اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی معدنی سمنان مورد غفلت قرار گرفت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: در حال حاضر بالغ‌بر ۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی معدنی در این استان، مورد غفلت قرار گرفته است.

۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی معدنی سمنان مورد غفلت قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، علی تشنه‌دل پیش از ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: ارزش‌آفرینی، ایجاد اشتغال و مواد اولیه‌ای که از بخش معدن تولید می‌شود، می‌تواند به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه صنعتی استان موردتوجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر ۲.۵ میلیارد تُن ذخیره زمین‌شناسی در پهنه استان سمنان وجود دارد که ۶۹۰ تُن آن ذخیره قطعی است، ادامه داد: ۶۲۶ فقره پروانه بهره‌برداری برای حدود ۴۲ نوع ماده معدنی با ظرفیت استخراج سالانه ۲۳ میلیون تُن در استان صادر شده و در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: در حال حاضر بالغ‌بر ۷۰ درصد منابع ذخیره قطعی در این استان، مورد غفلت قرار گرفته که نیاز است تا برنامه‌ای ویژه برای این مهم در نظر گرفته شود.

تشنه‌دل با بیان اینکه استان سمنان رتبه پنج کشوری از لحاظ تعداد معادن و رتبه ۶ کشوری در بحث استخراج از معادن را دارد، اضافه کرد: ۴۰ درصد تولید گچ کشور، ۶۰ درصد تولید نمک کشور، ۹۵ درصد تولید سلستین و ۹۵ درصد تولید زئولیت کشور در این استان صورت می‌گیرد که رتبه نخست را در کشور در این حوزه به خود اختصاص داده‌ایم.

وی تصریح کرد: همچنین با ۴۰ درصد ظرفیت تولید سولفات سدیم در استان سمنان رتبه دوم کشور، با ۱۵ درصد ظرفیت تولید زغال در استان رتبه سوم کشور و با ۲۰ درصد ظرفیت تولید کرومیت در استان رتبه سوم کشور را به خود اختصاص دادیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان افزود: اهتمام ویژه به اکتشاف ذخایر استان و سرمایه‌گذاری مناسب، تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی از طریق حمایت مالی بیمه‌ای و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش، هدایت منابع مالی مکفی به سمت اکتشاف، بهره‌گیری از خدمات کارشناسان زُبده، دانشگاه‌ها و شرکت‌های مشاور و تشکل‌های صنفی بخش اکتشاف، تهیه ۲۰ ورق نقشه ۱.۲۵۰۰۰ زمین‌شناسی مناطق اولویت‌دار استان طی چهار سال، اکتشاف نیمه تفصیلی کمربند ملی متال جنوب استان و تکمیل مطالعات ژئوفیزیک هوایی جهت ذخیره‌یابی پلی متال، از برنامه‌های اکتشافی این سازمان است.

تشنه‌دل بیان کرد: توجه به زیرساخت‌ها ازجمله راه‌سازی و اجرای آسفالت مسیر دسترسی به معادن در پهنه استان سمنان و حمایت مالی از معادن یکی از برنامه‌های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انجام مطالعات اکتشاف تکمیلی و شناسایی پتانسیل‌های آنومالی‌های کرومیت شرق استان، شناسایی آنومالی‌های پنهان مس در منطقه طرود- چاه شیرین، تکمیل اکتشاف و تعیین میزان ذخایر کویر حاج علیقلی برای مواد معدنی پتاس و منیزیم و انجام مطالعات اکتشاف تکمیلی ذخایر سنگ آهن شرق سمنان تا جنوب دامغان، برخی از اهداف کلی اجرای طرح‌های اولویت‌دار در این حوزه است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول