اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

درگاه نمایشگاه کتاب مجازی باید از کتابفروشی‌ها باشد/ بحران اصلی بعد از کروناست!

دبیر انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) گفت: درگاه نمایشگاه کتاب مجازی باید از کتابفروشی‌ها باشد تا کتابفروشی هم به مخاطب معرفی شود.

درگاه نمایشگاه کتاب مجازی باید از کتابفروشی‌ها باشد/ بحران اصلی بعد از کروناست!

«علی‎محمد اسماعیلی» دبیر انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره کسب و کار کتابفروش‌ها در روزهای منتهی به سال جدید و فروردین ۹۹ اظهار داشت: تقریبا دو ماه است کتابفروشی‌های کشور تعطیل هستند. این تعطیلی لطمه جدی به کتاب و صنعت نشر زده است. از ناشر تا مرکز پخش و کتابفروشی در این چرخه آسیب دیده‌اند.

* زمان اوج فروش، فروشگاه‌ها تعطیل شد

وی افزود: دقیقا در زمان پیک فروش و کار فروشگاه‌ها، شاهد تعطیلی آنها بودیم. زیرا بسیاری از کسب و کارها در ماه اسفند رونق می‌گیرند. از این رو فضای کتاب هم در اسفندماه دچار ضربه شدید شد. 

* بخشی از بحران مربوط به پسا کروناست

دبیر انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه کتاب جزو کالاهای اساسی خانواده‌ها نیست، بنابراین از اولین کالاهایی که از سبد خانوار حذف می‌شود، کتاب و کالاهای فرهنگی است، ابراز داشت: معمولا کتاب و کالاهای فرهنگی در اولویت حذف قرار می‌گیرند؛ چرا که برای خانواده‌ها در اولویت نیستند. این حذف باعث شد با بحرانی مواجه شویم که بخشی از آن مربوط به دوران کرونا و بخش اصلی آن مربوط به پس از کروناست. چرا که وضعیت اقتصادی مردم روی فروش تاثیرگذار است.

اسماعیلی ضمن اشاره به تعدیل نیرو در برخی کتابفروشی‌ها اظهار داشت: بسیاری از نیروها تعدیل شدند و برخی در انتظار تعیین تکلیف و برنامه‌ریزی دولت هستند. ما باید بدانیم مناسبت‌های مذهبی و ملی در فروش کتاب نقش مهمی دارند. اما وقتی برنامه‌های مناسبتی تعطیل شد، فروش‌های ویژه نیز از بین رفت. دوستان سعی کردند به سمت فروش‌های مجازی و فعال کردن صفحات خود بروند.

* محدودیت‌های رفت و آمد بین شهری و مشکلات ارسال کتاب/ چطور نمایشگاه کتاب را مجازی کنیم؟

وی تاکید کرد: برخی کتابفروشی‌ها که بستری آماده در فضای مجازی نداشتند، بیشتر از دیگران ضربه خوردند. حتی در برخی شهرستان‌ها وضع متفاوت‌تر است. آنها به دلیل محدودیت‌های حمل و نقل، کتاب را به سختی به دست مخاطب‌شان می‌رسانند. این مشکلات وجود دارد. البته بی‌انصافی‌هایی هم بود که به حساب کرونا گذاشته شده است. مثلا برخی تسویه حساب‌ها با ناشر و کتابفروش صورت نگرفته، چک‌ها برگشت خورده و مسائل مالی به شدت با مشکل مواجه است.

* طرح‌های حمایتی و فصلی ارشاد 

دبیر انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که طرح‌های فصلی وزارت ارشاد تا چه میزان می‌تواند کمک‌کننده باشد، گفت: این طرح‌ها تا مقطعی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در واقع مقطعی هستند. البته خانه کتاب با طرحی کمک کرد تا هزینه پستی کاهش یابد و کتاب‌ها آسان‌تر ارسال شود. اما اگر این طرح ادامه نیابد در آینده دچار مشکل خواهیم شد. 

* تاسیس یک کتابفروشی به مراتب هزینه‌بردارتر از نگهداری آن است

اسماعیلی گفت:‌ مشکل اصلی ما پساکروناست. من می‌بینم که در حال حاضر بسیاری از دوستان در کتابفروشی‌ها تا پاسی از شب در کتابفروشی حضور دارند تا از طریق فضای مجازی و تولید محتوی کتاب را معرفی و سپس به دست مخاطب برسانند. نکته مهم اینکه اگر دولت قصد انجام حمایت یا کاری را دارد، باید به موقع اقدام کند. اگر کتابفروشی تعطیل شود، راه‌اندازی آن خیلی سخت‌تر از حفظ آن است. بنابراین نباید اجازه دهیم پرچم کتابفروشی‌ها به زمین افتد. در واقع این افتادن پرچم تخریب فرهنگی است که اگر رخ دهد (بخشی از آن با کرونا رقم خورده است) تاثیرات جبران ناپذیری دارد. پس الان زمان کمک و حمایت مالی است. اگر این زمان بگذرد و کتابفروشی تعطیل شود، آن وقت شاید هر چقدر هم هزینه کنیم کسی پای کار کتابفروشی نیاید.

* درگاه نمایشگاه کتاب مجازی باید از کتابفروشی‌ها باشد 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نمایشگاه کتاب و اینکه شنیده می‌شود برخی مسئولین قصد دارند آن را مجازی برگزار کنند، گفت: چرخه نشر باید کارش را درست انجام دهد. پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است فروش مجازی انجام شود، این امر از طریق کتابفروشی‌ها صورت گیرد. درگاه نمایشگاه کتاب مجازی باید از کتابفروشی‌ها باشد تا کتابفروشی هم به مخاطب معرفی شود.این امر حسن‌هایی دارد. هم ارتباط مردم با کتابفروشی‌ها حفظ می‌شود و هم آنها بیشتر به مردم معرفی می‌شوند. 

* انتقال نمایشگاه کتاب به پاییز به ضرر کتابفروشی‌هاست

دبیر انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه اگر نمایشگاه کتاب در فصل پاییز برگزار شود، شرایط چگونه خواهد بود، گفت: این تغییر زمان برگزاری باز هم برای کتابفروشی‌ها سخت خواهد بود؛ زیرا پیک فروش کتابفروشی‌ها شهریور و مهر ـ بهمن و اسفند است. اگر در آن بازه (پاییز) نمایشگاه برگزار شود، کتابفروشی‌ها تعطیل و این چرخه معیوب ادامه دار خواهد بود.

* یک پیشنهاد: صداوسیما تسهیلاتی برای تبلیغ کتاب در نظر بگیرد

اسماعیلی ادامه داد: پیشنهاد این است که صداوسیما به کمک رفع آسیب این روزهای خانواده نشر بیاید تا علاوه بر کمک مالی تسهیلاتی در راستای تبلیغات در جهت فرهنگسازی ارائه کند. از سوی دیگر وزارت ارشاد باید پای تبلیغات بیاید و کتابفروشی‌ها را به عنوان پاتوق فرهنگی معرفی کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول