اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

همکاری‌های بازرگانی محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و قرقیزستان

معاون نخست وزیر و معاون اول نخست وزیر قرقیزستان در نشستی ویدئویی گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشوررا بررسی کردند.

همکاری‌های بازرگانی محور گفت‌وگوی مقامات ازبکستان و قرقیزستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «سردار عمرزاق اف» معاون نخست وزیر، وزیر سرمایه گذای و تجارت خارجی ازبکستان و «کوباتبیک باران اف» معاون اول نخست وزیر قرقیزستان در نشست ویدئویی گسترش بیش از پیش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین 2 کشوررا بررسی کردند.

طرفین در این نشست چگونگی اجرای توافقات متقابل در همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی و همچنین چشم انداز اقدامات اولویت دار مبنی بر به کار بردن پتانسیل موجود در این زمینه را بررسی کردند.

موضوعاتی مانند پیشنهادات افزایش مبادلات بازرگانی از طریق توسعه صادرات کالاهای تولید ازبکستان و قرقیزستان، گسترش تعامل صنعتی در زمینه کشاورزی، فناوری‌های کشاورزی، منسوجات و مصالح ساختمانی همزمان با فروش تولیدات در بازارهای کشورهای سوم مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین همچنین برگزاری نشست دوره‌ای کمیسیون بین دولتی در همکاری‌های  اقتصادی و بازرگانی را نیز بررسی کردند.

در این نشست ویدئویی همچنین بر اقدامات در دست انجام توسط دولت 2 کشور مبنی بر مقابله با شیوع ویروس کرونا، تامین امنیت شهروندان 2 کشور و کاهش پیامدهای اقتصادی بحران جهانی و همچنین ساز و کارهای همکاری‌های دوجانبه در این مسیر تأکید کردند.

طرفین در پایان این نشست ویدئویی در مورد ایجاد ساز و کار همکاری‌های دوجانبه دائمی در سطح روسای سازمان‌های اقتصادی خارجی که با کمک آنها طرفین به فعالیت کارشناسی مبنی بر رفع موانع موجود بر سر راه تجارت ادامه می‌دهند، به توافق رسیدند.  

ازبکستان و قرقیزستان در زمینه‌های مختلف به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی بیش از پیش همکاری می‌کنند.

در حال حاضر در ازبکستان 57 شرکت با مشارکت سرمایه گذاران قرقیزستانی از جمله 4 شرکت با صد درصد سرمایه سرمایه گذاران قرقیزی در زمینه‌های تولید مصالح ساختمانی، شیرینیجات و کفش، خرده فروشی، موادغذایی، فعالیت تبلیغاتی، خدمات حمل و نقلی فعالیت می‌کنند.

در قلمرو قرقیزستان با مشارکت شهروندان ازبکستان 51 واحد شرکت مشترک ایجاد شده است.

مبادلات بازرگانی بین ازبکستان و قرقیزستان در 11 ماه سال 2018 میلادی با 55 درصد افزایش به 363 میلیون دلار رسیده است.

قرقیزستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 29 سپتامبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 16 فوریه سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول