اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ائتلاف سنی جدید به ریاست «خمیس الخنجر» در عراق اعلام موجودیت کرد

با جدا شدن 25 نماینده از ائتلاف سنی «القوی العراقیه» در پارلمان عراق، ائتلاف جدیدی به نام «نواب المدن المحرره» اعلام موجودیت کرد.

ائتلاف سنی جدید به ریاست «خمیس الخنجر» در عراق اعلام موجودیت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هدی جارالله» نماینده پارلمان عراق از تشکیل یک ائتلاف سنی جدید به ریاست «خمیس الخنجر» بازرگان معروف عراقی به نام ائتلاف «نواب المدن المحرره» خبر داد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «شفق نیوز»، توضیح داد: اغلب اعضای این ائتلاف، پیش‌تر، از اعضای ائتلاف «القوی العراقیه» تحت ریاست «محمد الحلبوسی» هستند.

جارالله افزود که تاکنون، ۲۵ نماینده پارلمان به عضویت این ائتلاف سنی در آمده‌اند. این ائتلاف تحت عنوان فراکسیون «المدن المحرره» در پارلمان فعالیت خواهد داشت و از ائتلاف الحلبوسی جدا خواهد شد.ی

وی که خود یکی از اعضای ائتلاف جدید سنی است، گفت که ائتلاف المدن المحرره (اشاره به شهرهای آزاد شدن از دست داعش)، مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی خود را با «مصطفی الکاظمی» مامور تشکیل کابینه جدید عراق آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که ائتلاف القوی العراقیه به ریاست الحلبوسی، تا پیش از تشکیل ائتلاف جدید، با 40 کرسی از 329 کرسی پارلمانی، بزرگترین فراکسیون اهل سنت در پارلمان به شمار می‌رفت. 

پیشتر یکی از اعضای ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» از بروز اختلاف شدید در ائتلاف الحلبوسی بر سر معرفی وزیران پیشنهادی خود به الکاظمی و نحوه تقسیم کرسی‌های وزارتی خبر داده بود. گفته می‌شود که ائتلاف سنی، 6 کرسی وزارتی در کابینه جدید خواهد داشت و هنوز مامور تشکیل کابینه عراق در حال رایزنی با احزاب سیاسی شیعی، سنی و کردی برای انتخاب وزرای خود است.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نیز چند روز پیش از تشکیل قریب‌الوقوع این ائتلاف سنی جدید خبر داده بود  و نوشته بود: این ائتلاف نماینده استان‌های آزادشده از دست داعش در شمال و غرب کشور و استان «دیالی» در شرق و پایتخت عراق (بغداد) خواهد بود.

این روزنامه نام اولیه این ائتلاف را «المناطق المحرره» اعلام کرده و نوشت که ائتلاف مذکور در صورت تشکیل، رقیب ائتلاف الحلبوسی خواهد بود و تشکیل ائتلاف المناطق المحرره، تلاشی برای توقف پروژه سیاسی الحلبوسی مبنی بر افزایش محبوبیتش در استان‌ها وشهرهای شمالی و غربی کشور و بغداد و انحصار نمایندگی اهل سنت در ائتلاف تحت رهبری او به شمار می‌رود.

به گفته این منابع، ائتلاف جدید خود را نماینده جدی مناطق سنی‌نشین عراق معرفی خواهد کرد و مطالبات ساکنان این مناطق درباره بازگرداندن آوارگان، پرونده ربوده‌شدگان به دست شبه‌نظامیان و پرداخت غرامت به قربانیان تروریسم و خطاهای نظامی و بازسازی مناطق جنگ زده را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول