اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

سفر به «حافظیه» و «سعدیه» با تور مجازی+لینک

این روزها که با آمدن یک مهمان ناخوانده به نام کرونا، قرنطینه سهم مردم در تمام جهان شده و برای از بین بردن آن و کمک به کادر درمانی چاره ای جر ماندن در خانه وجود ندارد، می توانید از خانه و با یک کلیک کوچک سفر مجازی به جاذبه های گردشگری ایران همچون حافظیه و سعدیه را تجربه کنید.

سفر به «حافظیه» و «سعدیه» با تور مجازی+لینک

خبرگزاری فارس؛ سعیده اسدیان: تا همین چند ماه پیش هیچ کس فکر نمی کرد سفر رفتن و گشت و گذار آن هم در ایامی همچون تعطیلات نوروزی تبدیل به آرزو شود، خیلی ها نقشه کشیده بودند که کجا بروند و چگونه خستگی یکسال کار و تلاش را با چند روزی سفر و دورهمی از تن به در کنند اما ویروس کرونا اژدهایی شد که ناگهان همه چیز را از بین برد، بلیط های قطار و هواپیما کنسل شد و چمدان ها خالی و بسیاری از ماشین ها، کنار خانه پارک شدند تا شاید روزی دوباره راهی جاده ها شوند.

حالا این روزها با آمدن این مهمان ناخوانده و سرکش، قرنطینه سهم مردم در تمام جهان شده و برای از بین بردن آن و کمک به کادر درمانی چاره ای جر ماندن در خانه وجود ندارد.

بسیاری از شهرهای ایران هم که این روزها میزبان مسافران نوروزی بودند خلوت تر از همیشه هستند، مثل شیراز که همیشه، چه در موج اول سفرهای نوروزی و چه در موج دوم، گردشگران زیادی را چه از داخل کشور و چه از خارج کشور به سمت خود می کشید.

شهری که تنها یک حافظیه و سعدیه آن هوش از سر مسافر می برد و قدم زدن در اطراف ارگ کریمخوانی اش حال و هوای عجیبی داشت، حالا خالی از مسافر شده اما هنوز هم می توان آن را تماشا کرد.

درست است که کرونا امکان سفر حضوری را از ما سلب کرده اما می توانیم از خانه و با یک کلیک کوچک در اینجا سفر مجازی به حافظیه را تجربه کنیم و از اینجا هم به سعدیه برویم.

 

به حافظیه خوش آمدید

در ابتدای ورود شاید موسیقی روی این تور مجازی کمی توی ذوق بزند چون به هر حال انتظار می رود هنگام تماشای حافظیه شعری از خود لسان الغیب به گوشتان برسد، همانطور که وقتی به صورت حضوری وارد حافظیه می شود صدای موسیقی و شعر حافظ تمام محوطه را پر کرده اما این امکان وجود دارد که یا موسیقی را قطع کنید یا خودتان حال و هوای سفر مجازی را با پخش یک موسیقی مورد علاقه برای خودتان جذاب تر کنید.


نمایی از محوطه حافظیه

روی لینک که کلیک کنید صفحه ای بالا می آید که در سمت چپ آن چند آیکون برای نمایش منو، اشتراک گذاری، بزرگنمایی، موقعیت روی نقشه و... وجود دارد، همچنین در صورت داشتن تجهیزات می توانید از گزینه واقعیت مجازی هم استفاده کنید که قطعاً این بازدید را برایتان جذاب تر خواهدکرد.

اینجا خبری از پیرمردهای اهل دل جلوی حافظیه نیست و کسی هم زیر گنبد فیروزه ای برایتان فال نمی گیرد اما می توانید با خیال راحت زیرگنبد فیروزه ای و در کنار مزار حافظ بنشینید و خودتان با دیوان فالی که در دست دارید تفألی بزنید.

 

گنبد فیروزه ای نماد چیست؟

«حافظیه» که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز شناخته می شود، در مساحتی حدود 2 هکتار و با دو صحن شمالی و جنوبی ساخته شده، نمای بیرونی گنبد حافظیه نمادی است از آسمان، این نما شبیه به کلاه درویشان ترک است و رنگ‌های استفاده‌ شده در داخل آن را آبی فیروزه‌ای، سرخ ارغوانی، سیاه‌  و سفید و قهوه‌ای سوخته تشکیل می دهند.


نمایی از سقف گنبد فیروزه ای

در سمت چپ رواق بیست ستون، آرامگاه خاندان قوام قرار گرفته و در سمت راست حیاط شمالی، دیوار دارای 14 طاق‌نما است که آرامگاه خاندان معدل را نشان می دهد.


آرامگاه خاندان معدل

آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی که در سال 1354 از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت با شماره 1009 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، میزبان کنسرت محمدرضا شجریان در سال 42 و کنسرت شهرام ناظری در سال 70 بوده است.

معماری حافظیه

اولین بنایی که بر مزار لسان‌العرفا ساخته شد، 65 سال پس از مرگ او توسط شمس‌الدین محمد یغمایی بناگذاری شد اما در دوره حکومت صفویان، نادرشاه افشار، زندیه، قاجار و پهلوی بارها مورد مرمت قرار گرفت و بخش هایی به آن اضافه شد.


روز مرگم نفسی مهلت دیدار بده/ تا چو حافظ ز سر جان و جهان برخیزم

بعد از دوره پهلوی و حضور مهندسان، شرکت ها و معماران اروپایی در ایران، معماری سنتی ایرانی و اسلامی هم تحت تأثیر معماری مدرن غرب قرار گرفت و آثار تاریخی ایران با تحولی عظیم مواجه شد، تا جایی که در سال 1314 طرحی که توسط باستان شناس و معمار بزرگ فرانسوی یعنی آندره گدار برای مجموعه‌ حافظیه  شیراز پیشنهاد شد، با نظارت علی سامی و همکاری علی‌اصغر حکمت و رئیس سابق اداره‌ فرهنگ فارس یعنی سرهنگ علی ریاضی پیاده‌سازی شد.

به سعدیه خوش آمدید

پس از گشت و گذار در حافظیه حالا سری به «سعدیه» می زنیم، جایی در بلوار بوستان و نزدیک باغ دلگشا که آرامگاه شاعر ایرانی، سعدی شیرازی است.

اینجا همان جایی است که روزگاری سعدی در آن زندگی می‌کرده و در همین مکان هم از دنیا رفته است.

اولین چیزی که به محض ورود توجه شما را جلب می کند حوضچه‌ای است که در جلوی رواق یا پیشگاه قرار گرفته و گردشگران هنگام گذر از کنار آن اول آرزو می‌کنند و بعد به امید برآورده شدن آرزویشان، سکه ای را داخل حوضچه می اندازند.

البته باور عموم بر این است که اگر سکه روی سکه دیگری بیافتد، نباید امیدی به برآورده شدن آن آرزو داشت.

آرامگاهی با الهام از چهلستون

تمام محوطه پر است از سنگ های مرمر و لاجوردی، کمی جلوتر پله هایی است که شما را به مزار سعدی می رساند، محوطه ای که با الهام از چهلستون ساخته شده و در عمق 10 متری آن قناتی وجود دارد که آب آن مملو از مواد گوگردی و جیوه است.

در سمت چپ آرامگاه، حوض ماهی در داخل یک شکل هشت ضلعی‌ جای گرفته و اینطور معروف است که سعدی، نزدیک زاویه خود، حوضچه‌هایی از سنگ مرمر ساخته بود که آب در آن ها جریان داشته‌ و زمانی شستشو در این آب، مخصوصاً در شب چهارشنبه سوری جزو اعتقادات مردم شیراز بوده‌ است.

در هفت گوشه از هشت گوشه ساختمان، 7 کتیبه خطی قرار دکه بر روی دیواره های آن ابیاتی از گلستان، بوستان، قصاید، بدایع و طیبات سعدی انتخاب و به قلم و خط «ابراهیم بوذری» نوشته شده است.

اگر بعد از کرونا قصد سفر به شیراز را داشتید، شب های آن در کنار حافظیه و سعدیه را از دست ندهید، در بلوار گلستان نزدیک آرامگاه سعدی هم تعدادی از بستنی و فالوده‌فروشی‌های شیراز قرار گرفته که می تواند تجربه لذت بخشی باشد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول