدی اسدپور، فرماندار اسبق چادگان گفته بود: برای تقویت کانال‌های آنالوگ در سال گذشته اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شد که کانال‌های آنالوگ در شهرستان تقویت و گسترش یافت.

 سؤال اینجاست روستائیان مناطق محروم که از امکانات رفاهی محروم هستند، چرا از دیدن برنامه‌های تلویزیونی نیز محروم باشند و به ماهواره که هدف دشمن است روی آورند؟ چه کسی جوابگوی این عزیزان است؟

گلایه دانش‌آموزان محرومی که هیچکس صدای آن‌ها را نمی‌شنود

یک از دانش‌آموزان منطقه محروم «چناررود» در چادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره عدم ارائه امکانات آموزشی از راه دور در این منطقه اظهار داشت: کرونا که آمد ما هم نگران شدیم، گفتند در خانه بمانید، رفتیم در خانه ماندیم؛کم‌کم به فکر درس‌هایمان افتادیم؛ همه چیز داشت فراموشمان می‌شد که اعلام کردند شبکه آموزش تدریس می‌کند ولی  شبکه آموزش در چنارود پوشش نداشت؛ گفتند در فضای مجازی درس بخوانید، اصلا اینترنت نداریم که بخواهیم به تدریس‌ها گوش بدهیم.

این موضوع واکنش فرهنگیان را نیز در پی داشت؛ یکی از معلمان منطقه چادگان نیز در واکنش به اظهارات استاندار اصفهان در رابطه با توسعه زیرساخت‌های آموزشی در فضای مجازی با انتشار یک توئیت اظهار داشت:« استاندار اصفهان فرموده‌اند زیرساخت‌های آموزشی فضای مجازی تکمیل شود؛ آقای رضایی! در چناررود نه خبری از اینترنت نسل سوم و چهارم هست و نه خبری از پخش شبکه آموزش برای بچه‌های طفل معصوم و نه خبری از عدالت آموزشی! آنان را دریابید».

صدا و سیما: مشکل حادی در چناررود نداریم

البته مسؤولان فعلی صداوسیمای مرکز اصفهان هم می‌گویند پوشش کاملی برای ارائه خدمات شبکه های دیجیتال به مردم اصفهان ارائه داده اند. آن‌ها معتقدند این مشکلات در برخی نقاط مقطعی بوده و یک موضوع همیشگی نیست و شهروندان نیز می توانند با ارتباط ۲۴ ساعته با سازمان این مشکلات را اطلاع و شاهد رفع شدنش باشند.

در همین راستا اکبر ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مشکلات آموزشی دانش‌آموزان مناطق محروم غرب استان اصفهان با بیان این‌که در بعضی از مناطق مانند پشت‌کوه‌های فریدون‌شهر اینترنت ضعیف و یا این‌که اصلاً وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عملیات اجرای فیبرنوری در روستاهای فریدون‌شهر انجام شده و ۴ پیمانکار تمام کوه‌ها را با سختی ‌شکافتند تا فیبرنوری را انتقال دهند و امیدوار هستیم، تمهیدی اندیشیده شود تا آن‌ها هم از عدالت آموزشی بی‌بهره نباشند.

غرب استان اصفهان نماد تبعیض در آموزش عمومی است 

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت با اشاره به وجود تبعیض در اصفهان و شهرستان‌های آن اضافه کرد: زمانی که کرونا هم نبود در ۴ سال گذشته بسته‌های حمایتی، بکارگیری بازنشستگان و سربازمعلمان را در منطقه خلاف عدالت می‌دانستیم.

وی با اشاره به این‌که در پشت‌کوه فریدون شهر و چادگان هنوز کانکس وجود دارد و معلم به صورت بسته حمایتی آن‌جا می‌رود، افزود: معلم شنبه می‌رود و چهارشنبه در صورتی که برف نباریده باشد، باز می‌گردد و این معلم‌ها حقوق مکفی ندارند.

ترکی با بیان این‌که بسته حمایتی را هم می‌خواهند، بگذارند و عدالت اجتماعی را رعایت کنند، برای شهر اصفهان بگذارند به خاطر این‌که اصفهان همه امکانات را دارد، بیان کرد: اگر کمبود معلمی است با بسته حمایتی آن‌جا جبران کنند و معلم استخدام رسمی در روستاهای محروم برود، نه این‌که با یک بسته حمایتی شخصی که رشته او تاریخ است برود ریاضیات درس ‌دهد، این معلم قبلاً آموزش ندیده و تربیت نشده است و همیشه به این مسأله معترض بودیم و هستیم و هنوز به آن توجه نشده و پشت‌کوه با بسته‌های حمایتی و با دختر و پسر مختلط در کلاس‌هایی که اصلاً کیفیت ندارد، اداره می‌شود.

دولت مکلف است برای روستاهای بالای 20 خانوار بستر اینترنت فراهم کند

نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت با اشاره به این‌که در برنامه ششم تصویب کردیم که روستاهای با ۲۰ خانوار به بالا، اینترنت‌شان باید به روز باشد، بیان کرد: اینترنت لازمه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در روستاها است، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات را موظف کردیم که این کار را انجام دهند، اما در حال حاضر کلاس‌ها تعطیل است و دانش‌آموزان باید درس را از طریق فضای مجازی دنبال ‌کنند که باید فکری به حال آن شود.

اگر زیرساخت‌های آموزش مجازی فراهم نیست، حق تعیین تکلیف برای آموزش و ارزیابی یکسان وجود ندارد 

عباس مقتدایی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره این موضوع اظهار داشت: نسبت به موضوع زیرساخت‌های مربوط به آموزش حساسیت‌های ویژه‌ای داریم، به همین دلیل شخصاً موضوع را در سطح تهران و در مذاکره با رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و بعضی از اعضای آن مطرح کردم.

منتخب مردم  اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: معتقدم تا زمانی که زیرساخت‌های مربوطه برای کل استان اصفهان و سایر استان‌های کشور مهیا نشود، نباید تکلیف کنیم که همه در سطوح مختلف آموزشی یکسان مورد ارزیابی و آزمون قرار بگیرند، چون در استان ما برخی از شهرستان‌ها و روستاها ممکن است دچار مشکلاتی باشند و باید همپای آن‌ها موضوعات را دنبال کنیم.

وی با بیان این‌که شورای آموزش و پرورش استان اصفهان می‌تواند در حال حاضر میدان‌داری کند و با یک شناخته همه‌جانبه و دقیق مشخص کند، کدام یک از بخش‌های استان اصفهان و یا مناطق استان دچار محرومیت هستند، عنوان کرد: شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان و مجموعه استانداری می‌توانند ارزیابی کنند که نقاط محروم شهرستان‌ها و بخش‌های مرتبط با استان کدامند و از الان برای حل مشکلات و موانع برنامه‌ریزی کنند و آن‌ها را از پیش پای جامعه بردارند.

اثربخشی شبکه «شاد» در هاله‌ای از بهام

ابوالفضل ابوترابی  نیز درباره مشکلات آموزش مجازی و مناطق محروم اظهار داشت:  شروع فرآیند آموزش مجازی به دلیل عدم دسترسی همه دانش‌آموزان مشکلاتی را به همراه داشت، از جمله این مسائل برای وزارت آموزش و پرورش ما و دانش‌آموزان بود که جامعه بزرگی هستند.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون افزود: معتقدم صدا و سیما به خوبی به میدان آمد و نمره خوبی به تدریس در کلیه مقاطع می‌دهد، با توجه به این موضوع، در کنار صدا و سیما از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده و اخیراً شبکه شاد راه‌اندازی شد اما چون جدید است هنوز امتحانش را پس نداده و هنوز معلوم نیست نتیجه‌بخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش می‌توانست از ظرفیت‌هایی که وجود دارد با برنامه بهتر، مؤثرتر عمل کند.

برخی خانواده‌ها برای تأمین هزینه اینترنت برای آموزش مجازی دانش‌آموزان ناتوان هستند

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز با اشاره به وضعیت آموزشی دانش‌آموزان در بحران کرونا اظهار داشت: برخی از گزارش‌هایی که داشتیم درخصوص تأمین هزینه گوشی، تبلت و هزینه اینترنت برای دانش‌آموزان بود که در توان  بعضی از خانواده‌ها نبود.

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به نظر من وزارت آموزش و پرورش نتوانست یک برنامه جامع فراگیر مناسب برای وسایل الکترونیک در فضای مجازی برای شرایط کرونایی برای دانش‌آموزان ارائه دهد، افزود: نقدهای زیادی به آموزش و پرورش در این مسأله است، علت آن هم عدم جدیت آموزش و پرورش بود و از طرفی مشکلات وزارت ارتباطات نیز در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان این‌که وزارت ارتباطات هیچ توجه‌ای به زیرساخت‌های داخلی برای ایجاد شبکه و بسترهایی در وسایل الکترونیک که در اختیار دانش‌آموزان به صورت رایگان و کم هزینه قرار بدهد، ندارد، گفت: در این شرایط مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه در این مدت به صورت چراغ خاموش به فکر جمع‌آوری پول مردم بودند و کمتر توجه داشتند که خدمات بهتری ارائه دهند.

ضعف صدا و سیما و آموزش و پرورش در پرداختن به موضوع آموزش عمومی

نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صدا و سیما در این موضوع مسؤولیت داشته است و باید بررسی شود که آیا وزارت آموزش و پرورش مطالبه داشته و صدا و سیما پاسخگو نبوده است و یا این‌که وزارت آموزش و پرورش مطالبه نداشته و صدا و سیما هم توجه‌ای نداشته است.

اعزام راهبران آموزشی برای کمک به دانش‌آموزان مناطق محروم

محمدرضا ناظم‌زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در مورد آموزش مجازی مناطق محروم اظهار داشت: در مناطقی مثل فریدون‌شهر، سمیرم و مکان‌های دوردست و خارج از دسترس اینترنت یا عدم وجود امکانات زیرساختی، راهبران آموزشی با مراجعه به درب منازل دانش‌آموزان درس‌نامه‌هایی را به آن‌ها می‌دهند، هفته بعدش یا روزی که با آن‌ها هماهنگ می‌کنند تا آن درس‌نامه‌ها را تحویل بگیرند، درب خانه آنها رفع اشکال صورت می‌گیرد.

حل مشکلات به جای پاک کردن صورت مسأله

رضا صفری نیز درباره مشکلات عدم دسترسی دانش‌آموزان منطقه چناررود چادگان به شبکه آموزش و اینترنت پرسرعت برای آموزش مجازی اظهار داشت: برای برون‌رفت از این چالش برای برخی از دانش‌آموزان که در آن مناطق امکان تماشای لوح فشرده را دارند، توسط راهبران آموزشی اداره آموزش و پرورش، این لوح‌ها را در میان آن‌ها توزیع خواهیم کرد و آن دسته از افرادی که حتی دسترسی به هیچ یک از وسایل ارتباط جمعی را ندارند، مقرر شده مطالبی به صورت مکتوب تحویل آن‌ها دهیم.

وی افزود: در این میان با چالشی مواجه هستیم که برای مثال دانش‌آموز کلاس اول یا دوم دبستان امکان مطالعه جزوه مکتوب ارائه شده ما را ندارد که در این زمینه مشکل داریم و هنوز هم در این زمینه به نتیجه خاصی نرسیده‌ایم.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان چادگان تصریح کرد: درباره اینکه در برخی مناطق شهرستان شبکه آموزش سیما دریافت نمی‌شود، این موضوع باید توسط صدا و سیما حل شود و ما این موضوع را به اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان اطلاع داده‌ایم و به صورت دقیق هم اطلاع نداریم که کدام مناطق مشکل دریافت شبکه آموزش را دارند که در این میان نقش شوراهای روستاها برای انعکاس مشکل پررنگ‌تر می‌شود.

صفری ادامه داد: مسؤولان مربوط به جای پاک کردن صورت مسأله باید توسعه زیرساخت‌ها در این شرایط را با کمک از دولت ارتقا بخشند.

ارسال 50 نامه برای حل مشکل اینترنت و تلویزیون؛ اما دریغ از حل مشکل

جواد نادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درباره آخرین وضعیت پیگیری مشکلات پخش تلویزیونی و مشکلات اینترنتی اظهار داشت: بیش از 50 مکاتبه رسمی با مسؤولان مختلف در این زمینه انجام شده است؛ هم در زمینه صدا وسیما و هم در زمینه آنتن‌دهی موبایل که تا کنون به نتیجه خوبی از سوی مسؤولان ذی‌ربط نرسیده است.

بخشدار منطقه چناررود چادگان ادامه داد: در تماس با اپراتورهای تلفن همراه پاسخ آن‌ها این بوده که به دلیل کم بودن جمعیت روستایی برای اپراتور سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی ندارد؛ البته در خلل این پیگیری‌ها اینترنت برخی روستاهای این منطقه ارتقا پیدا کرد، اما هنوز نقاط بسیاری در چناررود مشکل دارند.

وی ادامه داد: با اداره مخابرات هم چندین بار مکاتبه انجام شده که آن‌ها بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کند.

نادی بیان داشت: در بحث صدا و سیما با یک وزش کم باد پخش شبکه‌ها متوقف می‌شد که در یک مرحله در روستای دولت‌آباد و پرمه یک تقویت انجام شد که یک مقدار بهتر شد، اما در خیلی از روستاها ما مشکل جدی در پخش شبکه‌های صدا و سیما داریم.

بخشدار چناررود تصریح کرد: در این منطقه خیلی از مردم به علت نداشتن پول برای خرید گوشی تلفن همراه توانایی استفاده از آن را ندارند؛ در همین منطقه خانمی را می‌شناسم که به دلیل نداشتن پول گوشواره‌های دخترش را فروخته بود تا بتواند برای او گوشی تلفن همراه برای اتصال به شبکه‌های مجازی آموزشی تهیه کند.

مشکل قابل حلی که ممکن است به گسست فرهنگی تبدیل شود

وی با انتقاد از عدم توجه صدا و سیما به موضوع تقویت پوشش تلویزیونی در این مناطق گفت: عدم توجه به این موضوع باعث شده بسیاری از مردم برای دریافت شبکه‌ها به ماهواره روی بیاورند که این خود زمینه‌ساز گسست‌های فرهنگی در این منطقه خواهد شد و نگرانی همگان را در پی داشته است؛ متاسفانه از سوی صدا و سیما هیچ اقدامی برای حل مشکل انجام نشده است و راستی آزمایی این موضوع خیلی سخت نیست و می‌توان با حضور در منزل یکی از روستائیان این منطقه وضعیت پخش تلویزیونی آن را مشاهده کرد.

به گزارش فارس، درحالی این روزها مسؤولان آموزش و پرورش بر نرم‌افزار شاد تکیه کرده‌اند و از آن به عنوان شاه کلید حل مشکلات درسی دانش‌آموزان در شرایط کرونا نام می‌برند که در چناررود و پشت‌کوه و پادنا نه خبری از دریافت صحیح شبکه‌های تلویزیونی است و نه اینترنتی در دسترس که دانش‌آموزان این مناطق دل در گرو آن داشته باشند.

اما در این میان خبر خوب اینکه معلمانی در این مناطق چشم به راه حل مشکل از سوی دولتی‌ها نمانده‌اند و با هر روش ممکن با رعایت نکات بهداشتی سعی کرده‌اند که دانش‌آموزانشان در فرآیند علم‌آموزی عقب نمانند و از حق آموزش که در قانون اساسی کشور به آن یکی از حقوق اصلی هر شهروند کشور پرداخته شده، این کودکان و نوجوانان نیز باز نمانند.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول