اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان خارج می‌شوند

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: آمریکا به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

نیویورک تایمز: بخشی از نیروهای سیا از افغانستان خارج می‌شوند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از چند مقام ارشد آمریکایی نوشت: واشنگتن به دنبال تلاش برای برقراری صلح و کاهش خشونت بخشی از نیروهای اطلاعاتی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

براساس این گزارش، رهبران طالبان در حین مذاکرات خواهان کاهش نیروهای اطلاعاتی آمریکا همزمان با خروج نظامیان این کشور شده بودند، موضوعی که تاکنون واشنگتن در مقابل آن مقاومت کرده بود. 

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه نیروهای سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بیشترین حضور را در خارج از آمریکا در افغانستان دارند، افزود: این در حالی است که پیش از این ترامپ اعلام کرده بود همزمان با کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، نیروهای اطلاعاتی در این کشور و برای رصد تروریست ها افزایش خواهند یافت.

سازمان سیا که در نقاط مختلف افغانستان فعالیت می‌کند مدعی مشاوره به گروه‌های شبه‌نظامی برای مقابله با القاعده است در حالی که گروه های سازمان حقوق بشر اعلام کرد نیروهای سیا در عملیات خود دست به اعمال ضدبشری و کشتار مردم افغانستان می‌زنند.

نیویورک تایمز در ادامه تاکید کرد: با توجه به تصمیم ترامپ برای خروج نظامیان و آغاز کاهش تعداد آنها حتی پیش از اعلام رسمی توافقنامه صلح، خروج بخشی از نیروهای سازمان سیا بعنوان ابزاری برای قانع کردن طالبان به توافق صلح استفاده شده است. 

به نوشته این روزنامه آمریکایی، به نظر می‌رسد هدف اصلی طالبان از فشار آوردن به واشنگتن برای کاهش تعداد نیروهای سیا، حفظ درآمد این گروه‌ها که از منابع غیرقانونی از جمله فروش مواد مخدر است، بوده است.

این رسانه آمریکایی در ادامه گزارش داد: یکی از شناخته شده‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی که سیا به آن مشاوره می‌دهد، نیروی‌های حفاظتی خوستی است که در شرق افغانستان فعالیت می‌کند. ارتباط این گروه با سازمان جاسوسی آمریکا بسیار مهم است تا بتوانند پشتیبانی نظامی را در حین عملیات علیه گروه حقانی و سایر اهداف به جریان بیاندازد. این گروه جزء پرانتقادترین بخش از تلاش‌های جنگی آمریکا است. نیروی حفاظتی خوستی توسط گروه‌های حقوق بشری و اهالی محلی متهم شدند که فعالیت‌های بی‌رحمانه و غیرقانونی را اجرا می‌کنند.

نیویورک تایمز افزود: مقامات معتقدند که هرگونه قطعی ارتباط نیروهای خوستی و سازمان سیا می‌تواند عواقب ناخوشایندی داشته باشد و باعث قطع ارتباط اتحاد قبایل و رهبران آنها با دولت مرکزی شود. همانگونه که «لیزا مادوکس» افسر سابق سیا معتقد است که برای آمریکا انچه که مهم می‌باشد این است که طالبان و دولت افغانستان اجازه تشکیل یک گروه تروریستی دیگر و حمله به متحدین یا خاک آمریکا را ندهند. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول