اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دمیدن جریان خاص بر «شیپور سیاسی» در بحران کرونا

مروری بر نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی در مقابله با بحران جهانی کرونا قابل تأمل خواهد بود، جریان خاص سیاسی تلاش می‌کند با استفاده از فضای به وجود آمده ناشی از این بیماری تمایلات سیاسی‌ و حزبی خود را محقق کند.

دمیدن جریان خاص بر «شیپور سیاسی» در بحران کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیماری کرونا با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از حضورش در ایران و ابتلای ۷۷ هزار و ۹۹۵ نفر به این ویروس منحوس هنوز درباره تاریخ انقضا و مرگ این بیماری مدرن نمی‌توان با قطعیت سخن گفت و کرونا هر روز ابعاد جدیدی از ویژگی‌های خاص خود را نه تنها برای مردم عادی بلکه برای متخصصان امر بهداشتی و درمانی جهان نیز بروز می‌دهد.

آنچه تاکنون در ایران مقابل شیوع و گسترش ویروس کرونا اتفاق افتاده است یک تفاوت جدی و عمده با سایر کشورها دارد، اخبار داخلی غرب حکایت از آن دارد که مسؤولان و سردمداران پر طمطراق آمریکایی و اروپایی خلاف ادعاهای قبلی‌شان مبنی بر توانایی کنترل بیماری ولی روز به روز بر تعداد مبتلایان و کشته‌های ناشی از کرونا در این کشورها افزوده می‌شود.

در ایران مردم همه با هم برای مقابله منسجم با کرونا همدل شده‌اند، مسؤولان نیز با یکپارچگی تلاش می‌کنند تصمیماتی را اتخاذ کنند که ضمن کنترل روند صعودی مبتلایان زودتر به نقطه عطف منحنی صعودی ابتلا نزدیک شده و روند نمودار سیر نزولی به خود بگیرد و نهایتاً صفر شود که در همین راستا همکاری و همدلی مردم در ایام عید منجر شد تا از آمار مبتلایان کاسته شود، هرچند تداوم روند فعلی همچنان نیازمند تصمیمات کارشناسی و منسجم مسؤولان و همراهی مردم را می‌طلبد چرا که عادی کردن شرایط و بازگشایی برخی اصناف نگرانی‌هایی برای مسؤولان بهداشتی ایجاد کرده تا جایی که مسؤولان ارشد وزارت بهداشت از اینکه مجدداً روند ابتلا صعودی شود ابراز نگرانی کردند.

در این میان مروری بر نقش احزاب و تشکل‌های سیاسی در مقابله با این بحران جهانی قابل تأمل خواهد بود. در شرایطی که مردم بی‌توجه به سایر مشکلات خود نظیر مسائل اقتصادی با تمام قوا در حال مبارزه و نبرد با این بیماری منحوس هستند، جریان خاص سیاسی که در انتخابات گذشته شکست‌خورده است تلاش می‌کند با استفاده از فضای به وجود آمده ناشی از این بیماری تمایلات سیاسی‌ و بهره‌برداری خاص حزبی را محقق سازد و زمینه فعالیت سیاسی برای آینده را آماده کند.

 

حالا هم با وجود اینکه مردم به شدت به مقابله با کرونا می‌اندیشند و تمام حاکمیت در خدمت رفع این مشکل است؛ فعالان سیاسی اصلاح‌طلب نامه رفع حصر می‌نویسند و برخی هم با بیانیه‌ای به ظاهر بهداشتی، ظهور سیاسی پیدا می‌کنند؛ در همین رابطه، مصطفی تاج‌زاده معاون وزیر کشور اصلاحات و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ در کانال خود از نامه برای رفع حصر با امضای تنی چند از فعالان این جبهه سیاسی خبر داده است.

این نامه با واکنش فعالان دانشجویی اصفهان همراه شد و دانشجویان با صدور نامه‌ای به رئیس دستگاه قضا با اشاره به بهره‌برداری سیاسی این جریان از وضعیت پیش آمده ناشی از این بیماری نوشتند: انتظار از دستگاه قضا و عدالت‌گستر کشور این است که در اسرع وقت با توجه به مصلحت‌های کشور، زمان حکم حصر خانگی محصورین را در شورای امنیت به پایان رسانده و کیفرخواست اشخاص نامبرده و حامیان جاهل کنونی با هر مسؤولیتی را با توجه به ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی (نشر اکاذیب پیرامون تقلب در انتخابات و جابجایی آراء، نشر اکاذیب در خصوص شکنجه و تجاوز به زندانیان، احراق و تخریب و اخلال در نظم عمومی کشور و خسارت به تمامیت جسمانی افراد) و با توجه به ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی در دایره بغی (مصادیق افساد فی‌الارض و خروج از حکومت، جرائم سیاسی و امنیتی به همراه اقدام مسلحانه) تنظیم نموده و به مجازاتِ واقعی و منطبق با خیانت‌های آنان، در دادگاه انقلاب اسلامی محکوم گردند.

حالا جریان اصلاح طلب دیگری در اصفهان هم با بیانیه‌ای بهداشتی و درمانی پای به عرصه سیاسی کشور گذاشته است.

در این بیانیه آمده بود: این رخداد، رخدادی جهانی است. ما نگاه توطئه انگارانه به آن را مردود دانسته و تلاش می‌نماییم هر آنچه در توان داریم در راه مجاهدان راه وطن در طبق اخلاص بگذاریم. به باور ما سلایق مختلفی در مواجهه با این موضوع (کرونا) وجود دارد. به باور ما لجبازی و راه دگر رفتن در این مقوله ناپسند و شاید خطرناک است، پس الزاماً مسیر تعریف شده ستاد مرکزی مقابله با کرونا را تنها راه حل موجود جهت کنترل و مقابله با این وضعیت می‌دانیم.

این بیانیه واکنش یکی از احزاب اصلا‌ح‌طلب را هم در پی داشت. در کانال تلگرامی این حزب آمده بود: جبهه هماهنگی اصلاحات اصفهان با اولین بیانیه خود در فضای کرونایی پا به عرصه فضای مجازی گذاشت و با صدور این بیانیه رسماً وارد کارزار سیاسی استان اصفهان شد.

 

جبهه هماهنگی اصلاحات که به مراتب رویکرد رادیکالی بیشتری نسبت به شورای هماهنگی اصلاحات در اصفهان دارد با اولین بیانیه خود در فضای کرونایی پا به عرصه فضای مجازی گذاشت و با صدور این بیانیه رسماً وارد کارزار سیاسی استان اصفهان شد. با توجه به ساختار این جبهه در تهران، باید منتظر اقدامات بعدی این جبهه و دورخیز آنان برای انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری در فضای سیاسی استان اصفهان بود.

به نظر می‌رسد لزوم پرداختن به مطالبات مردم چه در شرایط کرونا و چه پسا کرونا باید اولویت جدی جریانات سیاسی کشور باشد که اقبال مردم به آن‌ها از همین رفتارهای مردمی و اینکه آن‌ها در بحران‌ها کنار مردم باشد گذر می‌کند و راهی غیر از این ندارند و تجربه گذشته نشان داده است دمیدن بر شیپور سیاسی در شرایط بحرانی که عموم مردم با آن روبرو هستند عایدی برای آنها نخواهد داشت.

انتهای پیام/۶۳۰۵۵/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول