اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

«گل برینه» مراسمی سنتی به همراه وفور رزق برای عشایر ایلامی+ عکس و فیلم

«گل برینه» یکی از مراسم‌های سنتی عشایر در ایلام است که به ثبت ملی رسیده و کمتر کسی هم شاید در ایلام با آن آشنا باشد.

«گل برینه» مراسمی سنتی به همراه وفور رزق برای عشایر ایلامی+ عکس و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عشایر استان ایلام بخش عمده‌ای از جمعیت منطقه را تشکیل می‌دهند و اغلب به صورت سنتی و ‌کوچرو به پرورش دام مشغول می‌‌شوند، این افراد سهم بسیاری در تولید گوشت، لبنیات، پشم و... دارند.

مراسم پشم چینی و توزیع نذری

هر ساله با آغاز فصل بهار بر اساس سنت رایج و دیرینه در بین عشایر سطح استان به صورت گروهی و دسته جمعی اقدام به پشم چینی می‌کنند؛ در این راستا با دعوت مردم روستا در مراسم پشم چینی شرکت کردیم‌. در این مراسم که پشم گوسفندان را می‌چینند اقدام به توزیع نذری نیز کردند.

توزیع نذری در این مراسم دیرینه به باور مردم این دیار رزق و برکت را در پشم و حتی دام‌هایشان زیاد می‌کند، چرا که تمامی اقدامات بایستی برای رضای خداوند باشد.

رائد ناصری فر کارشناس ارشد مردم شناسی در این خصوص و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: قبل از پشم چینی به منظور تمیز شدن گوسفندان از گرد و خاک، خارهای چسبیده به پشم و حشرات موذی جوانان آنها را در یک آبگیر طبیعی یا برکه می‌شویند.

اجرای مراسم پشم چینی به نام «گل برینه»

وی افزود: پس از گذشت یک روز و خشک شدن پشم گوسفندان با تعاون و همکاری در بین مردم عشایر و کوچرو طی مراسم خاصی به نام «گل برینه» و اغلب به صورت دستی و با استفاده از ابزاری به نام (چرگ) اقدام به پشم چینی می‌کنند.

 

این کارشناس ارشد مردم شناسی، تصریح کرد: در پشم چینی زنان هم مشارکت دارند و پشم‌های چیده شده را از زمین بر می‌دارند و در گوشه‌ای جمع می‌کنند.

ناصری فر ادامه داد: پشم همه گوسفندان چیده می‌شود و پشم‌ها هم در گونی‌هایی جمع می‌شوند. پشم ماده اولیه صنایع دستی عشایر همچون گلیم، جاجیم، گبه، نمد و... است.

وی یادآور شد: هم زیستی عشایر با طبیعت بر زندگی آنان باعث شده نقوش دست بافته‌ها از طبیعت الهام گرفته شود و بر این اساس است که گلیم‌ها، قالی‌ها و جاجیم‌های عشایر پر از نقش مایه‌های حیوانی، گیاهی و نقش‌های ستارگان، ماه و خورشید شود.

گفتنی است؛ مراسم «گل برینه» در مورخ۴/۱۱/۹۱ به شماره ۷۷۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

1 میلیون و 400 هزار راس دام متعلق به عشایر ایلام

علی سلیمی مدیرکل امور عشایر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام نیز، گفت: پشم مرغوب یکی از مهم ترین محصولات تولیدی دام‌های عشایر استان ایلام است. عشایر استان ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام دارند که هر ساله در فصل بهار اقدام به پشم چینی می‌کنند.

وی افزود: عشایر استان ایلام سالانه حدود ۱۵۰۰ تن پشم تولید می‌کنند که به دلیل نبود صنایع تبدیلی از جمله ریسندگی در استان، پشم خریداری شده از عشایر ایلام به استان‌هایی مثل تهران و... ارسال می‌شود.

سلیمی اظهار داشت: بخش بیشتر این پشم‌های تولیدی در تهیه صنایع دستی و بافت قالی و گلیم کاربرد دارد و بخشی نیز به مصرف خود عشایر می‌رسد.

تولید 32 میلیارد ریالی پشم توسط عشایر در ایلام

مدیرکل امور عشایر، تصریح کرد: ارزش تولیدات پشم عشایر استان سالانه بیش از ۳۲ میلیارد ریال است.

سلیمی گفت: مهم ترین معضل و مشکلی که جامعه عشایری استان با آن مواجه است، فروش محصولات است چرا که اکثر تولیدات آن توسط دلالان به خارج از استان ارسال می‌شود.

سلیمی ادامه داد: با توجه به استفاده پشم و مو در صنایع دستی، ورود معاونت صنایع دستی ضروری است تا کارگاه‌های تولید صنایع دستی چون نمد و... با قیمت مناسب از پشم عشایر استان برای تولید آثار سنتی استفاده کنند.

چیدن پشم به شیوه سنتی بین ایلات و عشایر استان ایلام از گذشته وجود داشته که این رویه همچنان ادامه دارد، اگر این شیوه نوین شود بخش اعظم درآمد این محصول نصیب خود عشایر می‌شود و آنان می‌توانند از این راه نیز حصول درآمد کنند.

انتهای پیام/9708/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول