اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

توجیه قتل شهروند سعودی در جریان پروژه «نئوم» از سوی ریاض و انتقاد کاربران توئیتر

ریاست امنیت کشور سعودی که تحت فشار افکار عمومی ناچار شد، به قتل شهروند سعودی در جریان اجرای پروژه «نئوم» در تبوک واکنش نشان دهد و آن را توجیه کند، از سوی کاربران توئیتر به باد انتقاد و تمسخر گرفته شد.

توجیه قتل شهروند سعودی در جریان پروژه «نئوم» از سوی ریاض و انتقاد کاربران توئیتر

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی کشته شدن یکی از شهروندان سعودی به نام «عبد الرحیم أحمد محمود الحویطی» در روستای باستانی «الخریبه» واقع در منطقه «تبوک» در نزدیکی شهر «العلا» از توابع مدینه منوره، که تنها به دلیل عدم همکاری با رژیم سعودی بر سر اجرای پروژه «نئوم» جان خود را از دست داد، موجی از انتقادات علیه این رژیم در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

ماجرا از این قرار است که اخیرا مسئولان عربستان سعودی برای اجرای پروژه رؤیاپردازانه ولی‌عهد این کشور موسوم به اَبرشهر «نئوم»، دست به اخراج سکنه‌ای زده‌اند که در منطقه پروژه، سکونت دارند.

گفته می‌شود که الحویطی  به این دلیل که مخالف تخریب خانه‌اش و تخلیه آن برای اجرای پروژه گردشگری نئوم بوده، به گلوله بسته شده و جان خود را از دست داده است.

فعالان شبکه‌های اجتماعی و فعالان حقوقی این اقدام رژیم سعودی را محکوم  کردند.

الحویطی پیشتر، با انتشار چند ویدئو از خود، از اشغالگری و رفتار ناشایست مسئولان سعودی با شهروندان خود انتقاد کرده بود. وی در یکی از این ویدئوها می‌گوید که که تخلیه این روستا و چند روستای دیگر، بخشی از مرحله نخست پروژه نئوم است و هم اکنون نیز، مسئولان سعودی، در حال اخراج مردم از منازلشان هستند.

وی حتی هشدار داده بود که بعید نیست، مقامات امنیتی سعودی به خانه او حمله کنند و با متهم کردن او به اقدام تروریستی، جانش را بگیرند اما وی اکنون، رنج ملت فلسطین را در هنگام کوچ اجباری از سوی اسرائیلی‌ها را درک می‌کند زیرا در شرایط مشابهی قرار دارد.

فعالان شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از نحوه حمله نیروهای امنیتی به منزل این شهروند سعودی و تیراندازی به سوی او پس از آنکه حاضر به خروج از منزلش و تحویل آن به سعودی‌ها نبود، منتشر کردند که با واکنش‌های متعددی مواجه شد.

رژیم سعودی در ابتدا تلاش کرد که این قتل را نادیده بگیرد و واکنشی به آن نشان ندهد اما در نهایت مجبور شد که به این حجم از حملات صورت گرفته علیه رژیم آل سعود در شبکه‌های مجازی، واکنش نشان دهد و پس از گذشت 48 ساعت از قتل الحویطی، ریاست امنیت کشور عربستان بیانیه‌ای رسمی صادر کند.

سخنگوی رسمی نهاد ریاست امنیت کشور سعودی طی بیانیه‌ای که در خبرگزاری رسمی سعودی (واس)، منتشر شد، مدعی شد:

«صبح روز دوشنبه (۱۴۴۱/۰۸/۲۰) و در هنگام اقدام طرف ویژه و مسئول دستگیری یکی از افراد تحت تعقیب به نام عبدالرحیم بن احمد محمود أبوطقیقة الحویطی (با تابعیت سعودی) در منزلش واقع در منطقه تبوک، وی اقدام به تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی کرد. وی پشت کیسه‌های شنی بر بالای منزلش سنگر گرفته بود و به تمامی درخواست‌ها و هشدارهای نیروهای امنیتی و حتی یکی از برادرانش برای تسلیم شدن، پاسخ نداد».

«لذا در پی تداوم تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی و پرتاب کوکتل مولوتوف، شرایط ایجاب کرد که وی هدف قرار گیرد و خطرش خنثی شود. این امر به کشته شدن او و زخمی شدن دو نیروی امنیتی که همان زمان، به بیمارستان انتقال یافته‌اند، منجر شد. وضعیت سلامت آنها خوب است.»

در ادامه این بیانیه اعا شده که با تفتیش منزل این فرد، میزان زیادی اسلحه و گلوله و کوکتل مولوتوف ضبط شده و ریاست امنیت کشور به صراحت تاکید می‌کند که با قاطعیت با هرگونه اقدام علیه امنیت کشور به هر شکلی که باشد، برخورد خواهد کرد.

فعالان فضای مجازی به این بیانیه نیز واکنش نشان دادند.

«ترکی الشلهوب» از فعالان شبکه توئیتر نوشت:  او را کشتند زیرا حاضر نشد زمین و خانه‌اش را تسلیم کند و سپس با وقاحت تمام می‌گویند که تحت تعقیب امنیت بوده؛ چه چیزی برای السیسی باقی گذاشتید. (اشاره به اقدام مشابه دولت السیسی در مصر).

 

چندین کاربر نیز با باز نشر تصاویر و ویدئوهای الحویطی، وی را شهید دانستند و برخی نیز گفتند که تنها احمق‌ها این توجیه دستگاه امنیتی سعودی را باور می‌کنند.

 

 

حساب کاربری به نام «قبل و بعد» نیز با بازنشر یک ویدئو از الحویطی و اتهام زنی‌ رژیم سعودی علیه او، تایید کرد که پیشگویی او با این بیانیه ریاست امنیت کشور درست از آب درآمد.

 

برخی کاربران نیز با شهید و مظلوم خواندن این شهروند سعودی، تاکید کردند که رژیم سعودی مانند همیشه دروغ می‌گوید. حتی برخی کاربران تصاویری از نحوه کشته شدن الحویطی و حمله نیروهای امنیتی به منزل او منتشر کردند تا دروغ دستگاه امنیتی سعودی مبنی بر اینکه ادعا کرده، وی به سوی نیروهای امنیتی تیراندازی کرده، فاش شود که اغلب فیلم‌ها لحظاتی پس از انتشار، سانسور و غیرفعال شده‌اند.

 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول