اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اردبیل

حمایت‌های جدی از سرمایه‌گذاری در استان اردبیل/ لزوم تامین منابع مالی واحدهای تولیدی فعال آسیب دیده

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اردبیل گفت: حمایت‌های لازم و جدی از تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار با راه‌اندازی پنجره واحد مکانیزه سرمایه گذاری امسال نیز انجام خواهد شد.

حمایت‌های جدی از سرمایه‌گذاری در استان اردبیل/ لزوم تامین منابع مالی واحدهای تولیدی فعال آسیب دیده

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شعار سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شد و نامگذاری چندین ساله با عناوینی اقتصادی و تاکید بر رونق تولید و حمایت از تولید داخلی و هم‌چنین جهش تولید نشان از اهمیت بالای اقتصاد در توسعه کشور و رویارویی با جنگ اقتصادی و کنار گذاشتن تحریم‌های ظالمانه دشمنان کشور بوده است.

مردم و مسؤولان باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تحقق شعار سال اقدامات اساسی انجام دهند زیرا که جهش تولید یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی کشور برای مقابله با تحریم‌ها و هم‌چنین گذر از وضعیت اقتصادی کنونی کشور و پا نهادن در مسیری برای اعتلای کشور خواهد بود.

بر همین اساس در استان اردبیل که یکی از مناطق مستعد اقتصادی از لحاظ کشاورزی، گردشگری، صنعتی و ... بوده باید اقداماتی متناسب با جهش تولید انجام گیرد تا شاهد تحقق شعار سال و هم‌چنین توسعه اقتصادی استان و رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال باشیم.

از همین رو در گفت‌وگویی با مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اردبیل به برنامه‌های این اداره کل در راستای تحقق شعار سال و هم چنین اقدامات انجام یافته در سال‌های گذشته پرداختیم.

 

فارس: تحقق شعار سال با چه اقداماتی میسر خواهد شد؟

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان اردبیل: همزمان با نام‌گذاری سال جدید تحت عنوان «جهش تولید» توسط مقام معظم رهبری، تیم اقتصادی استان اردبیل با تشکیل جلسات مربوطه در پی طراحی برنامه‌ای راهبردی با همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی جهت تحقق آن برآمده‌اند. از آنجایی‌که «جهش» یک افزایش خطی در میزان تولیدات استان نبوده و یک افزایش لگاریتمی و نمایی و با ارزش افزوده را در میزان تولیدات استانی مطالبه می‌کند، لذا وظیفه همه در این برهه حساس بیش ‌از پیش سنگین خواهد بود.

در خصوص تحقق شعار سال؛ از یک ‌طرف اقتصاد ایران پس از گذراندن یک دوره بسیار پرتلاطم دو ساله طی سال های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و پس از تحمل تحریم‌های سنگین اقتصادی، اکنون در یک وضعیت نسبی ثبات قرار گرفته و بخش‌های اقتصادی کشور پس از یک انقباض دوساله از این امکان برخوردار هستند که ظرفیت‌های نهفته خود را در سال پیش رو به نمایش گذاشته و به‌عنوان یک فرصت ایفاء نقش‌ نمایند.

از ‌طرفی دیگر با درگیر شدن اقتصاد ایران با ویروس «کووید ۱۹» تهدیدات این موضوع نیز در سال پیش رو قابل کتمان نخواهد بود. با توجه به اینکه تأثیرات منفی این ویروس بیشتر در بخش خدمات بوده و با عنایت به سهم بیش از ۵۰ درصدی این بخش از ارزش افزوده کل استان لازم است از هم اکنون به دنبال احیاء این بخش در دوران پسا کرونایی باشیم.

فارس: چه اقداماتی بایستی در راستای تولید در استان اردبیل صورت گیرد؟

مظفری: در سنوات گذشته در اوج تحریم‌ها و تلاطم‌های اقتصادی و محدودیت‌های موجود اقدامات ارزنده‌ای در سطح استان در زمینه افزایش تولید و عرضه صورت گرفته که امسال نیز به دنبال تکمیل این اقدامات خواهیم بود.

برای نمونه تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل که با جذب اعتبارات کلان از محل اعتبارات دولتی و فاینانس داخلی جان تازه‌ای گرفته و اهالی استان امیدوار به تکمیل آن و اتصال اردبیل به راه‌آهن سراسری هستند. در عین‌ حال مطالعات احداث راه‌آهن اردبیل- پارس‌آباد جهت اتصال به جمهوری آذربایجان و دسترسی به بازار کشورهای حوزه cis با قوت ادامه دارد.

طرح مهار آب‌های مرزی با شتاب بیشتری نسبت به استان‌های دیگر در حال اجرا بوده و گواه مطلب اختصاص قریب به یک میلیارد دلار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی به استان اردبیل است. در همین ارتباط پروژه پایاب سد خداآفرین در شمال استان که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر گردیده با آبی نمودن اراضی شمال استان، قریب به یک‌ میلیون تن به حجم تولیدات کشاورزی استان افزوده و شاهد جهش تولید و اشتغال‌زایی مولد هزاران نفر از اهالی استان خواهیم بود.

در حوزه معادن استان مطالعات صورت گرفته در زون‌های معدنی به نتایج امیدبخش رسیده و منتظر سرمایه‌گذاری در این حوزه و ایجاد اشتغال و ارزش‌افزوده در آن خواهیم بود. تکمیل زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی در شهرستان نمین با شتاب بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در جریان بوده و در عین حال فراهم شدن مقدمات ایجاد منطقه آزاد تجاری در شمال استان نمونه‌هایی از زیرساخت و کارهای ویژه‌ای هستند که قطعا منجر به رونق و جهش تولید توأم با اشتغال و افزایش درآمد سرانه خواهد بود.

 

فارس: چه برنامه‌هایی برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری دارید؟

مظفری: حمایت‌های لازم و جدی از تولید و سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار امسال نیز انجام خواهد شد. در این راستا با راه‌اندازی پنجره واحد مکانیزه سرمایه‌گذاری توسط این اداره کل استعلامات و مجوزهای سرمایه‌گذاری به‌صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.

شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت ارائه به سرمایه‌گذاران محلی و خارجی با دید کارشناسی‌تری نسبت به گذشته در جریان بوده و در این راستا مطالعات پیش امکان‌سنجی چندین طرح و حتی لکه‌گذاری طرح‌های سرمایه‌گذاری در دستور کار تیم اقتصادی دولت محلی است.

همچنین در حوزه تجارت خارجی سند توسعه صادرات استان توسط بخش‌های اقتصادی و اتاق بازرگانی استان تدوین یافته است. در عین حال در همین حوزه شاهد مطالعات ایجاد بندر خشک تجاری در شمال استان و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بازرگانی خارجی استان هستیم.

با حمایت‌های صورت گرفته یکی از برندهای بین‌المللی در تولید شیرآلات در استان مستقر و با فعالیت خود زمینه اشتغال چند صد نفر را فراهم نموده و همچنین به‌‌دنبال این موضوع شاهد سرمایه‌گذاری ۳ برند دیگر در این زمینه در استان هستیم.

با افتتاح پل معلق مشگین‌شهر به‌‌عنوان طولانی‌ترین پل معلق خاورمیانه و پل معلق تمام شیشه‌ای هیر و سایر مراکز تفریحی و گردشگری و آب‌های معدنی  فصل جدیدی از معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان رقم خورده است. در توسعه بخش کشاورزی از ظرفیت کشت گلخانه ‌ای استفاده و شهرک گلخانه‌ای در وسعت ۱۵۰۰ هکتار با رویکرد صادرات در شمال استان در حال ساخت است.

امسال نیز ضمن تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه زیرساخت‌ها تلاش می نماییم با تسهیل شرایط کسب ‌وکار از ظرفیت بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی استان بهره‌مند شویم.

 

فارس: پیشنهاد شما در راستای هدایت منابع مالی به سمت تولید چیست؟

مظفری: در پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که مقصود از منابع مالی برای تولید و سرمایه‌گذاری صرفاً منابع محدود بانکی نیست بلکه منابع مالی، پکیج گسترده‌ای از ظرفیت مالی موجود بوده که با تدوین برنامه استانی می‌تواند در اختیار تولید استان قرارگیرد.

فرایند تامین منابع مالی به ‌صورت ادواری در جلسات و کارگروه‌های مربوطه از قبیل ستاد مدیریت و راهبری اقتصاد مقاومتی و شورای برنامه‌ریزی استان و یا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و جلسات شورای هماهنگی بانک‌های استان و همچنین شورای هماهنگی مدیران واحدهای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان ارائه می‌شود.

در حال حاضر علاوه بر منابع بانکی که متداول‌ترین روش‌ تأمین مالی است، روش‌های دیگری نیز همانند اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (اعتبارات عمرانی اعم از استانی، ملی، اسناد خزانه و ... )، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی (شرکت‌های دولتی استان، شهرداری‌ها، بنیاد برکت، بنیاد علوی، ایمیدرو،  ایدرو و... )، آورده اشخاص (سرمایه‌گذاری بخش خصوصی) و سرمایه‌گذارهای خارجی (سرمایه‌گذاری مستقیم و فاینانس) مد نظر است.

 فارس: آیا دریافت مالیات از سپرده‌های بانکی راهکار مناسبی برای سوق منابع به تولید است؟

مظفری: در حال حاضر در قانون مالیات‌ها سپرده‌های بانکی از پرداخت مالیات معاف هستند. هرچند در سال‌های اخیر برخی صاحب‌نظران اقتصادی با دلایل توجیهی از قبیل گسترش پایه‌های مالیاتی، ترمیم تراز بودجه دولت و هدایت منابع بانکی به سمت تولید، پیشنهاد اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی را ارائه نموده بودند اما این موضوع از دستور کار دولت و مجلس خارج شده است.

اعتقاد بر این است که با توجه به رقم بالای سپرده‌های بانکی، مالیات ستانی از این سپرده‌ها به خارج شدن آن از سیستم بانکی منجر شده و با توجه به عدم آمادگی بخش واقعی اقتصاد جهت جذب این منابع، تشدید تورم فعلی را به‌همراه داشته باشد. لذا در شرایطی که سود واقعی تعلق‌گرفته به سپرده‌های بانکی (با لحاظ تورم بالا) منفی است، حداقل می‌توان گفت در شرایط حاضر مالیات ستانی از سپرده‌های بانکی نمی‌تواند نسخه شفابخشی برای اقتصاد باشد.

فارس: تأمین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود استان در شرایط فعلی حاکم بر کشور چگونه باید باشد؟

مظفری: ما معتقدیم که واحدهای تولیدی فعال که بنا به شرایط تحریم‌های اقتصادی و همچنین شیوع ویروس کووید ۱۹ دچار شوک‌های منفی شده‌ و نیازمند منابع مالی هستند در اولویت تامین منابع مالی باشند. علاوه بر آن برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید اولاً در صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری حداکثر وسواس و دقت را به خرج داده و برای آن دسته از طرح‌های اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی هستند، مجوز لازم صادر گردد.

دوم اینکه لازم است منابع مالی صرف آن دسته از واحدهای اقتصادی که در سنوات گذشته نسبت به راه‌اندازی آن‌ها اقدام شده و در حال حاضر به‌صورت نیمه‌تمام هستند، شود. سوم اینکه پرداخت تسهیلات مشروط به ارتقاء تولید و افزایش اشتغال و کمک به ارتقاء صادرات استان باشد.

 

 فارس: اقداماتی که در سال‌های گذشته در راستای حمایت از تولید انجام شده، چه بوده است؟

مظفری: با توجه به تکالیف محوله و ساختار تعریف‌شده در اداره کل امور اقتصادی و دارایی، این اداره کل اقداماتی را در راستای حمایت از تولید به مرحله اجرا گذاشته است. راه‌اندازی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری به‌عنوان اولین اقدام در این خصوص قابل‌ذکر است.

در این مرکز به دنبال تشکیل شبکه‌ای از نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های اجرایی دخیل در صدور مجوز سرمایه‌گذاری به مشکلات مربوط به آن دسته از متقاضیان سرمایه‌گذاری که در امر صدور مجوز یا پاسخ استعلامات مربوطه با مسائلی روبه‌رو شده‌اند رسیدگی می‌شود.

این مرکز که ابتدا کار خود  را به شکل غیرمکانیزه شروع کرده بود از دو سال گذشته با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد سرمایه‌گذاری به شکل مکانیزه اداره شده و توانسته است در کاهش زمان صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب‌وکار مؤثر واقع شود. مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پتانسیل‌های اقتصادی استان از دیگر اقدامات اداره کل بوده که در سال‌های گذشته محقق شده است.

مطالعات پیش امکان‌سنجی (PFS) فرصت‌های اقتصادی استان با استفاده از پژوهشگران و صاحب‌نظران مربوطه این امکان را فراهم آورده که متقاضیان سرمایه‌گذاری اطلاعات اولیه از طرح سرمایه‌گذاری از قبیل سرمایه ثابت و متغیر موردنیاز، میزان انرژی لازم، اشتغال‌زایی و ... را در اختیار داشته و درصورت تمایل به آن اقدام نمایند.

همچنین در راستای حمایت از تولید از طریق بهبود فضای کسب‌وکار، این اداره کل توانسته است با احصاء فرآیندهای صدور مجوز سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و جمع‌بندی آن‌ها در قالب کتاب راهنمای سرمایه‌گذاری، مراحل مختلف صدور مجوز در دستگاه‌های اجرایی را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری ترسیم نماید. این مهم اهدافی همچون کاهش بروکراسی اداری، کاهش فرایندها توأم با کاهش زمان صدور مجوز و بهبود فضای کسب‌وکار را دنبال می‌کند.

آموزش کارشناسان مربوطه از طریق برگزاری همایش‌های تخصصی همانند «آشنایی با شیوه‌های تأمین مالی» و «آشنایی با شیوه‌های تأمین مالی خارجی»، دوره آموزشی«آشنایی با مفاهیم اولیه بورس کالا» و سایر دوره‌های مرتبط از برنامه‌های این اداره کل بود.

شکل دیگر حمایت از فعالین اقتصادی و تولیدگران واقعی از طریق خزانه معین استان است. تأمین منابع مالی زیرساخت‌های فیزیکی از طریق اعتبارات تملک عمرانی ملی و استانی به‌عنوان ملزومات اساسی تولید مطرح می‌باشد.

جذب حداکثری اعتبارات عمرانی، صدور اوراق خزانه اسلامی و اوراق تسویه خزانه جهت تسویه و تهاتر بدهی اشخاص به وزارتخانه و مؤسسات دولتی و مطالبات از دولت (اوراق تسویه نوع اول) و تسویه و تهاتر بدهی اشخاص به بانک‌ها و مطالبات از دولت (اوراق تسویه نوع دوم) در این راستا قابل ذکر بوده و از جمله اقداماتی است که از طریق تأمین منابع برای توسعه زیرساخت‌ها و کاهش هزینه های تولید، زمینه‌ساز حضور بخش خصوصی و ارتقاء تولید بوده است.

****گفت‌وگو: مهران عقلمند***

انتهای پیام/3463/617

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول