اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

طرح سکه قدیمی لوگوی سریال «زیرخاکی» شد+ عکس

مجموعه تلویزیونی «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان درحالی بناست در ماه مبارک رمضان روی آنتن برود که لوگوی آن برگرفته از طرح سکه های قدیمی رونمایی شد.

طرح سکه قدیمی لوگوی سریال «زیرخاکی» شد+ عکس

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، از نامواره سریال «زیرخاکی» در آستانه پخش از تلویزیون رونمایی شد.

این نامواره (لوگو) توسط «طهورا زاغه» طراحی شده است. این طراح و گرافیست برای طراحی این نامواره از طرح کلی یک سکه قدیمی و به اصطلاح زیرخاکی استفاده کرده است تا با سوژه و فضای کلی سریال همخوانی داشته باشد. عنوان سریال هم به سبک خطوط قدیمی در مرکز سکه درج شده است.  

 سریال زیرخاکی به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا درحال آماده‌سازی نهایی برای پخش از شبکه اول سیما در ماه مبارک رمضان است.

داستان این سریال ۲۳ قسمتی که بخش عمده آن در فضای دهه پنجاه می‌گذرد، درباره مردی است که دنبال زیرخاکی است.

«طهورا زاغه» طراح این نامواره در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس با اشاره به این که «زیرخاکی» اولین تجربه او در طراحی نامواره برای یک سریال تلویزیونی است افزود:  آقای سامان روی بحث نامواره سریال حساسیت زیادی داشتند. در ابتدا قرار بود فقط به  «تایپوگرافی» یا همان ترکیب بندی حروف بسنده کنیم. چند نمونه هم آماده کردم، امّا در نهایت جمع‌بندی ایشان این بود که یک نامواره طراحی شود. اولویتی هم که درنظر گرفته بودند این بود که نامواره در عین سادگی، خوانا و گویا و خلاقانه باشد. ضمن این‌که با توجه به ماهیت سریال، شادابی و طنازی هم در طرح و رنگ‌بندی آن منعکس شود.
این طراح وگرافیست عنوان کرد: باتوجه به این معیارها، آن چه به ذهن من آمد طرح یک سکه بسیار قدیمی بود که معمولاً در گنج‌ها  و حفاری‌ها یافت می‌شود. یعنی عنصری که برای مخاطب عام، مترادف با «زیرخاکی» باشد.

وی افزود: برای طرح اولیه، تحقیقات زیادی داشتم. مقالات و تصاویری را دیدم وحتی به چند موزه هم سر زدم تا سکه های قدیمی را ببینم.

طراح نامواره سریال زیر خاکی گفت: در طراحی این نامواره، از رنگ طلایی مایل به نارنجی برای درج عنوان سریال استفاده شده تا به نوعی قدمت و کهن‌بودن را منعکس کند. دایره‌ای که زمینه عنوان است، یک دایره نامنظم بوده و در گوشه‌های آن خوردگی و انحنا دیده می‌شود.می‌دانید که در دوران قدیم ضرب سکه به صورت دستی بوده و در نتیجه سکه‌ها به صورت یک دایره منظم و کاملاً صاف ضرب نمی شده؛ اندازه آنها هم یکسان نبوده و من همین این مسائل را در این نامواره لحاظ کرده‌ام.

زاغه اظهار کرد: من واژه «زیر خاکی» را در این نامواره طراحی کرده‌ام و از قلمها و فونت های موجود استفاده نشده است؛ ترکیبی از چند خط مختلف است که اگرچه در نگاه اول شبیه به خط کوفی به نظر می‌رسد، اما  این‌گونه نیست بلکه ترکیبی از چند خط مختلف ایرانی اسلامی است. در سکه‌هایی که من در موزه دیدم، بیش از این که از خط کوفی استفاده شود از خطوط ثلث و نسخ استفاده شده است.
 وی در پایان گفت: برای حاشیه دور طرح هم به دنبال این بودم که از حروفی استفاده کنم که علاوه بر باستانی‌بودن، نوعی زیبایی بصری و انعطاف هم داشته باشد و به اصطلاح خشک و هندسی نباشد. دیدم که الفبای آرامی تا حد  زیادی این ویژگی ها را دارد و درطراحی این بخش هم از الفبای آرامی الهام گرفتم.

بازیگران اصلی این سریال عبارتند از پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، ایرج سنجری، امید روحانی، اصغر نقی زاده، بازیگر خردسال رایان سرلک و با حضور هادی حجازی فر و گوهر خیراندیش.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول