اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

سرانه فضای آموزشی 10 استان کشور زیر خط میانگین است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: 10 استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی قرار دارند که استان کرمان یکی از این 10 استان است اما فاصله آن نسبت به خط میانگین کشوری زیاد نیست.

سرانه فضای آموزشی 10 استان کشور زیر خط میانگین است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهراله رخشانی‌مهر امروز در نشست خبری  ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران کرمانی با اشاره به اینکه سال گذشته جهش خوبی در اعتبارات داشتیم، اظهار داشت: امسال نیز 6 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار مصوب داریم که می‌تواند منشأ خدمات خوبی در استان‌ها باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  با اشاره به اینکه در هیچ جای کشور پروژه نیمه‌ساز خیرساز نداریم، افزود: در سال  جاری به پروژه‌های مشارکتی 3 هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار امسال اختصاص یافته است و در این پروژه‌ها  50 درصد بودجه ساخت مدارس در مناطق شهری و در مناطق روستایی 30 درصد را خیران  تامین می‌کنند و مابقی اعتبار مورد نیاز را سازمان نوسازی مدارس تامین خواهد کرد.

رخشانی‌مهر بیان کرد: سال گذشته حدود 830 میلیارد تومان برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اختصاص یافت که 50 هزار بخاری نفتی در کل کشور جمع‌آوری شد و 24 هزار مورد آن مربوط به مکان‌های دارای علمک گاز بوده و در حال حاضر فقط 4 درصد مدارس کشور از بخاری نفتی استفاده می‌کنند به این دلیل که دسترسی به زیرساخت‌های گاز وجود نداشته است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: در استان کرمان پیش‌بینی شده که همه بخاری‌های غیراستاندارد تا پایان سال جاری جمع‌آوری می‌شود.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: در ابتدای طرح تعمیر و تامین سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در استان کرمان حدود 14 هزار کلاس درس غیراستاندارد وجود داشت و تا پایان سال گذشته حدود 6 هزار و 500 کلاس درس از لحاظ گرمایشی و سرمایشی استانداردسازی شده و سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی حدود 7 هزار و 600 کلاس درس دیگر در استان کرمان نیاز به استانداردسازی دارند.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضاهای آموزشی استان کرمان 4.9 مترمربع است، افزود: سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 مترمربع است و باید 0.3 مترمربع به ازای هر دانش‌آموزش استان کرمان اضافه شود تا به میانگین کشوری برسد.

رخشانی‌مهر ادامه داد: 10 استان کشور زیر خط میانگین سرانه فضاهای آموزشی قرار دارند که استان کرمان یکی از این 10 استان است اما فاصله آن نسبت به خط میانگین کشوری زیاد نیست.

رخشانی‌مهر گفت: طی سال 96 اعتبارات عمرانی ملی استان کرمان حدود 37 میلیارد تومان بوده که در سال گذشته به 158 میلیارد تومان رسید که نسبت به سال 96 بیش از 4 برابر رشد یافته است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در سال 97 برای جمع‌آوری مدارس خشت و گلی هدف‌گذاری کردیم که در مهر همان سال بیش از یک هزار کلاس درس خشتی و گلی در کشور وجود داشت که در این زمینه  رتبه اول، استان سیستان و بلوچستان  و رتبه دوم را  استان کرمان داشتند.

وی بیان کرد: سازمان نوسازی برای هوشمندسازی مدارس هیچ تعهدی ندارد و طی تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش با وزارت ارتباطات باید این مهم را وزارت ارتباطات صورت دهد.

بهره‌برداری از 328 کلاس درس در سال 98

 سیدمحمد واعظی‌نژاد مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان نیز اظهار کرد: در سال ۹۸ اداره کل نوسازی کرمان از محل طرح‌های ملی ۲۱۶ پروژه شامل یک هزار و ۱۴۰ کلاس درس در  زیربنای ۱۲۵ هزار متر مربع را شروع به ساخت کرده که از این تعداد ۳۲۸ کلاس درس تا پایان سال ۹۸ به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود:  بودجه بهسازی مدارس در سال ۹۸  در سطح ملی یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال بوده  و به  استان کرمان ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار  اختصاص یافته است.

واعظی‌نژاد با اشاره به اینکه ‏‪در سطح استان ۲۳ درصد مدارس فاقد استحکام هستند، بیان کرد:  تعداد یک هزار و ۳۳۵ مدرسه که شامل  ۶ هزار و ۲۰۰ کلاس درس است از این تعداد ۳۰ مدرسه با ۸۰ کلاس درس از پروژه‌های مدارس خشت و گلی باقی مانده بود که موفق شدیم مهرماه سال ۹۸ آن‌ها را نیز جمع‌آوری کنیم و مدارس جدید تحویل آموزش و پرورش دادیم.

وی گفت: سه هزار و  ۷۸۰ کلاس درس که دارای بخاری نفتی در سطح استان وجود داشت؛ در حال جمع‌آوری و تبدیل به سیستم استاندارد هستند  که تا پایان خردادماه به پایان خواهد رسید و  در این طرح از سال ۹۰ و ۹۱ تعداد پنج هزار و  ۸۵۰ کلاس درس استانداردسازی شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان بیان داشت:ما در سال ۹۸ با توجه به اهمیت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس موفق شدیم تعداد ۷۵۰ کلاس درس که دارای علمک‌ گاز بودند و از بخاری نفتی استفاده می‌کردند به سیستم‌های استاندارد مجهز کنیم.

 واعظی‌نژاد تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰۰ مدرسه بلوکی با یک هزار و ۵۴۴ کلاس درس و ۴۷ مدرسه سنگی با ۱۰۸ کلاس فاقد استحکام  در سطح استان داریم که برای بازسازی آنها نیاز به ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

وی ابراز داشت:  ۹۸۸ مدرسه با 4 هزار و 548 کلاس درس شامل مدارس با مصالح بنایی چادری و کانکسی در سطح استان داریم که در اولویت‌های بعدی ما قرار دارند.

واعظی افزود: در حوزه مشارکت‌های مردمی در سال ۹۸ مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال کمک خیران را داشتیم که نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰۰ برابری یافته است .

وی گفت: در سال جدید اهدافی را دنبال می‌کنیم که شروع عملیات اجرایی چهار مجتمع آموزشی به نام سرداران شهید حاج قاسم سلیمانی و پورجعفری با ۹۰ کلاس درس و  زیر بنای۱۴ هزار متر مربع، تحویل پروژه مجتمع آموزشی حیات طیبه در مهر ماه، شروع عملیات اجرایی هنرستان شهید مغفوری با ۳۶ کلاس درس و زیربنای 5 هزار مترمربع از جمله این اهداف است.

واعظی ادامه داد: ۲۶۳ پروژه با یک هزار و 527 کلاس درس در مناطق سیل زده جنوب و شرق استان بازسازی و تعمیر خواهد شد، جمع‌آوری کلیه بخاری‌های نفتی در سطح استان، بازسازی و تعمیرات سرویس‌های بهداشتی مدارس دایر سطح استان، استفاده از ظرفیت‌ حداکثری خیران، تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام و ...را می‌توان از جمله برنامه‌های پیش رو برشمرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان عنوان کرد:  بنا داریم ۲۲۱ پروژه و یک هزار کلاس درس از محل طرح های ملی، استانی، مشارکتی و خیری را در سال جاری به اتمام برسانیم.

انتهای پیام/80018/ب/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول