اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

از لغو آزمون هماهنگ پایه ششم تا برگزاری حضوری امتحان نهایی

هنوز برنامه امتحانات پایان سال دانش‌آموزان اعلام نشده است اما قرار است امتحان نهایی به صورت حضوری برگزار شود و امتحان هماهنگ استانی پایه ششم دبستان هم لغو شد.

از لغو آزمون هماهنگ پایه ششم تا برگزاری حضوری امتحان نهایی

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: مدارس کشور از اسفند سال گذشته به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شد و آموزش‌های دانش‌آموزان به صورت تلویزیونی و مجازی در جریان است؛ تصمیم‌گیری درباره بازگشایی مدارس کشور با ستاد ملی مبارزه با کروناست و بر همین اساس آموزش و پرورش به غیر از وضعیت امتحان نهایی که قرار است حضوری برگزار شود، هنوز نسبت به وضعیت امتحانات سایر دانش‌آموزان برنامه‌ای اعلام نکرده است.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش و دبیر کمیته آموزش و پرورش ستاد ملی مبارزه با کرونا 22 فروردین امسال در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه 90 درصد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش‌های تلویزیونی و مجازی معلمان قرار داشتند، گفت: «قبل از ورود کرونا به کشور 70 درصد محتوای آموزشی به دانش‌آموزان آموزش داده شده بود که اکنون بیش از 80 درصد محتوا آموزش داده شده و در برخی دروس این عدد به 85 درصد می‌رسد؛ در پایه دوازدهم نیز 90 درصد محتواها آموزش داده شده است».

مسؤولان آموزش و پرورش سناریوهای مختلفی را پیش‌بینی کرده‌اند تا در صورتی که ستاد ملی مبارزه با کرونا، مصوبات را اعلام کرد بتوانند متناسب با برنامه‌ریزی انجام شده، اقدام کنند.

یکی از سناریوها این بود که امتحانات تا همین میزان که دانش‌آموزان محتوای دروس را فرا گرفته‌اند، پایان یابد و امتحانات دانش‌آموزان برگزار شود که این خبر به سرعت در فضای مجازی، سایت‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما این موضوع فقط یکی از سناریوها بود.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش 25 فروردین به خبرنگار فارس گفت: «در دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش در سال 99، از مدیران و معلمان خواسته شد که در فرصت باقیمانده با استفاده از امکانات موجود، تمام مفاهیم آموزشی را به دانش‌آموزان منتقل کنند و هیچ بخش از کتاب درسی حذف نخواهد شد و امتحان پایان سال از تمام مفاهیم درسی خواهد بود؛ در نتیجه آموزش‌ها را در فرصت باقیمانده ادامه دهند».

وی درباره زمان امتحانات دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: «مقرر شد که چگونگی برگزاری امتحانات با هماهنگی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام شود؛ اگر قرار باشد که امتحانات حضوری باشد که باید ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند و اگر مجازی باشد که برنامه‌ آن پیش‌بینی شده است؛ برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیز تأکید شد که معلمان و مدیران تلاش کنند که تدریس تمام کتاب‌های درسی تا پایان اردیبهشت به اتمام برسد زیرا تمام محتوای کتاب درسی مبنای امتحانات و کنکور خواهد بود».

* برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به صورت حضوری

بحث برگزار شدن امتحان نهایی دانش‌آموزان به صورت حضوری در جلسه 129 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد؛ منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه، گفت: «در این جلسه وزیر آموزش و پرورش و معاون متوسطه این وزارتخانه اعلام کردند که ظرفیت‌های لازم با حفظ فاصله اجتماعی برای برگزاری آزمون‌های حضوری را دارند و بر این اساس مصوب شد که تاریخ برگزاری آزمون‌های حضوری باید منعطف بر اساس پروتکل‌های مصوب ستاد مقابله با کرونا تعیین شود».

کبگانیان از به تصویب رسیدن برگزاری امتحانات نهایی دوره متوسطه به صورت حضوری با رعایت تمامی استانداردهای لازم و با تاریخ‌های منعطف در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور خبر داد.

* امتحانات هماهنگ پایه ششم ابتدایی لغو شد 

در دوره ابتدایی چون ارزشیابی توصیفی ـ کیفی است، مشکل زیادی از بابت برگزاری امتحان نیست و نقش اصلی بر عهده معلم است اما مشکل بر سر امتحانات هماهنگ استانی پایه ششم بود که آن هم لغو شد.

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «در رابطه با امتحانات دوره ابتدایی، بر اساس ارزشیابی توصیفی ـ کیفی، معلم محور اصلی است. ما هم در دستورالعمل‌ها و برنامه عملیاتی که داریم، با معلمان به این شکل کار را جلو می‌بریم که میزان یادگیری دانش‌آموز را ارزیابی کنند؛ فعالیت در شاد نیز می‌تواند یکی از معیار ارزیابی باشد و هرچقدر بچه‌ها در این شبکه حضور فعال داشته باشند می‌تواند به عنوان معیار عملکردی کمک کند».

وی افزود: «درباره امتحان هماهنگ پایه ششم نیز در سال های گذشته به آن نقدهای وارد بود و امسال برگزار نمی‌شود زیرا خیلی کارکرد چندانی نداشت و اصلی کار ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، زحمات معلمان است که در طول سال می‌کشند و بازخوردهایی است که به صورت فرایندی ارائه می‌دهند».

با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در اواخر اسفند سال گذشته، وزارت آموزش‌ و پرورش می‌تواند تقویم زمانی مدارس را جابجا کند و اختیاراتی را به شورای آموزش‌ و پرورش استان‌ها می‌دهد تا بین 4 تا 6 هفته پس از بازگشایی مدارس، سال تحصیلی را ادامه دهد.

حاجی میرزایی 26 اسفند سال 98 گفت: «اختیاراتی به شورای آموزش و پرورش استان دادیم تا یک ماه به دوره آموزشی اضافه کنیم تا هم مرور آموزش مجازی شود و هم کسری آموزش را بتوانیم جبران کنیم؛ اجازه تقویم آموزشی در دست مجلس است اما ستاد ملی مبارزه با کرونا در این شرایط می‌تواند به ما اجازه دهد که تقویم زمان آموزش تغییر کند و ما بر این اساس اقدام می‌کنیم البته نمی‌خواهیم زمان سال تحصیلی آینده آسیب ببیند».

وی افزود: «اگر تعطیلات مدارس اضافه شود، دوره‌ها آموزشی بعد از بازگشایی مدارس فشرده‌تر شده و پنج‌شنبه و جمعه هم کلاس تشکیل می شود؛ ما تا 6 هفته موافقت گرفتیم که دوره آموزشی را افزایش دهیم؛ درباره زمان کنکور هم باید بگویم کنکور 3 هفته بعد از آخرین امتحانات نهایی برگزار می‌شود».

قرار است در جلسه روز یکشنبه هفته آینده ستاد ملی مبارزه با کرونا، موضوع ادامه تعطیلی و برنامه امتحانی دانش‌آموزان بررسی شود؛ باید دید ستاد ملی مبارزه با کرونا چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد و آیا تعطیلی مدارس ادامه دارد یا خیر؟

برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌هایی با عنوان «درخواست لغو امتحانات نهایی پایه دوازدهم» و «درخواست به تعویق افتادن امتحانات خرداد» خواستار پیگیری بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول