اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

حلقه مفقوده ای بنام فرهنگ«عذرخواهی» در بین مسئولان

عذرخواهی در حالی در جامعه ما روند فرسایشی بخود گرفته که پذیرش خطا و عذرخواهی کردن یکی از مهم ترین توصیه های دین اسلام و بزرگان دینی ماست.

حلقه مفقوده ای بنام فرهنگ«عذرخواهی» در بین مسئولان

خبرگزاری فارس- جاوید بنابیان: عذرخواهی در آیات قرآن کریم و روایات نیز نقش پررنگی دارد و بارها به مؤمنان تأکید شده است که در صورت بروز رفتار نادرست معذرت خواهی شود.

در همین زمینه در قرآن کریم 87 بار از توبه و معذرت خواهی سخن به میان آمده است، حال یا این اوصاف و در شرایطی که سطح آگاهی و تحصیلات در جامعه ما روندی افزایشی دارد، این پرسش مطرح می شود که پس چرا فرهنگ عذرخواهی به عنوان ابزاری پیشگیرانه و منشی بزرگوارانه روندی فرسایشی و نزولی در پیش گرفته است؟!

با وجود اینکه نگارنده قبلاً نیز در سطوری برای تحقق فرهنگ عذرخواهی در جامعه اشاراتی داشته و قلم فرسایی کرده‌ام، ولی باز به نظر می‌رسد یکی از دلایل کم رنگ شدن این فرهنگ پسندیده در جامعه با پایین آمدن سطح اعتماد به نفس ارتباط مستقیم دارد و پایین بودن اعتماد به نفس موجب می‌شود که فرد درگیر موضوع فکر کند که اگر عذرخواهی کند مثل این است که رقابت را در مقابل جامعه باخته است!

به نظر می‌رسد برای نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی نهاد تعلیم و تربیت می‌تواند نقش بارز و تعیین کننده‌ای ایفاء کند، چنانچه اگر معلمان بزرگوار و دلسوز فرهنگ عذرخواهی را در مدارس بین دانش آموزان فعال کنند بلکه بتوان زمینه فراگیرشدن این شیوه از برخورد کریمانه در جامعه را فراهم کرد و رسانه ملی نیز اگر در بحث فرهنگ‌سازی موضع بین مردم و مسئولان گام‌های لازم و اساسی را بردارد، می‌تواند نقش تعیین کننده و تأثیرگذاری داشته باشد.

در چند روز گذشته اخباری در رسانه‌ها مبنی بر دفن زباله‌های شهری شهرستان میاندوآب از توابع استان آذربایجان‌غربی در محل دفن زباله‌های بناب انتشار یافت که با توجه به اوضاع و احوال کرونایی حاکم بر جهان و کشور کار بسیار ناپسند و خطرناکی بود و این اتفاق ظاهراً با هماهنگی برخی مسئولان بناب صورت گرفته بود.

الحق و الانصاف امین رفیعی فرماندار بناب از جمله مسئولانی بود که با پیگیری موضوع ضمن مذاکره و تذکر به مسئولان شهرستان با هماهنگی و دستور مقامات قضایی شهرستان مانع این کار شدند که جای بسی تقدیر داشته و دارد؛ اما اصل ماجرا از آنجایی آغاز شده است که سرپرست محترم شهرداری میاندوآب طی نامه‌ای خطاب به تیزپاز شهردار بناب ضمن تقدیر و تشکر از همکاری صمیمانه شهردار بابت دفن پسماند و زباله‌های این شهرستان طی دو ماهه گذشته تقاضا کرده که تا آماده شدن محل دفن زباله یک هفته دیگر نیز اجازه دهند تا زباله‌ها در این محل دفن شوند که تصویر نامه مذکور موجود است.

پس از رسانه‌ای شدن موضوع، اعضای شورای اسلامی شهر بناب بخاطر این اقدام شهردار بناب به وی تذکر دادند ولی شهردار بناب اخیراً با انتشار جوابیه‌ای ضمن تکذیب دفن زباله‌های شهر میاندوآب در بناب تصریح کرده‌اند که شورای اسلامی شهر نیز به وی هیچ تذکری نداده‌اند.

ای کاش تیزپاز شهردار بناب تا حدودی صبر پیشه کرده و اجازه می‌دادند چنانچه خبر مربوط به تذکر شورای اسلامی شهر به شهردار کذب بود، خود اعضای محترم شورای شهر این خبر را تکذیب می‌کردند و انتظار نیز این بود که شهردار بناب بخاطر این اقدام از مردم فهیم بناب عذرخواهی کنند.

پرواضح است که پاسخ شهردار با اظهارات فرماندار شهرستان، نامه سرپرست شهرداری میاندوآب و همچنین تذکر اعضای شورای اسلامی شهر بناب هیچ سنخیتی نداشته و یادآور این مثل معروف است: «چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است».

همچنین اینکه وی در پاسخ خود مدعی شده‌اند دفن زباله‌ها بدون هماهنگی با شهرداری صورت گرفته است، منافات دارد و شهردار باید پاسخگو باشند که چه کسانی به عوامل زحمتکش در محل دفن زباله‌های بناب اجازه داده بودند تا این زباله‌ها تخلیه و دفن شوند.

در چنین شرایطی است که در جامعه امروزی فرهنگ عذرخواهی و فرهنگ پذیرش اشتباه به حلقه مفقوده رفتاری در جامعه تبدیل شده است و انتظار می‌رود فرهنگ عذرخواهی و پذیرش اشتباه به عنوان یک ارزش در جامعه ما مطرح و تقویت شود و مردم نیز دنبال فرار از این فرهنگ نباشند.

باید منتظر بود و دید که با وجود این فضا تکلیف فرهنگ‌سازی برای فرهنگ عذرخواهی و پذیرش اشتباه در جامعه چه خواهد شد.

فاعتبروا یا اولی الابصار... .

انتهای پیام/۶۰۰۰۳



 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول