اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

مادر اولین زن شهیده استان بوشهر درگذشت

مادر شهیده سمنبر عالی‌پور اولین زن شهیده استان بوشهر، بر اثر سکته مغزی درگذشت.

مادر اولین زن  شهیده  استان بوشهر درگذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، روز گذشته آمنه بردستانی، مادر شهیده سمنبر عالی‌پور اولین زن شهیده استان بوشهر، بر اثر سکته مغزی در بیمارستان کنگان درگذشت.

شهیده سمنبر عالی‌پور اولین زن شهیده استان بوشهر در دوم شهریورماه ۱۳۳۶ در روستای سرمستان بخش آبدان متولد شد و بعد از ۶ سالگی با خانواده به بندردیر مهاجرت و در ۱۵ سالگی ازدواج کرد.

وی در دیر با تشکیل کلاس‌های سوادآموزی بانوان را به حضور در صحنه‌های انقلاب و تبعیت از فرامین امام‌خمینی(ره) فرا می‌خواند.

محرم ۱۳۵۷ بود که نیروهای انقلابی شهر دیر در شب سوم محرم در حسینیه اعظم تجمع کردند و تصمیم به راهپیمایی اعتراض‌آمیز گرفتند.

صبح روز سوم محرم مصادف با ۱۳ آذرماه، شهیده عالی‌پور هم به صفوف راهپیمایان پیوست و با پیمودن خیابان امام حسین(ع) فعلی و طی کردن مسیری از خیابان، که روبه‌روی بخشداری محل (فرمانداری کنونی) بود، مأموران شاه شروع به تیراندازی می‌کنند که وی از ناحیه کمر مورد اصابت گلوله قرار گرفته و خون زیادی از او می‌رود.

راهپیمایان او را به بهداری کوچک محل می‌رسانند و با توجه به وضعیت جراحتش، او را به بیمارستان بوشهر اعزام کردند که در بین راه، در حوالی روستای زادگاهش، سرمستان، با دهان روزه به شهادت رسید.

با توجه به وصیت شهیده و وضعیتی که در شهر دیر حاکم بود و ترس برادرش از ممانعت سربازان برای خاک‌سپاری، پیکر مطهر شهیده سمنبر عالی‌پور را در قبرستان قدیمی روستای سرمستان آبدان به خاک سپردند.

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول