اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

پرتاب ماهواره به فضا، ساخت ماهواره برهای پیچیده و مدرن، ارسال موجود زنده به فضا، بومی سازی تجهیزات مورد نیاز ساخت و طراحی ماهواره از جمله دستاوردهای ایرانی است که به واسطه شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور توسعه یافته اند.

شبکه دانش‌بنیان‌های فضایی ایجاد می‌شود

به گزارش گروه  علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، باید همگی باور کنیم؛ ایران هم به لیست کشورهای دارای فناوری‌های پیچیده فضایی پیوسته است. فناوری های محدودی که در اختیار چند کشور توسعه یافته و قدرتمند اقتصادی قرار دارند. اما ایران هم با باور به دانش و داشته‌های داخلی خود توانست گوش‍ه ای از توانمندی های خود در این عرصه را به رخ جهان بکشد.

پرتاب ماهواره به فضا، ساخت ماهواره برهای پیچیده و مدرن، ارسال موجود زنده به فضا، بومی سازی تجهیزات مورد نیاز ساخت و طراحی ماهواره و غیره از جمله این دستاوردهای ایرانی است که به واسطه شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور توسعه یافته اند.

یکی از ویژگی‌های صنعت فضایی، همکاری و هم افزایی شرکت‌های دانش بنیان متعدد در این حوزه است. در سال ۹۹ شاهد شکل گیری شبکه ای از شرکت های دانش بنیان خواهیم بود که ماموریت طراحی و ساخت ماهواره های کوچک، پرتاب، در مدار قرار گرفتن و استفاده اقتصادی از آنها را به عهده خواهند داشت.

به گفته منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، این مهم ترین برنامه توسعه فناوری های فضایی در کشور است. برنامه ای برای اتصال فعالیت ها از مجموعه های دولتی به شرکت های خصوصی که در اولویت کاری ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری قرار گرفته و در حال اجرا است.

این کار دو مزیت برای کشور دارد یکی این که توانمندی متخصصان داخلی را چند سطح بالاتر می برد و دیگر این که زمینه صادرات توسط شبکه شرکت های دانش بنیان خصوصی بسیار سریع تر فراهم می‌شود.

آن طور که منطقی می گوید: با شکل گیری این شبکه، ایران از جمله کشورهای پیشتاز در حوزه فناوری های فضایی خواهد بود که کل عملیات طراحی، ساخت و بهره برداری ماهواره را به شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها متصل می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول