اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد

فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای، اقدام آنکارا در بمباران شمال این کشور را نقض حریم هوایی و حاکمیت عراق اعلام کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، فرماندهی عملیات مشترک عراق در واکنش به حملات هوایی شب و روز گذشته پهپادهای ارتش ترکیه به منطقه کردستان به بهانه مقابله با عناصر پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان)، بیانیه صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق که امروز (پنجشنبه – ۱۶آوریل)، منتشر شد، آمده است: نقض حریم هوایی عراق از سوی هواپیماهای ترکیه در صبح روز چهارشنبه (۱۵ آوریل) و هدف قرار دادن ارودگاه آوارگان در نزدیکی «مخمور» را محکوم می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام تحریک‌‌آمیز با تعهدات مربوط به اصل حسن هم‌جواری و توافق‌نامه‌های بین‌المللی در تعارض است و نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می‌شود. چنین تجاوزهایی‌ می‌بایست در راستای احترام و التزام به منافع مشترک دو کشور، متوقف شود و بار دیگر تکرار نشود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه اعلام کرد که این کشور آماده همکاری و برقراری امنیت در مرزهای مشترک خود با ترکیه است.

شب گذشته یک فروند پهپاد شناسایی ترکیه  با نقض حریم هوایی عراق وارد آسمان این کشور شد و با بمباران شمال شهر مخمور (در جنوب غرب اربیل) دو غیرنظامی را کشت.

صبح روز چهارشنبه نیز منابع آگاه از کشته‌شدن یکی از سرکرده‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) طی حمله هوایی ترکیه به ارتفاعات شمال استان «اربیل» در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

در پی این نقض حریم هوایی عراق از سوی ترکیه، نائب‌رئیس پارلمان، رئیس جریان حکمت ملی و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه‌های جداگانه حمله ترکیه به اردوگاه خانواده‌های آواره در جنوب شهر اربیل در منطقه کردستان عراق را محکوم کردند و خواستار برخورد جدی دولت عراق با نقض حریم هوایی کشورشان از سوی هر طرفی شدند.

یکی از اعضای فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز خواستار شکایت از ترکیه به شورای امنیت شد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع پ‌.ک‌.ک بیش از دو سال است که در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور و نیز از چند ماه قبل در شمال عراق و ارتفاعات قندیل آغاز شده است. مناطق کوهستانی شرق و جنوب شرقی ترکیه و نیز ارتفاعات شمال عراق و سوریه محل استقرار عناصر گروه پ‌ک‌ک است.

نیروی هوایی ترکیه از جولای ۲۰۱۵ و درپی شکسته شدن توافق آتش‌بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران کرده است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول