اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دولت ماجرای 4.8 میلیاد دلار را کتمان می‌کند که مسؤولیت «رانت بزرگ» را نپذیرد

منتخب مردم در مجلس یازدهم گفت: سیاست‌گذار، رانت و فساد و گم شدن ارز «من درآوردی» را کتمان می‌کند چرا که با پذیرش آن باید مسؤولیت رانت بزرگ را بپذیرد.

دولت ماجرای 4.8 میلیاد دلار را کتمان می‌کند که مسؤولیت «رانت بزرگ» را نپذیرد

سیدشمس‌الدین حسینی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که هفته گذشته گزارش تفریغ بودجه در صحن علنی مجلس قرائت شد که حکایت از ناپدید شدن ۴.۸ میلیارد دلار ارز دولتی داشت که ارز اختصاص یافته اما کالایی وارد نشده است، اظهار داشت: معتقدم اینکه گفته می شود به میزان ۴.۸ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص یافته و کالاهای آن به کشور نیامده است همه ماجرا نیست و بخشی از آن تلقی می شود.

منتخب مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه سوال مهم تر این است که مابقی کالاهایی که به کشور آمده با چه قیمتی فروخته شده و به دست مردم رسیده است، بیان داشت: باید مراقب باشیم مباحثی که مطرح می‌شود ما را از اصل و نکته مهم تر غافل نکند. اساساً قیمت‌گذاری ارز و تخصیص دستوری و اداری ارز بر اساس تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد منشاء رانت های بزرگ و ایجاد ثروت های بادآورده و بدتر شدن توزیع کالا و خدمات و درآمد در جامعه است.

وزیر اسبق اقتصاد با طرح این سوال که با قیمت‌هایی که گفتند کالا به کشور آمده است بر اساس همان قیمت دستوری یا ترجیحی نیز به دست مردم رسید؟، گفت: همه باید این سوال را بکنند که آیا این سیاست گذاری اتخاذ شده درست است یا خیر؟ به یکباره ارز «من‌درآوردی» اعلام شد و تخصیص ارز با قیمتی «من‌درآوردی» صورت گرفت. آیا هدف سیاستگذار با تعیین این نرخ ارز که مثلاً کنترل تورم و قیمت ها بود به هدف اصابت کرد؟

وی به ابعاد تعیین نرخ ارز دولتی پرداخت و تصریح کرد: در این مورد دو نکته وجود دارد. 1- به صراحت مشخص است که سرنوشت کالاهای قریب به ۵ میلیارد دلار ارزی که به ثمن بخس و یک دوم و برخی اوقات یک سوم و حتی یک چهارم قیمت اصلی آن تخصیص پیدا کرد، معلوم نیست.

حسینی به دومین عامل اشاره کرد و گفت: کالاهای ارزانی که قرار بود با ارز ترجیحی به دست مردم برسد، نرسید. بنابراین مشکل به ۴.۸ میلیارد دلار ختم نمی‌شود مشکل به رانت کل موضوع و قیمت گذاری غلط باز می‌گردد. در این تردید نکنید وقتی قیمت ارز در بازار ۱۶ هزار تومان است و شما ۴۲۰۰ تومان تخصیص می دهید حتماً رانت و فساد وجود دارد.

منتخب مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: طبیعی است سیاست‌گذار در این شرایط کتمان کند، اگر کتمان نکند حداقل باید مسئولیت این رانت بزرگ را بپذیرد. سال گذشته قیمت گوشت و مرغ جهشی داشت با وجود ارز دولتی که توزیع شد پس بدانید رانت پدید آمده است و اصل ماجرا درست است.

به گفته وزیر اسبق اقتصاد، تا مادامی که ارز را به صورت دوگانه یا چندگانه عرضه می‌کنیم فساد دارد و نمی‌توانید با کاستی‌هایی که نظام اطلاعات اقتصادی دارد این را ثابت کنید که چه کسی گرفته یا نگرفته است. هنوز پرونده های ارزی دهه ۱۳۶۰ در بانک مرکزی مفتوح است. خاطرم هست در دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ در دولت بحث هایی در رابطه با تسویه پیمان های ارزی داشتیم.

وی ادامه داد: گزارش دیوان محاسبات در رابطه با این موضوع در مجلس خوانده شد اما حقوق مردم نادیده گرفته می‌شود. ۴.۸ میلیارد دلار نیست که گم شده بلکه حقوق مردم گم شده است. گزارش خوبی ارائه شد و استفاده صحیح از آن می‌تواند روند سیاست‌گذاری را اصلاح کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول