اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

آمار کرونا کم تر شد؛ ضدانقلاب فعال شد

هم‌زمان با کاهش تلفات کرونا در کشورمان، شایعات رسانه‌های ضدانقلاب علیه ایران و شبهاتی از جنس زیر سوال بردن آمارها افزایش پیدا کرده است.

آمار کرونا کم تر شد؛ ضدانقلاب فعال شد

از شایعه تا واقعیت: سیر کاهش تعداد مبتلایان و قربانیان کرونا در کشورمان چند روزی است که نزولی شده به طوری که از روز سه‌شنبه با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت تعداد نفراتی که در ۲۴ ساعت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خودشان را از دست دادند، دو رقمی شدند.

کیانوش جهانپور  روز ۲۶ فروردین مقابل دوربین‌ها قرار گرفت و عنوان کرد: از دیروز تا امروز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و همچنین ۹۸ بیمار جان خود را از دست دادند.

کاهش تعداد قربانیان کرونا در کشورمان در چند روز اخیر نیز ادامه پیدا کرد اما همزمان با این کاهش تلفات، میزان شایعات و شبهاتی که رسانه‌های ضدانقلاب و معاند در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای به راه انداختند، افزایش پیدا کرد.

این رسانه‌ها که از کاهش قربانیان در ایران عصبانی شدند سعی کردند تا دور جدیدی از شایعات خود درباره میزان آمار مبتلایان و قربانیان کرونا را کلید بزنند.

در ادامه تعدادی از این شایعات را با هم مرور می‌کنیم"

* تلمبار شدن اجساد در بیمارستان‌های تهران!

 برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ضدانقلاب فیلمی از اجساد قربانیان کرونا در یک بیمارستان را منتشر کردند و مدعی شدند که این گوشه‌ای از آمارهای کشته‌های کرونا در تهران است که مسئولان اعلام نمی‌کنند.

 

اما بررسی فیلم و برچسب روی اجساد که نام بیماران را به زبان خارجی نوشته (ثانیه ۲۸ فیلم) بود نشان داد که این فیلم نمی‌تواند بیمارستانی در ایران باشد.

 

* شایعه علیه روحانی 

 رسانه انگلیسی ایران اینترنشنال نیز در مطلبی مدعی شده بر اساس اطلاعاتی که به دست آن‌ها رسیده است حسن روحانی،‌ در جلسه روز سه‌شنبه ۱۹ فروردین شورای عالی امنیت ملی گفته که حتی اگر دو میلیون نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست بدهند،‌ به دلیل وضعیت اقتصادی نمی‌توان کشور را تعطیل کرد.

 

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در واکنش به این شایعه نوشت: هفته‌ی گذشته، یک جلسه‌ی ستاد ملی کرونا، یک جلسه با روسای کمیته‌های آن، دو جلسه هیأت دولت و یک جلسه ستاد اقتصادی به ریاست روحانی برگزار شده و «شورای عالی امنیت ملی» جلسه‌ای نداشته است. بدیهی است که هر نقل قول از جلسه‌ای که اساسا برگزار نشده،کذب محض و دروغ آشکار است.

 

* خاله خانم و شایعه‌ای جدید

یکی از کاربران شبکه های اجتماعی به تازگی با انتشار توییتی آمار بهبودیافتگان از کرونا و قربانیان کرونا را زیر سوال برد. وی در این توییت مدعی شد که از ستاد ملی کرونا تماس گرفتند و گفتند که حال بیمارتان خوب است و مرخص شدند درحالی که خاله ام چند روز پیش فوت کرده بود.

بنابر استعلام خبرنگار ما از ستاد مبارزه با کرونا، هرگز شخصی از این ستاد  تماس نمی‌گیرد که بگوید بیمارتان بهبود یافته و مرخص شده است.

 

* شایعه بالابودن آمار کرونایی‌ها در ایران

برخی‌رسانه‌های بیگانه با ادعای استناد به گزارش های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کردند میزان مرگ و میر کرونا در ایران بیشتر از آمار اعلام شده از سوی مسئولان ایران است.

 

این شایعه درحالی است که محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد از تحریف گزارش آن‌ها گفت:  براساس آمارهای منتشر شده از تجربه چین در خصوص مبتلایان با علایم خفیف که نیازمند بستری در بیمارستان نبودند و نرخ مرگ و میر و هم چنین مبنای تعیین شده برای اعلام موارد «قطعی ابتلا به کرونا» توسط روابط عمومی ستاد ملی کرونا، تخمینی از تعداد احتمالی موارد ابتلا به ویروس انجام شده است که مورد تحریف و شانتاژ رسانه‌های بیگانه قرار گرفت.

قاسمی افزود: داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس به هیچ وجه متعرض آمار مسوولین ستاد ملی کرونا نشده است بلکه صرفا میزان حساسیت تست RT- PCR مربوط به تشخیص کرونا را بررسی کرده که این موضوع در همه کشورهای درگیر با کرونا مصداق دارد.

 

البته نباید فراموش کرد که این آمار به دلیل رعایت توصیه های ایمنی و بهداشتی در روزهای اخیر بوده است و اگر از امروز شنبه که طرح فاصله‌گذاری هوشمند در تهران نیز آغاز می‌شود، مردم مسائل بهداشتی را رعایت نکنند با موج دوم شیوع کرونا در کشور روبرو خواهیم شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول